Aan de teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arc_En_Ciel

Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 17:59

Hallo allemaal,
Laatst in de les werd ons gevraagd ons paard aan te teugel te laten lopen.
Ik wist niet zo goed hoe ik dat moest krijgen.
Mijn instructrice legde mij uit dat ik het op de volte moest doen, en mijn binnenteugel strak moest houden, en met mijn buitenteugel ophoudingen moest maken.
Aangezien de paarden dan kleine rondjes gingen rijden moesten we met ons binnenbeen het paard op een grotere volte drukken.
Ik vraag me nu wel af of dit de juiste manier is, omdat ik altijd heb geleerd (van andere mensen) dat aan de teugel pas komt als het paard ontspant, en je hand opzoekt, aanleuning volgens mij.
Ik wil het niet verkeerd leren, dus zou iemand mij misschien kunnen vertellen of de manier van mijn instructie wel of niet goed is, en waarom niet of wel.

Ik weet dat er al meerdere topics zijn hierover, maar ik wilde alleen even duidelijkheid hebben.

Ik zou het fijn vinden als het wel vriendelijk blijft.

Bedankt.

Leen

Re: Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:42

Wat jou lesgeefster je vroeg was het paard in de krul 'trekken'. Zoals je zelf al zegt hoort een paard uit zijn eigen naar beneden te komen. Dit kan alleen als de achterhand goed zit, rugspieren ontspannen, hals ontspannen, kaakspieren,... Wanneer je dus gaat trekken en spelen gaat het paard om van de druk af te komen zijn hals buigen (dus niets positief voor het paard aan). Het paard gaat geforceerd beginnen lopen, drukt in de meeste gevallen de rug weg en vaak is de achterhand er nog niet goed onder dus dan gaat het paard nog eens uit elkaar gevallen lopen.
Dus het enige wat je aan die methode hebt is dat je paard tijdelijk 'mooi' zijn hoofd houdt. Na verloop van tijd ga je merken dat je vast komt te zitten ed.
Aangezien je zelf er van wil leren zou ik of proberen om een nieuwe instructrice te zoeken, of er het eens met haar over hebben. Jij hebt hier niets aan, want als je het doet ga je toch denken "Dat was niet hoe het hoorde" en als je het later gaat toepassen op een eigen paard ga je snel genoeg merken hoe belangrijk de voorgaande stappen zijn.

Hier nog enkele langlopende topics over 'aan de teugel':
[RT-P] [centraal] Aan de teugel
[RT-D] [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:44

jij hebt er meer verstand van als je lesgeefster zo te horen

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 19:01

Leen_ schreef:
Wat jou lesgeefster je vroeg was het paard in de krul 'trekken'. Zoals je zelf al zegt hoort een paard uit zijn eigen naar beneden te komen. Dit kan alleen als de achterhand goed zit, rugspieren ontspannen, hals ontspannen, kaakspieren,... Wanneer je dus gaat trekken en spelen gaat het paard om van de druk af te komen zijn hals buigen (dus niets positief voor het paard aan). Het paard gaat geforceerd beginnen lopen, drukt in de meeste gevallen de rug weg en vaak is de achterhand er nog niet goed onder dus dan gaat het paard nog eens uit elkaar gevallen lopen.
Dus het enige wat je aan die methode hebt is dat je paard tijdelijk 'mooi' zijn hoofd houdt. Na verloop van tijd ga je merken dat je vast komt te zitten ed.
Aangezien je zelf er van wil leren zou ik of proberen om een nieuwe instructrice te zoeken, of er het eens met haar over hebben. Jij hebt hier niets aan, want als je het doet ga je toch denken "Dat was niet hoe het hoorde" en als je het later gaat toepassen op een eigen paard ga je snel genoeg merken hoe belangrijk de voorgaande stappen zijn.

Hier nog enkele langlopende topics over 'aan de teugel':
[RT-P] [centraal] Aan de teugel
[RT-D] [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

:j dankjewel!

