motiverende woorden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dressuur518

motiverende woorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 18:59

beste allemaal,

mijn zusje heeft het nog wel eens moeilijk met haar nieuwe pony (zij is 12 en pony is 9 en heeft wel wat gelopen)maar af en toe is hij lastig en na 3 maanden probeerd hij haar nog steeds uit. (bokken en stijgeren,weigeren) als hij ergens geen zin in heeft, bijv. springen. als er iemand anders die ouder is op gaat zitten (bijv. ik) doet ie weer poeslief. grrrrrr....... die eigenwijze pony! mij zusje wordt hier af en toe wat moedeloos, wel hebben ze de afgelopen tijd goed resultaten geboekt, vind ik.
- van ik lift mee op je rug, naar nageeflijk, en onder controle (dressuurmatig)
-springen van alles weigeren steigeren en bokken hoogte:balken op de grond, naar de laatste les 1 weigering in 50 cm parcours.

ik ben wel trots op ze maar zij niet echt opzich zelf, ook mist ze hier door met paardrijden vooral met springen een hoop vertrouwen in de pony, de pony zelf is ook wat onzeker aangelegd.

ze krijgen privè les, en gaan elke week voor les en ervaring naar de ponyclub ook staan dit jaar de (dressuur) wedstrijden op het progamma, voor de rest wordt er hier thuis hard dressuur gereden en met kleine sprongetjes, aan het vertrouwen in het springen geoefend!

hebben jullie nog goede aanmoedigende tips voor ze?

groetjes!

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:02

is ze zelf wel 'hard' genoeg voor de pony? of laat ze het gewoon doen? Misschien 'durft' je zusje niet goed iets doen met haar pony (ivm straffen) doordat ze geen vertrouwen in hem heeft? Misschien moet ze een tijdje op een pony rijden die niet zo van die streken uithaalt, zodat ze weer vertrouwen krijgt in zichzelf?
en na 3 maand nog steeds uittesten is niet zo schrikachtig hoor :) mijn pony heb ik bijna een jaar, en die test me nog steeds uit, ik straf hem wel, maar hij is soms zo'n draak :+

edi; fouten weggehaald

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 19:07

LOLLYYwood schreef:
is ze zelf wel 'hard' genoeg voor de pony? of laat ze het gewoon doen? Misschien 'durft' je zusje niet goed iets doen met haar pony (ivm straffen) doordat ze geen vertrouwen in hem heeft? Misschien moet ze een tijdje op een pony rijden die niet zo van die streken uithaalt, zodat ze weer vertrouwen krijgt in zichzelf?
en na 3 maand nog steeds uittesten is niet zo schrikachtig hoor :) mijn pony heb ik bijna een jaar, en die test me nog steeds uit, ik straf hem wel, maar hij is soms zo'n draak :+

edi; fouten weggehaald

nee ze is niet hard genoeg voor de pony, omdat ze het eng vindt hem te straffen, ze is bang voor zijn reactie en dat ze er dat misschien wel af zou vallen. nee 3 maanden uittesten valt nog wel mee maar t is wel anders dan verwacht.

LOLLYYwood

Re: motiverende woorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:20

Ja dat begrijp ik goed :) zou haar toch voor de moment meer vertrouwen in de pony doen krijgen, en ik het paardrijden (door op een andere pony te rijden ofzo?) dat vertrouwen in de pony door spelletjes te doen, ...
en misschien gaat het dan beter gaan, was bij mij toch zo allesinds :)

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 19:34

LOLLYYwood schreef:
Ja dat begrijp ik goed :) zou haar toch voor de moment meer vertrouwen in de pony doen krijgen, en ik het paardrijden (door op een andere pony te rijden ofzo?) dat vertrouwen in de pony door spelletjes te doen, ...
en misschien gaat het dan beter gaan, was bij mij toch zo allesinds :)

ja, we doen ook allerlei dingen zodat ze meer vertrouwen krijgt in de pony, en ze mag als ze wil ook wel eens op mijn pony rijden, ookal weet ik niet of dat zo`n goed idee is met springen want die van mij is heel snel. meer pony hebben we niet thuis, zijn er nog andere opties qua springen?
en haar vorige pony weigerde ook heel vaak vandaar dat haar vertrouwen al heel laag was, deze pony sprong echt alles met zijn oude baasje en de eerste tijd ook, wij dacht daar krijgt ze weer vertrouwen in dan, tot dat hij haar uit ging proberen.....

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:44

Hmm, dan weet ik niet zo gauw iets ..

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 21:42

maakt niet uit hoor toch bedankt voor je hulp! misschien weet iemand anders raad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 10:24

Wat als je begint met hele lage sprongetjes? Dus echt een parcours van 30/40 cm hoogte? En wat ook kan helpen is dan een instructie zoeken die goed motiveert en waar ze wellicht wat meer van aanneemt :)

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 14:24

Of balkjes op de grond en zo opbouwen naar een minisprong van 10cm ofzo en zo verder omhoog gaan :)
zodat ze vertrouwen krijgt in haar pony?

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 16:08

ja dat zijn idd goede tips, maar de pony weigerd bijvoorbeeld ook op balkjes het gaat hem niet om de hoogte (als hij zin heeft, of er goed doorgereden wordt) springt hij met gemak een meter en hoger, hij is geweest van een meisje die zet reed en ja wees eerlijk die rijd anders op een hindernis af dan een meisje die bang is dat de pony gaat weigeren. maar we hebben les en stapje voor stapje gaan ze voor uit maar t is en blijft jammer dat het vertrouwen zo ontbreekt, denken jullie dat het helpt om op de andere pony te springen? die weigerd niks,maar laat zich moeilijk stoppen (erg enthousiast als ie ook maar een hindernis ziet haha)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 19:00

Het helpt zeker om een andere pony te rijden die altijd springt. :j maar goed les nemen helpt ook echt wel. Iemand die het op de juiste manier aanpakt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 22:12

Zorg voor passende, niet te moeilijke, activiteiten, zodat je zusje succes kan behalen. Daarmee wint ze zelfvertrouwen.
Slalom rijden om balkjes, tonnen. De pony laten voetballen, etc. Korte opdrachten, snel succes.
Dat maakt het allemaal wat meer ontspannen.

En belangrijk: de meeste ruiters die bang zijn houden op met sturen/rijden als de pony iets doet wat niet mag.
Ze zal vooral moeten leren om juist dan te blijven sturen en drijven. Zij is de baas! (en waarschijnlijk de oudste)
Dat kun je aanleren door juist daar op te letten. En natuurlijk de hemel in prijzen als het lukt.

Een pony die moeilijk te stoppen is, lijkt me ook geen aanrader voor een bange ruiter.
Dan maar een tijdje niet springen, lijkt mij.