Slecht aan het been, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AngelTidore

Slecht aan het been, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 21:10

Hallo bokkers,

Ik rijd op een grote D, en had een vraagje.
Eigenlijk is ze al de tijd dat ze bij ons staat (ong. 5/6 jaar?) al aardig slecht aan het been geweest.
We hebben veel geoefend en geprobeerd, tempowisselingen, geenreactie-tikje met zweep, mueslie, haver enz.
Ik zie en voel geen verschil.
Het maakt wel dat ik het rijden minder leuk ga vinden, omdat ik zo gericht ben op het aan de gang houden van m'n pony.
Ik vraag me af of meer mensen zo'n soort probleem hebben gehad, en wat die eraan gedaan hebben?

Groetjes, Rianne

edit; Vergeten bij te melden, de bak was erg zwaar, dat kan ook een oorzaak zijn. Daar zijn we nu mee bezig.
Laatst bijgewerkt door AngelTidore op 09-01-13 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Re: Slecht aan het been, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:12

Je zit zeker aan een stuk door te drijven?

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:12

reageerd ze ook slecht op de zweep of reageerd ze daar wel gewoon goed op?

AngelTidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 21:16

Dees schreef:
Je zit zeker aan een stuk door te drijven?

Nee, zo weinig mogelijk..

minajtje schreef:
reageerd ze ook slecht op de zweep of reageerd ze daar wel gewoon goed op?

Ze reageert goed op de zweep, maar die reactie duurt niet langer dan 3 sec.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:18

Heb je een flimpje?
Als ze loopt, been eraf, valt ze terug rustig aanvullen met kuit. En veel overgangen rijden.

AngelTidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 21:20

michelle___ schreef:
Heb je een flimpje?
Als ze loopt, been eraf, valt ze terug rustig aanvullen met kuit. En veel overgangen rijden.

Nee sorry, ik heb altijd het idee dat ze met kuit helemaal niet reageert. Overgangen is inderdaad een goed idee.
bedankt voor de tip!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:40

Denk dat het vooral verstandig is om een uurtje les te nemen van een goede instructeur en hem/haar te vragen wat je het beste kunt doen.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:43

Wat hier al genoemd werd
Heel veel overgangen rijden, stap naar draf en weer terug naar stap , draf.
Misschien is afwisseling van het werk ook een keer goed en vooral zorgen dat jou paardje de aandacht bij jou houd.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:44

Dees schreef:
Denk dat het vooral verstandig is om een uurtje les te nemen van een goede instructeur en hem/haar te vragen wat je het beste kunt doen.

ben het met je eens.
waarschijnlijk zit je nu veel te drijven om haar voorwaarts te houden waardoor ze nog minder gevoelig wordt voor het been. ik zou eens met een goeie instructeur ernaar kijken, ik denk dat die wel wat goeie tips weet om jou probleem op te lossen. mijn ervaring is wel met pony's die (al lang) slecht aan het been zijn dat ze (bijna) nooit zo gevoelig voor het been worden als een "normale" pony is, maar het natuurlijk (meestal) wel voor een groot deel op te lossen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:56

ieder paard kan je leren om te reageren, dus ook jouw paard.
Als je daar al zo lang mee bezig bent, dan ben je dus verkeerd bezig, das heel simpel.
Zoek dus niet de fout bij het paard , maar zoek een manier waarmee je het paard motiveert.

AngelTidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 22:19

minajtje schreef:
Dees schreef:

ben het met je eens.
waarschijnlijk zit je nu veel te drijven om haar voorwaarts te houden waardoor ze nog minder gevoelig wordt voor het been. ik zou eens met een goeie instructeur ernaar kijken, ik denk dat die wel wat goeie tips weet om jou probleem op te lossen. mijn ervaring is wel met pony's die (al lang) slecht aan het been zijn dat ze (bijna) nooit zo gevoelig voor het been worden als een "normale" pony is, maar het natuurlijk (meestal) wel voor een groot deel op te lossen.

ik heb les bij een goede instructrice en instructeur daar twijfel ik niet aan.
Ik ga het er is met haar en hem over hebben.
Bedankt verder voor alle tips, ik ga er zeker wat mee doen.
Vooral dat afwisselend werk ik ben nu erg bezig met dressuur.
Wat afwisseling ik voor mijn pony natuurlijk ook leuk, en houd haar misschien wel iets gemotiveerder.