Over de schouder weg rennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annetlover

Over de schouder weg rennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 20:16

hoihoi,

Ik heb een paardje dat al wel heel leuk kan lopen maar in de galop heel erg over de schouder weg rent.. Ik ben er al een half jaar a een jaar mee bezig, dus mijn geduld begint heel erg op te raken. Meestal geef ik het gewoon op, gewoon omdat ze veel te hard op m'n binnenhand leunt.
Daarom riep ik hulp in van m'n instructrice, die zei dat ik mijn binnenhand wat naar voren moest houden, buitenhand er aan, binnenbeen er aan houden en buitenbeen naar achter. Maar het lukt nog steeds niet en meestal wordt ik dan heel erg gefrustreerd waardoor ik m'n zweep streng ga gebruiken.
Achteraf vind ik me dan echt een beul waardoor ik alleen nog maar bozer op mijzelf wordt en ik het superzielig vind voor mn pony..
Vandaar dat ik echt zo snel mogelijk advies nodig heb ;-( .. HELP?!

Groetjes Annetlover

Annetlover

Re: Over de schouder weg rennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 20:17

Ik weet trouwens niet of dit bericht bij het goede forum hoort, sorry als het niet klopt..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:24

Als je hier al meer dan een half jaar aan werkt, ben je verkeerd bezig.
Paard loopt dus door jouw hulpen door, dat kan en mag niet gebeuren, eerst in stilstand oefenen, daarna in stap, als dat goed lukt pas dan in draf en als het daar goed lukt dan pas ook de galop erbij.
oefenen dus op het verplaatsen van de voorhand, en dus ook op het verplaatsen van de achterhand.
Controle over waar het paard zijn voeten plaatst, en ik bedoel hier echt centimeter nauwkeurig, en dit zowel opzij , voorwaarts, achterwaarts, .....
Als deze controle lukt, dan kan het paard onmogelijk nog over de schouder weglopen.
Splits dus elk probleem op in kleine onderdelen en los elk onderdeel apart op, alles bij elkaar voegen en het paard is weer een stap verder in zijn training.
De fout moet je altijd bij de ruiter zoeken niet bij het paard.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:32

Zit jij wel recht boven je paard in de galop?
Als jij niet recht boven het midden van je paard zit kan hij niet in balans lopen. Ik vermoed dat je aan de buitenzijde zit. En dan kan je paard niet anders dan over de buitenschouder wegvallen.
Je knikt waarschijnlijk ook in in je binnen heup. Maak je binnen been lang, het idee dat iemand je aan je broekriem naar binnen trekt. Voor je gevoel je binnenhand wat hoger dragen, want met het in knikken komt ook je binnenhand lager. Laat iemand je eens van achter filmen, dan zie je denk ik wel wat ik bedoel. En kijk eens naar andere die in galop zitten, als je dan naar de kussens van het zadel kijkt, liggen die niet netjes in het midden van de rug. Ik weet bijna zeker dat als jij recht boven je paard gaat zitten, je probleem al een stuk minder is (zo niet weg).

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:33

Je buitenbeen moet niet naar achter maar op de plek blijven. Been naar achter is om de achterhand opzij te zetten, been op de plek is om de voorhand te begrenzen. Aangezien ze met de voorhand uitbreken en jouw been daar niet is om te begrenzen is het heel logisch dat ze het gewoon blijft doen.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:35

Ooo eerlijk gezegd kan ik me best in jou herkennen; boos op jezelf worden en de pony eronder lijden. De beste oplossing is dan gewoon even rustig aan de lange teugel stappen en bewust worden van wat je doet, nadenken, en als je er weer klaar voor bent verder gaan. Mijn paard liep dan niet over dr schouder weg, maar liep bijv constant door m'n hand heen, en reageerde niet op druk van het been enz. enz. Maar ik moet zeggen, dit is al best een poos geleden en de laatste tijd gaat het best goed. Qua jou probleem zou ik oefeningen met de voorhand doen, dus schouderbinnenwaarts, misschien travers en renvers en vooral goed oefenen op rechtrichten. En vooral NIET laten leunen op je binnenhand, daar wordt het alleen maar erger van. Goed begrenzen met je buitenteugel, en als je ze weer op je binnenhand voelt leunen, weer helemaal loslaten. Het is wel een lastig probleem, dat wel, maar doe je best! Succes!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:40

Je voltes met contrastelling rijden! Dan kunnen ze niet meer over de schouder wegrennen en zijn ze verplicht lengtebuiging aan te nemen. Dit is een heel fijn middel om je paard snel te versterken. Het heeft mij destijds heel veel geholpen, nu is mijn pony lekker recht en laat hij zich mooi begrenzen door de buitenteugel. Dat was het paardengedeelte. Nu het ruitergedeelte, ben jij wel recht? Het kan zo maar even dat je zelf scheef op je paard zit, je gewicht niet netjes in het midden maar onbewust naar één kant hangend. Dit is al genoeg voor een paard om te willen compenseren, waardoor je er geen nette volte meer uit krijgt, heel logisch uiteraard. Kortom het probleem grondig onderzoeken en de oorzaak niet enkel bij het paard (zijn scheefheid) maar ook bij jezelf zoeken. (Jou scheefheid)

Annetlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 22:45

Ik probeer meestal aan de hand van mn zit een beetje te helpen, helaas ga ik dan meestal wat naar binnen hangen, dus jah ik zit niet echt recht.. voor de rest weet ik ook wel dat het aan mij ligt, ik vind het alleen zo moeilijk om alles altijd maar correct te doen.. maar ik ga het gewoon proberen en misschien dat het dan lukt. Maar over dat schouder binnenwaarts enzo weet ik niet of het gaat lukken want ik heb dat zelf nog niet onder de knie.. ( ben pas 13 )

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:50

Schouderbinnenwaarts (een goede) is vrij moeilijk, ook al vinden velen van niet, en je ziet een hele hoop mensen hem ook fout rijden, alleen al hier op bokt als je in de topics kijkt. Fouten zoals het binnenbeen naar achter, terwijl dat echt nog steeds het buitenbeen hoort te zijn. Met veel voltes, slangevoltes en gewone figuren kun je ook al een hoop. Het belangrijkste is dat je altijd op jezelf blijft letten, altijd kijken of je wel netjes boven je paard zit. Want het doel is dat hij recht word en dus beter door de voltes gaat, en dat moet hij zelf doen, jou gewicht moet in het begin niet helpen of hinderen. Pas later ga hiervan gebruik maken, zeker als je op dit moment nog onzeker bent.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:56

Lara, ik wil niet in discussie gaan, maar als ik soms even schouderbinnenwaarts rij, doe ik dat met mijn binnenbeen achter de singel en mijn handen naar binnen. Voor mijn gevoel reageert ze hier goed op. (Ik zeg niet dat de schouderbinnenwaarts perfect is). Als ik dit met mijn buitenbeen doe, zet ze haar achterhand van de hoefslag, dus travers i.p.v. schouderbinnenwaarts. Zou je mij willen uitleggen hoe dit zit, wat ik eventueel fout doe? Ik snap het eerlijk gezegd niet zo goed.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:07

Schouderbinnenwaarts is een beweging waarbij het paard zich om het binnenbeen hoort te buigen. Het buitenbeen is er voor om het uitzwaaien van de achterhand te voorkomen en dus de lengtebuiging te onderhouden. Dat het door het binnenbeen naar achter te leggen makkelijker gaat is logisch, het is dan ook slechts een kontbuitenwaarts ipv een schouderbinnenwaarts. Lichamelijk veel makkelijker voor je paard. Wijken op de hoefslag om zo maar te zeggen, omdat je door je binnenbeen naar achter te leggen de kont naar buiten duwt. Het ziet er vrijwel hetzelfde uit. Maar de gewilde lengtebuiging wordt niet gevraagd en de oefening verliest zijn fijne gymnastiserende werking. Het is een beweging die meestal over 3 sporen gereden wordt. Bij travers zijn dat er 4.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:09

Lara_Silver schreef:
Schouderbinnenwaarts (een goede) is vrij moeilijk, ook al vinden velen van niet, en je ziet een hele hoop mensen hem ook fout rijden, alleen al hier op bokt als je in de topics kijkt. Fouten zoals het binnenbeen naar achter, terwijl dat echt nog steeds het buitenbeen hoort te zijn. Met veel voltes, slangevoltes en gewone figuren kun je ook al een hoop. Het belangrijkste is dat je altijd op jezelf blijft letten, altijd kijken of je wel netjes boven je paard zit. Want het doel is dat hij recht word en dus beter door de voltes gaat, en dat moet hij zelf doen, jou gewicht moet in het begin niet helpen of hinderen. Pas later ga hiervan gebruik maken, zeker als je op dit moment nog onzeker bent.

Het buitenbeen naar achter om schouderbinnen te vragen?
Dan vraag je travers.
Schouderbinnen wil je juist wat meer van het binnenbeen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:13

Zie mijn uitleg hierboven, wil je correct lengtebuiging vragen bereik je helemaal niets met je binnenbeen naar achteren. Ik reed ze eerst ook met mijn binnenbeen naar achteren, kontbuitenwaarts dus, tot dat mijn instructrice, die overigens werkt vanuit de klassieke methode, me betrapte en me vroeg wat het nut van de oefening was. Kon ik haar niet vertellen, ik had het destijds fout van internet gelezen en gewoon meegepakt onder het rijden. Die heeft het me toen haarfijn uitgelegd. Dat het daadwerkelijke nut van de oorspronkelijke oefening verloren gaat en dat er een hoop ruiters (ook met 2 bitten om zo maar te zeggen hem gewoon nutteloos rijden, zonder lengtebuiging) Toevoeging over het binnenbeen. Je drijft hiermee op de singel op het moment dat het binnenachterbeen wordt opgetild, dit wordt daardoor onder de massa en in het spoor van het buitenvoorbeen geplaatst.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:32

