martingaal bij net beleerd paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

canela

martingaal bij net beleerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 18:46

de titel zecht het al een beetje, bij een net beleerd paard is het dan mischien handig om een martingaal te gebruiken ? iemand zei laatst tegen me dat ze het ook wel een gebruiken bij haar op de manege voor moeilijke paarden, toen dacht ik bij mezelf dat het mischien ook wel handig zou zijn bij een net beleerd paard om net iets meer te zeggen hebben.

wat vinden jullie?

Annabel

Re: martingaal bij net beleerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:47

Waarom zou je het gebruiken?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:50

Dat hangt helemaal van het paard af, als hij gewoon blaaf is vind ik het vrij nutteloos. Als er nog wel eens vandoor wil gaan kan het wel handig zijn.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:52

Onzin. Als jij je paard netjes kan beleren, waarom moet je er dan een martingaal aanhangen?

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:53

mijn merrie deed vooral erg vervelend omdat ze last had van een te dik bit (haar mond is erg klein)
mijn ruin doet het nu gewoon om onder het werk uit te komen.

bij de ruin heb ik dus een martingaal om. maar puur voor mijn veiligheid dat ik niet stuurloos raak.

als er geen reden voor is zou ik er niet aan beginnen.
als ze eenmaal door hebben wat ze zonder kunnen, dan ben je t haasje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:55

Wat denk je zelf dat het toevoegt?

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:56

Ik vraag me af hoe strak je je martingaal wil hebben, om er tijdens gewoon dressuur gebruik van te maken.
Tijdens gewoon rijden krijg je er geloof ik er echt niets meer mee te zeggen.
Ik heb een martingaal gebruikt toen mijn pas beleerde pony mij ging uitproberen door zijn hoofd heel hoog te doen.
De martingaal voorkwam toen dat hij zijn hoofd niet zo hoog kon doen.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 18:56

SCC schreef:
mijn merrie deed vooral erg vervelend omdat ze last had van een te dik bit (haar mond is erg klein)
mijn ruin doet het nu gewoon om onder het werk uit te komen.

bij de ruin heb ik dus een martingaal om. maar puur voor mijn veiligheid dat ik niet stuurloos raak.

als er geen reden voor is zou ik er niet aan beginnen.
als ze eenmaal door hebben wat ze zonder kunnen, dan ben je t haasje

dat laatse is zo waar, had ik nog helemaal niet aan gedacht!

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 18:58

Sonja schreef:

niet stuurloos raken en net iets meer tezeggen hebben, angezien ik het paard niet ken en de 1e zal zijn die eropgaat leek het me wel zo veilig omdat ik niet zou weten wat die doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:05

laurenuptown schreef:
Sonja schreef:

niet stuurloos raken en net iets meer tezeggen hebben, angezien ik het paard niet ken en de 1e zal zijn die eropgaat leek het me wel zo veilig omdat ik niet zou weten wat die doet.

Dus het voelt safer voor jou?
Dan gewoon doen. Dan zit je waarschijnlijk lekkerder.
Wel goed afstellen he, niet te kort.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:06

ShauniBef schreef:
Onzin. Als jij je paard netjes kan beleren, waarom moet je er dan een martingaal aanhangen?

Dat ben ik niet met je eens. Mijn paard wordt ook hartstikke 'netjes' beleerd, maar toch hebben we een periode gehad dat slof/martingaal behoorlijk prettig was. Bij die van mij hadden we hem dr om hangen omdat hij wel eens nogal kon schrikken en zonder slof kreeg je hem dan echt niet meer terug. Inmiddels is hij veel makker geworden en is het niet meer nodig.
@TS: ik zou er niet een martingaal aan hangen 'omdat je niet weet hoe hij is' misschien is hij wel heel braaf en is het niet nodig. Mocht het zo zijn dat hij inderdaad z'n hoofd omhoog gooit en gaat rennen kan het goed van pas komen.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:07

