Ik heb even een vraag waar ik behoorlijk mee zit, zal proberen het zo duidelijk mogelijk uit te leggen Hoop dat ik hier goed zit eigenlijk
Mijn pony is nu 3 jaar (wordt in mei 4) en is nu sinds juli 2012 onder het zadel. We hebben een aardig opstart probleem gehad omdat ik in mei een auto ongeluk gehad heb en daardoor zelf even uit de running lag.. rond juni/juli dus begonnen met inrijden (Zelf gedaan) Dit pakte ze zo gemakkelijk op dat we al vrij snel los in de bak reden.. ook dit ging perfect! we kregen instructie omdat ik het belangrijk vond de juiste begeleiding te hebben.. dit ging eerst heel goed omdat mijn instructie het vanuit rust en een juiste houding allemaal wou vragen van me pony maar als snel moest ik er doorpakken en er overal door heen gaan rijden met het gevolg dat ze scheef werd.. Gestopt met deze instructie en verhuisd naar een nieuwe stal (dit omdat ik graag een stal dichtbij huis wou en ik nu een binnenbak heb) bon had wat opstart probleempjes op deze stal en ook ik zelf moest wel even wennen.. het rijden ging ook gewoon totaal niet lekker.. we hadden veel last van de verkeerde instructie want pony liep volledig scheef en begon elke keer te rennen..
Nu zijn we een paar maandjes verder en ik moet zeggen het rijden gaat oke! maar... pony blijft rennen onder het zadel.. op het moment dat het te moeilijk wordt of ik er door ga vragen om lang en laag over der rug te lopen gaat ze renen pakt ze het bit vast en ben ik er kwijt.. ik heb een tijd lang gedacht dat het aan mij zelf lag maar ook met andere op haar rug doet ze exact het zelfde.. nu heb ik besloten haar in een longeer training te zetten.. dit gaat onwijs goed ze loopt volledig lang en laag over der rug en knapt helemaal op.. vd week zonder zadel op haar gereden en men o men wat een verschil ze loopt ontspannen en gaat absoluut niet meer rennen.. waar ik nu dus bang voor ben is dat mijn zadel niet goed ligt en durf ik nu het zadel niet meer op te leggen omdat ik bang ben haar dan weer kwijt te zijn.. zadel maker is laatst langs geweest en vertelde mij dat het zadel nog prima ligt.. ik zelf denk dus aan een second opinion bij iemand anders.. ik ga haar nu de komende 2 weken longeren zodat ze volledig los is in haar rug.. als ze dan niet goed reageert op het zadel ben ik bang dat mijn zadel dus niet goed is..
hebben jullie ideeen of suggesties?
Maar je zegt zelf al dat wanneer er geen zadel op ligt dat ze dan wel ontspant dan lijkt me het signaal toch vrij duidelijk?