Ik snap ook wel jou uitleg , maar denk als je paard echt over de schouder wegloopt beter even kan begrensen op zijn schouder met je teugel tegen de hals en het binnenbeen juist wat meer naar achter om de achterhand wat meer naar buiten te zetten, zeker in het aanleren, je wilt tenslotte het binnen been meer laten buigen, later als je paard netjes in stelling en buiging loopt tussen de teugels dan kun je de lengte buiging onderhouden met je buitenbeen, maar nu is de ts misschien even meer gebaat bij het gebruik van meer binnenbeen en meer buitenteugel .
TS dan bedoel ik niet de teugel naar je toe trekken, maar echt tegen de hals leggen , dus de teugel gebruiken waar hij voor bedoelt is. ik zou het ook allemaal eerst eens in stap doen en leren, het naar buiten wegrennen betekend een balans probleem, du sik zou dan gewoon niet galopperen voorlopig op de volte , anders moet je te groot werken en dat maakt je vaak te grof in je hulpen, zeker als je zelf niet weet waar je mee bezig ben.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:55

Ik had het puur en enkel over de hulpen voor het schouderbinnenwaarts, niet over eventuele oplossingen op het probleem van de ts wat immers over voltes gaat. Daarvoor was mijn allereerste post in dit topic bedoelt. Die bevat een tip die voor mij destijds erg waardevol is gebleken.

Annetlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 07:50

Nou, heel erg bedankt! Ik ga gewoon kijken of het lukt. zo niet, dan horen jullie wel weer van me :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:08

Graag gedaan, hopelijk hebben de posts in dit topic je kunnen helpen en heb je van iedereen wat bruikbaars kunnen meenemen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:36

Probeer er goed op te letten dat je je gewicht voornamelijk op je binnenbeen hebt. Hak overdreven uitdrukken. Hiermee voorkom je dat je je heup de verkeerde kant op buigt en op je buiten zitbeenknobbel gaat zitten terwijl je op je binnen zitbeenknobbel moet zitten. Gaat het dan beter kun je je gewicht meer naar het midden brengen. Uiteraard tezamen met de tips van hierboven. Buitenhand eraan, binnenhand toestaan. Klop af en toe maar eens op de hals van je paard als ie het goed doet. Is heel erg lastig. Ben er zelf ook druk mee bezig. De ene keer gaat het beter dan de andere keer. Toch merk ik bij die van mij als ik mijn buitenbeen iets achter de singel leg in combinatie met buitenteugel goed eraan, dat ie dat veel minder over de schouder wegvalt dan als ik mijn been op de singel houd. Dit dus in tegenstelling wat er eerder door Esther87 werd gezegd.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 19:57

Oke, bedankt voor de uitleg. Ik begrijp jou wel, maar het is best moeilijk allemaal. Want op buitenbeen, zou mijn paard dus zijn achterhand naar binnen plaatsen, ivp zijn voorhand. Ik begrijp nu ook wel dat binnenbeen naar áchter ook niet de goede hulp is, en snap het verhaal van lengtebuiging ook. Maar als ik mijn been nét achter de singel druk en mijn handen naar binnen doe, dan is dat echt geen wijken op de hoefslag, en behoudt hij voor mijn gevoel ook zijn lengtebuiging. Ik zal het ook eens aan mijn instructrice vragen :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:43

tossielove schreef:
Oke, bedankt voor de uitleg. Ik begrijp jou wel, maar het is best moeilijk allemaal. Want op buitenbeen, zou mijn paard dus zijn achterhand naar binnen plaatsen, ivp zijn voorhand. Ik begrijp nu ook wel dat binnenbeen naar áchter ook niet de goede hulp is, en snap het verhaal van lengtebuiging ook. Maar als ik mijn been nét achter de singel druk en mijn handen naar binnen doe, dan is dat echt geen wijken op de hoefslag, en behoudt hij voor mijn gevoel ook zijn lengtebuiging. Ik zal het ook eens aan mijn instructrice vragen :)

Het ligt eraan hoeveel druk je zet met je buitenkuit. Als je daarmee gaat drukken duw je idd ook de achterhand naar binnen, wat niet de bedoeling is. Je been gaat naar achter om het uitzwaaien te voorkomen maar je geeft er verder geen actieve hulp of druk mee. Nét achter de singel zou de lengtebuiging wel kunnen behouden maar dan geen hele voetlengtes.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 22:09

Okee :)