Ik heb er al eventjes over nagedacht om dit te posten, omdat ik veronderstel dat er veel reacties zullen komen met 'oefenen, vertrouwen kweken'. Terechte opmerking maar misschien graag praktische tips.
Om een lang verhaal kort te maken:
Ik ben sinds twee jaar terug 'actief' in de paardensport, recreatief bij iemand privé. Daar heb ik een paard dat ik mag rijden. Galop was en is nog steeds een probleem. Vooral omdat ik jaren niet meer gereden heb en nu alles op mezelf moet doen. Uiteindelijk ben ik er toch in geslaagd om met haar te galopperen, maar ik ben duidelijk niet kordaat genoeg want ze viel toen vaak uit galop.. (tips mogen altijd hieromtrent!)
Deze eigenaar is een hobbyfokker en heeft dus verschillende paarden staan, waaronder een ruin van 3,5 jaar die vanaf november/december zadelmak is gemaakt. Tijdens dit zadelmak maken, mocht ik er zelf eens mee rijden. De eerste keer ging dit goed want dit was enkel stappen en draven. Maar de 2 laatste keren zat galop erbij.. Ik lag enkele maanden stil door een operatie en had dus al eventjes niet meer gegaloppeerd.. Maar ik dacht, ik probeer dit nu met hem, er is toch iemand bij. De eerste keer schoot hij in galop, en ik viel door instabiliteit van mijn eigen zit (ik ben al niet zo zeker in galop en een onafhankelijke zit heb ik ook niet - fout van mij om toch te proberen... maarja...). Ben er dan terug opgekropen en aan de longe gegaloppeerd. Dit ging redelijk.
De laatste keer, vooraleer paard terug mee mocht naar huis, heb ik ook gereden. En daar schoot hij plots in galop na een balkje op de grond. We hadden er nochtans al paar keer over gedraafd. Tijdens zijn galop ben ik stijgbeugel kwijtgeraakt, en je hoort me al komen, na enkele ronden en een sprong ben ik er afgevallen (het verbaasde me sterk dat ik al zoveel rondjes had gegaloppeerd ondanks verlies van stijgbeugel - toch één positief puntje eraan!
). Die twee keer ben ik hard op mijn heupen terecht gekomen en had ik een verstuikte voet... Dit was niks in vergelijking met de deuk in mijn vertrouwen... De persoon die het paard zadelmak gemaakt heeft, vertelde me - tussen de lijntjes door - dat ik te onervaren ben voor zo'n jong paard. Waar ze uiteraard gelijk in heeft! Dit weet ik ook maar de eigenaar verwachtte ook dat ik ermee zou rijden en ik wou het zelf ook gewoon proberen.
Wat nu effectief het probleem is... Ik rij sinds enkele weken terug af en toe met de merrie van de eigenaar. Het gaat redelijk goed maar vorige week was ik serieus aan het twijfelen om te galopperen.. Ik ben zo bang geworden sinds die valpartijen met die jonge ruin... De context waar ik rij: het is een buitenpiste met houten omheining, maar 1 groot licht, niet alles is goed belicht en de piste durft er bij plaatsen oneffen te liggen. Daardoor ben ik ook bang dat de merrie zou struikelen met alle gevolgen van dien.
Concreet, mijn vragen:
- Hoe zorg ik ervoor dat de merrie minder uit die galop valt? (benen geven lijkt mij logisch, maar ik vind het moeilijk om aan te voelen wanneer ze net op het punt staat om eruit te vallen)
- Struikelt een paard eigenlijk snel bij oneffen bodem?
- Wat kan ik doen om meer vertrouwen te kweken in die galop?
Het liefst zo veel mogelijk tips die ik alleen kan uitvoeren...
JA, ik weet dat ik geen goede ruiter ben, maar ik wil wel proberen om mezelf verder te krijgen en terug meer vertrouwen te kunnen leggen in de merrie.
Bedankt
& de kosten van lessen zijn voor mijn rekening. Dus een lesgever op verplaatsing zie ik niet zitten, dat kost mij teveel als student zijnde..