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 19:02

StalNollie schreef:
jij hebt er meer verstand van als je lesgeefster zo te horen

Bedankt :o

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:49

Dit is niet zo makkelijk als het eruit ziet hier een juist antwoord op te geven.
Jij beschrijft heel kort de situatie, en wat je lesgeefster hier aangeeft, maar wij zien het van hier uit niet echt gebeuren, wij kennen de paarden niet, mssn waren er ook nog heel wat voorbereidende oefeningen in de lessen ervoor, mssn was het ook gewoon maar een test om even te zien wat brengen ze er van terecht, hoe loopt dit af, wat moet er specifiek meer getraind worden, ..... dit kan ook best een onderdeel zijn van het kijken waar het juist mis loopt, of zelfs een praktijkervaring van kijk we krijgen nu deze reactie het lukt wel of juist niet, en wat kunnen we daar nu aan doen.
Ik zou hier zeker niet de lesgever gaan afkraken enkel op zo'n kort geschreven tekstje, dit geeft echt veel te weinig weer wat en hoe alles in het echt verlopen is, en wat er nadien verder mee gedaan zal worden.
Soms worden foute handelingen bewust uitgevoerd om tot een toch weer beter resultaat te leiden.
Persoonlijk vind ik hier zelf ook dat de aanpak hier een beetje raar klinkt, maar zou toch even voorzichtig afwachten hoe het verder loopt.
Er zijn autostrades, er zijn secundaire wegen, er zijn landwegen, en er zijn ook bos en bergweggetjes die vol putten en rotsblokken liggen, ze leiden soms allen toch naar hetzelfde doel.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 20:53

aeolusnr1 schreef:
Dit is niet zo makkelijk als het eruit ziet hier een juist antwoord op te geven.
Jij beschrijft heel kort de situatie, en wat je lesgeefster hier aangeeft, maar wij zien het van hier uit niet echt gebeuren, wij kennen de paarden niet, mssn waren er ook nog heel wat voorbereidende oefeningen in de lessen ervoor, mssn was het ook gewoon maar een test om even te zien wat brengen ze er van terecht, hoe loopt dit af, wat moet er specifiek meer getraind worden, ..... dit kan ook best een onderdeel zijn van het kijken waar het juist mis loopt, of zelfs een praktijkervaring van kijk we krijgen nu deze reactie het lukt wel of juist niet, en wat kunnen we daar nu aan doen.
Ik zou hier zeker niet de lesgever gaan afkraken enkel op zo'n kort geschreven tekstje, dit geeft echt veel te weinig weer wat en hoe alles in het echt verlopen is, en wat er nadien verder mee gedaan zal worden.
Soms worden foute handelingen bewust uitgevoerd om tot een toch weer beter resultaat te leiden.
Persoonlijk vind ik hier zelf ook dat de aanpak hier een beetje raar klinkt, maar zou toch even voorzichtig afwachten hoe het verder loopt.
Er zijn autostrades, er zijn secundaire wegen, er zijn landwegen, en er zijn ook bos en bergweggetjes die vol putten en rotsblokken liggen, ze leiden soms allen toch naar hetzelfde doel.

:j ik probeer ook absoluut niet mijn lesgeefster af te kraken.
Ze doet ook genoeg goede dingen met ons, en ik heb veel van haar geleerd wat wel goed was.
De oefening vantevoor was het paard goed laten reageren op het been, dus dat was volgens mij wel een goede oefening om mee te beginnen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:30

ok hoor maakt ook niet uit, ik wou maar even jou aanzetten om het even te overdenken, meer ook niet.
Want ik las van een paar anderen hier toch al het advies staan , "zoek een andere lesgever" en vond dit enkel op deze info hier net iets te voorbarig.
Maar blijven opletten en je verstand erbij houden is altijd wel goed.
succes verder.