Hoe paard los krijgen in hals

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HeavensLove

Hoe paard los krijgen in hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 20:36

Hey,

ik ben nu al een jaartje bezig met een paard te beleren en trainen
Nu soms oogt het voor de toeschouwer wel deftig, maar als ruiter voel je het direct,
het paard krult hem, maar ontspant zich niet in de hals
ik probeer met vooruit te rijden en lang te rijden en na enige tijd lukt het wel, maar toch regelmatig als ik hem opneem spant hij zich terug op in zijn hals
hebben jullie nog enige ideeën van oefeningen die hier echt behulpzaam kunnen zijn
(ofwel ligt het aan mij als ruiter, dus tips over mijn houding zijn ook welkom)
aandachtspunten op deze foto's: handen, rechte rug, schouders naar achter, hielen niet optrekken, etc...
ik weet zelf wel waar ik moet opletten, maar als je alleen rijdt vergeet je het soms
(foto's zijn van een tijd geleden, van nu heb ik nog geen foto's, die zou ik nog eens moeten laten maken, maar met dat fantastisch weer hier, valt dat wat tegen ...)
Hij kan trouwens zeer ruim lopen, maar blijft gespannen in de hals

ik heb de "ergste" foto's eruit gehaald om te tonen

http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/461850_3104537292174_701311862_o.jpg

http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/413987_3104536012142_51109729_o.jpg

http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/477783_3104531612032_2092963772_o.jpg

http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/462300_3104529771986_1185986008_o.jpg

Anoniem

Re: Hoe paard los krijgen in hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:42

Paard lijkt eerder vast te houden in de rug en wilt je hand niet opzoeken. Wat kan helpen is veel met stelling en buiging werken, binnenhand van de hals, buitenhand begrenzen en rond maken op je binnenbeen. Dan moet hij wel je hand opzoeken. Als hij je hand op gaat zoeken, kun je langzaam kleine stukjes uitschuiven. Neem hier de tijd voor, dit kan lang duren. Probeer vooral vanuit been hem je hand op te laten zoeken. Ook op de lange zijde kun je eerst stelling vragen, als hij dan je hand opzoekt stel je hem weer recht.
Verder kan longeren ook helpen met touwtjes, van hoog op de singel bij de schoft, door het bit tussen de benen vast, en dan wat losjes zodat hij ook hier de touwtjes(of slof) op gaat zoeken. Goed voorwaarts houden is belangrijk.
Succes :)

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 20:47

ik longeer hem met pessoa en plaats deze ook tussen de benen en hoog op de schoft en ja voorwaarts rij ik hem altijd (is iets wat ik altijd doe bij jonge paarden) :)
dank je voor de tip van de buiging en stelling, dan ga ik daar veel op oefenen :)
en hij staat trouwens puur op benen en zit, maar het is zo dat eenmaal ik gegaloppeerd heb, dat hij geen gestrekte draf meer wil doen, allé dit betert nu, omdat ik mij daar aan erger en dus veel op oefen :) en ik neem sowieso de tijd :) en binnenkort volg ik terug les en hopelijk gaat die lesgever mij ook wat kunnen helpen

En ja hij kan soms ook heel nerveus zijn en dan werkt hij het uit met zijn hoofd (hoofd omhoog smijten)
en ja, hij is snel afleidt, ik rij altijd alleen en ja als er dan een ander in de piste komt dan is hij direct afgeleid :)
maar hopelijk betert dat, want de lessen die ik ga volgen zijn van 4 tot 6 ruiters samen :)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:53

Hoe bevestig je de pessoa? Ik zou die namelijk juist niet door het oogje bij de schoft halen, maar door het oogje op schouderhoogte, en dan naar het bit en dan tussen de benen. Zo moet hij wel zijn hals laten zaken en zijn rug loslaten.
Als je zelf kunt longeren met dubbele longe is dat misschien ook het proberen waard. Het kan zijn dat ie dat beter oppakt dan de pessoa.

Kun je onder het zadel wel halsstrekken? Zou proberen hem van daaruit langzaam ronder te maken voordat je hem hoger in gaat stellen. Hij moet eerst wat losser worden in de rug en sterker van achter voor hij die valse knik kwijt gaat raken.

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 20:56

@jasmijn: ik zou het heel graag leren, longeren met dubbele longe, maar ik ken niet direct iemand in de omgeving die mij dat zou kunnen leren, want ik denk dat daar al een half jaar aan, maar dan doe ik het toch het liefst onder begeleiding :)
en ja halststrekken, dat is net het probleem in het begin, hij doet het niet, wel na een half uur rijden, dan doet ie het wel,

oja hij is trouwens al veel versterkt in zijn achterhand
maar hij moest sowieso versterken, want hij kwam exact een jaar geleden van de wei, en was niet bijgevoerd, en er hing dus niets aan van vlees ... :

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:10

Laterale buiging is idd heel belangrijk.
Paard buigt de hals braaf en loopt duidelijk niet echt weg als je de teugels even wat losser houdt (zie eerste foto) maar je ziet op alle foto's het paard een beetje als een plank met pootjes lopen.
Ik denk toch ook dat je hem net iets te vast houdt en vooral dat je zit niet echt zit, je steunt op sommige foto's bijna enkel op je schaambeen en dat zou evenredig verdeeld moeten zijn op de drie steunpunten (beide zitbeenknobbels + schaambeen).
Jouw bovenlichaam hangt op alle foto's veel te ver naar voren, hierdoor val je als het ware op zijn voorhand en werkt dit dus blokerend.
Ik zou dus zeggen iets meer zitten, jouw zwaartepunt meer naar achter brengen, net iets meer loslaten, en goed voorwaarts rijden met meer laterale buiging gaan werken, en zeker van de hoefslag afblijven dus ergens in de piste niet de steun van de bakrand opzoeken.
succes verder.