EllaBellaah, ik heb het hier niet over een paard die al een tijd onder het zadel is. Mijn post doelde op het inrijden zelf. :)

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:13

@ TS ik denk vooral dat je moet doen waar je je veilig bij voelt !

wel denk ik zoals ik al eerder zei:
als je m niet nodig hebt niet doen.

wat als je van plan bent om zonder te gaan rijden en paardlief krijgt door dat er geen martingaal is....
ik heb al gezien bij een kenns wat er dan kan gebeuren, en geloof me.
het kan goed verkeerd gaan. uiteraard hoeft het niet zo te zijn met jouw paardje

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 19:14

SCC schreef:
@ TS ik denk vooral dat je moet doen waar je je veilig bij voelt !

wel denk ik zoals ik al eerder zei:
als je m niet nodig hebt niet doen.

wat als je van plan bent om zonder te gaan rijden en paardlief krijgt door dat er geen martingaal is....
ik heb al gezien bij een kenns wat er dan kan gebeuren, en geloof me.
het kan goed verkeerd gaan. uiteraard hoeft het niet zo te zijn met jouw paardje

ik denk dat ik al weet wat er gebeurt:p maat ik denk dat ik zelf eerst zonder doe en dan kijken wat hij doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:16

Een goed afgestelde martingaal werkt niet in als het paard niks geks doet. Dus hoezo moet het paard het dan doorkrijgen als je de martingaal weglaat?
Ik zie dergelijke dingen eerlijk gezegd alleen bij misbruik van hulpteugels.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:28

Wat als hij wel zijn hoofd omhoog doet en ineens de druk in zijn mond voelt? Onervaren paard, ineens veel druk in de mond.. Ik zou het niet doen!

Voor de rest vind ik een martingaal nooit zo erg, omdat het niet inwerkt als paard niets doet (zoals Sonja al heeft gezegd :'))
De draver die ik heb beleerd en nu aan het doorrijden ben heeft ook een martingaal om, omdat mijn nichtje van 9 er ook op rijdt. Maar dat kreeg hij ook pas om wanneer zij er op mocht rijden, wanneer alle hulpen er dus op zaten.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 19:29

Geryon schreef:
Wat als hij wel zijn hoofd omhoog doet en ineens de druk in zijn mond voelt? Onervaren paard, ineens veel druk in de mond.. Ik zou het niet doen!

Voor de rest vind ik een martingaal nooit zo erg, omdat het niet inwerkt als paard niets doet (zoals Sonja al heeft gezegd :'))
De draver die ik heb beleerd en nu aan het doorrijden ben heeft ook een martingaal om, omdat mijn nichtje van 9 er ook op rijdt. Maar dat kreeg hij ook pas om wanneer zij er op mocht rijden, wanneer alle hulpen er dus op zaten.

hij kent druk in zijn mond wel, hij heeft een paarr jaarr aan menwestrijden meegedaan en deed het erg goed, maar aangezien ik een paardje onder het zadel wild moet hij nog beleerd worden, maar sturen en alles kent hij al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:49

Ik zou ook eerst eens zonder proberen. Een hulpteugel is er snel bij gepakt mocht het echt nodig zijn.
Bij het inrijden krijgt een paard al zo veel nieuwe dingen geïntroduceerd dus even wachten met zoiets en het even afkijken zou mijn voorkeur hebben.

Maar, dat is uiteraard mijn mening. Uiteindelijk moet je doen waar je je zelf prettig bij voelt en wat jij denkt dat het beste is voor je paardje uiteraard ;) daar gaat het uiteindelijk om.

scoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 01:24

martijngaal is enkel nodig als u paard zo zijn hoofd omhoog gooit dat hij niet meer naar u teugelhulpe reageert, om dit tegen te gaan kan je martijngaal gebruiken

LadyJilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 03:03

Alleen, doen als het echt nodig is :)

En het hangt natuurlijk ook van het paard af! Ik bedoel, hoe reageert hij er op etc :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 08:48