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 21:17

steun van de bakrand heb ik niet XD er is geen bakrand, want hij kent dat zelfs niet, hij zou zelfs nog in de gracht naast de piste lopen als ik hem de keur gaf :) en dat van mijn zwaartepunt klopt, daar let ik dan ook meer op de laatste tijd :)
ik zal er eens op letten bij het zitten, had ik zelf nog niet bij nagedacht

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:19

uit je laatste racties hier idd , mssn eerst meer voorwaarts neerwaarts, hals strekken en weer opnemen en opnieuw strekken en opnemen , ...... hierbij niet te veel aandacht geven aan de juiste hals houding maar eerder op het gewillig uitvoeren van deze oefening zonder dat er een merkbaar tempoverschil merkbaar is, zolang het paard steeds gaat versnellen en vertragen tijdens zo'n oefening is er geen sprake van ontspanning, dus eerst meer hier aan werken.
Dus losser en voorwaarts.
Stoppen en achterwaarts en van daaruit weer vertrekken, dit plaatst het paard zowiezo meer op de achterhand en zal deze ook versterken.
cirkel rijden met binnenstelling en ook met buitenstelling.

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 21:23

ik zal dan eerst meer oefenen op het hals strekken, want binnen en buitenstelling, het probleem dat ik zie als ik op hem zit is dat hij ook niet recht in zijn hals zit, dus daarmee bedoel ik, op rechts buigt hij normaal, maar op links zie je net dat knikje achter zijn hoofd waardoor zijn hals niet recht is en dat hij lichtjes naar buiten stelt, maar dat gaat er pas uit als hij echt zijn hals leert ontspannen denk ik :)
maar alvast voor de tips over mijn houding

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:24

Zit het paard niet vast in de rug? Misschien heeft het zin om 'm eens een paar keer te laten masseren? Ik heb door masseren wonderen zien gebeuren, en ook met dit soort problemen. :j

xAng

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 09:52

Wat voor mij een erg fijne oefening is geweest is het verkleinen van slangenvoltes. Gewoon bochtjes over de AC lijn, waarbij je elke keer met je binnenbeen naar buiten duwt en hem met je buitenteugel opvangt. Ik deed dit in stap en het tempo van mij mocht hierbij wel wat terugvallen. Na deze oefening had ik een ontspannen paard die juist naar beneden wou (terwijl hij van zichzelf tuigerhouding prefereerde).

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 09:55

Is het paard aan het wisselen?
Als ik je bericht lees, moet ik hier meteen aan denken.

Hoe is het paard aan de longe?

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 09:57

@Ang: ik zal dat zeker eens uittesten :)

@Engeltje: aan het wisselen? wat bedoel je er precies mee? van hand veranderen of galopwissel? het probleem is op rechte stukken :)
paard loopt ontspannen aan de longe indien er zich niets voordoet in de omgeving (hij is nogal snel afgeleid)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 10:05

Ik bedoel: hij is net beleerd (een jaartje) dus ik heb een jong paard in gedachten :)
Wellicht wisselt het paard met het gebit. Waardoor bit aanname niet prettig ervaren kan worden.

ParMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 10:06

denk gebit wat bedoelt word met wisselen, omdat jong paard is?

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 10:14

Hij wordt er 7 dit jaar XD hij is van 2006 :)
Hij heeft 5 jaar de tijd gehad om te groeien, hij is zelfs dit jaar nog 2cm bij gegroeid
hij zal nu iets van 1.77m zijn
als hij jong was, is hij lang uit proportie geweest, verhoudingen klopten niet, hij is nu exact een jaar en 4 maanden aan het werk

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 11:40

Sorry , maar je bent een paard een het beleren en trainen en je vraagt hier hoe het moet????????
Ik zou eerst eens alle dingen er af halen die je niet nodig hebt, een zadel wat past want waarom ligt er een bontje onder ??
Het paard eerst eens een ander hoofdstel aan doen, wat wil je met een paard wat je aan het beleren ben met zoiets bereiken?
Ga eens helemaal terug naar de basis en zoek ontspanning daar , neem les van iemand die jou kan vertellen hoe het wel moet als je het zelf niet weet.
Ga werken aan de zijgangen zodat het paard leert zijn achterhand te gebruiken , want hij loop echt met een weg gedrukte rug dus kan nooit dragen , als je zo nog langer door gaat dan gaat hij zeker problemen krijgen

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 11:46

T'is niet alleen die hals, maar het hele paard maakt een ongelukkige gespannen indruk. Hij lijkt scheef te lopen, maar vooral erg gespannen.

Begin nog eens bij het begin en ga pas verder met de volgende stap als hij de vorige ontspannen kan doen.

Ik heb mijn paard indertijd trouwens een stemcommando geleerd voor het halsstrekken, omdat hij dat de eerste tijd ook niet deed. Was heel handig, ook tijdens het longeren.