Niet aan beginnen , zelf leren hoe het zonder kan, je kan elk paard zonder rijden en als je er wel een moet gebruiken is dat een fout van de ruiter en niet omdat het paard niet luistert of zijn hoofd omhoog gooit , want als een paard dat doet zou ik helemaal even gaan nadenken waarom hij het doet en niet met dwang oplossen, je wilt tenslotte ook dat je paard goed in zijn lijf blijft en dat ligt helemaal in jou handen, dus werk aan de basis in stap en als dat goed er in zit ga je draven enz enz, stapje voor stapje zou ik zeggen, maar leer zelf ook de theorie waarom is b.v de schouderbinnen en travers zo belangrijk om aan te leren ook bij een jong paard? belangrijk is ook hoe doe je dat en hoe moet het eruit zien !

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 08:51

Niet doen..zorg dat je het paard direct een goede aanleuning kan leren daar heb je de rest van zn leven profijt van..kun je dat zelf niet,besteed het dan uit maar zorg dat er een solide basis in komt.

Mijn ervaring is dat veel paarden druk op de mond leren houden door de martingaal omdat je snel druk naar beneden houdt op dat ding..dat is wel het laatste wat je je jonge paard wil leren..

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 08:59

Een goed afgestelde martingaal werkt pas in als het echt mis is en kan daarin zeker veiligheid bieden. Zolang het paard een goeie aanleuning heeft (of in geval van een jong paard lang en laag) zie ik absoluut niet in waarom je hem er niet om kan hangen, hij zal dan nooit inwerken.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 10:06

Een net beleerd paard moet jouw hulpen nog leren begrijpen, je kan van zo'n paard niet verwachten dat hij alles al begrijpt wat jij aangeeft. Het ene paard zal als antwoord hierop gaan rennen, het andere gaat juist langzamer, of raakt juist in paniek, etc.. Het is aan JOU de taak een net beleerd paard hierin te begeleiden, en te leren op de juiste manier te reageren door middel van belonen op het juiste moment en zelf ook op de juiste manier aan te geven wat je bedoelt. Ik vind een hulpteugel in dit proces alleen maar een belemering, er hangt toch iets om je paard wat ook er aan hangt als hij niet inwerkt, en dus altijd, ook al is het maar een heel klein beetje, een inwerking zal hebben. Bij een net beleerd paard ben ik er dan ook zeker op tegen om een hulpteugel er aan te hangen, welke dan ook.

En inderdaad zoals geryon zegt, het is niet gek als een jong paard zijn hoofd ineens even in de lucht gooit of zo, hij kent de druk van de martingaal niet, en helemaal bij zo'n jong paard kan deze JUIST daarop nog wel eens heftiger reageren dan dat hij zou doen zonder. Ik denk dat ik het juist gevaarlijker vind om op dit moment van training met martingaal te rijden, dan zonder.

Als veiligheid omdat je het jonge dier nog niet kent, en er voor het eerst op gaat zou ik gewoon aan de longeerlijn beginnen. Dan kan jij aanvoelen wat het dier kent en niet kent, hoe hij reageerd op hulpen, etc.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:34

Een martigaal is gemaakt met de gedachten, om dit bij paarden te gebruiken die voor de sprong het hoofd teveel naar boven brengen, waardoor ze de hindernis niet goed zien.

Waarom zou je dressuur gaan rijden met een martingaal. Die werkt dan toch niet.

Je kunt dan beter een keer een slofteugel gebruiken, bij goed gebruik. Daarmee kun je het hoofd wel naar beneden rijden.
Maar beter is om dit gewoon zelf zonder hulpteugels te doen.

Jonge paarden hebben vaak nog problemen met hun evenwicht, dat kan een reden zijn waarom ze het hoofd omhoog doen. Wanneer je merkt dat het paard de aandacht niet bij jou heeft en daarom het hoofd omhoog doet.
Moet je hierop gaan trainen.
Je moet een manier gaan bedenken waardoor je de aandacht weer bij jou krijgt.