rijden in de modder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hafke

rijden in de modder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 20:48

heey bokkers!
ik heb mega veel moeite met rijden /3 in de modder!!!
ik ben bang dat mijn pony uitglijd of wat dan ook. ik heb
de stalbaas al gevraagt of ze het zand willen laten draineren ,
maar dat is een stuk te duur :( ! iemand een oplossing hoe ik als nog
goed kan trainen ?
alvast bedankt

Sim

Re: rijden in de modder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:35

Niet rijden in een modderbak. Wat denk je hoe belastend dat is voor de pezen en banden.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:25

Ik zou ook niet graag mijn paard wagen in een modderbak.
Kun je niet naar buiten en daar een beetje traien?
Oke het zijn geen figuren die je kunt rijden maar je paard kun je toch ook prima trainen tijdens een buitenrit?

hafke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 23:12

Kan dus niet mijn paard is net verhuisd en moet eerst nog wennen

Cannac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:14

Ik rij overal doorheen. Ook door blubber en modder en ook in galop. Je paard zal niet uitglijden als hij voldoende verzameld loopt.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:00

hafke schreef:

Mag ik even opmerken dat het voor een verkeersmak paard niet zou mogen uitmaken waar je buitenrijdt?

Voor de rest, is er geen vereniging in de buurt met een binnenbak waar je gebruik van zou kunnen maken?

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 21:36

Is het echt modder of is het alleen zand met water? Alleen water is niet erg, maar gladde modder zou ik voorzichtiger in zijn.

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:51

Één tip: wees er zelf niet onder de indruk van en blijf rustig. Als een paard jouw paniek voelt zal het minder net gaan lopen en dus sneller uitglijden.
Verder toch even kijken naar evt. andere rijopties!

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:54

RusselNuwell schreef:
hafke schreef:

Mag ik even opmerken dat het voor een verkeersmak paard niet zou mogen uitmaken waar je buitenrijdt?

Voor de rest, is er geen vereniging in de buurt met een binnenbak waar je gebruik van zou kunnen maken?

:))
Mijn paard is prima verkeersmak (aan de fiets verhuisd waarbij we ook door een dorpskern zijn gekomen, ging helemaal geweldig!)
maar nu tijdens een buitenrit toch wel licht ontoerekeningsvatbaar. Hij is gestresst door de verandering in zijn leven (is de 3e op zijn nieuwe plek gekomen) en zijn gehele gedrag is daardoor anders. En ronduit druk, stuiterig en explosief. Terwijl hij normaal gezien halfdood door het bos sjouwt op zijn gemakje. Dat betert wel, hij kent de normen en waarden wel. Maar dat heeft even tijd nodig :)
....

@TS; ik zou ook niet gaan dressuren in de modder.. Als je op een eventuele buitenrit modder tegen komt is dat tot daar aan toe (afhankelijk van het terrein maar anders stappend erdoor). Het is overal ook wel extreem nat nu he...
Hopelijk went je paardje gauw dat je weer naar buiten kunt!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:58

Kun je niet ergens een binnenbak huren om te rijden? Als mijn bak onbegaanbaar is ga ik in de buurt een bak huren waar ik in kan rijden.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:01

ligt er een beetje aan, is het zwart of wit zand? in een bak met witzand die vol ligt met plassen, kun je gerust rijden... er zijn er altijd bij die denken dat een paard gelijk zijn nek breekt... maar dat valt wel mee hoor... die van mij trekt gemakkelijk een galopje door de blubber voor in de wei... ze weten heus wel hoe ze de benen op moeten tillen... zolang de bak niet glad is (door bijv. zwart zand) dan rij ik er gerust in hoor.. momenteel moet ik helaas ook in een vijver rijden, maar ach beter dan sneeuw of een bevroren bak..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:03

De echte blubber heb ik nu op het land; zeiknatte, vette klei en daar heeft mijn pony ook weinig hinder van als ik zijn galop zie en bij een zandbak rij ik gewoon als alles nat is: stap, draf en galop :j
Dus persoonlijk zou ik gewoon rijden en dan gewoon de training wat aanpassen als het nodig is.
Als je zelf maar rustig blijft, zal je paard wel netjes de hoeven goed neerzetten hoor :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:34

BRT --> RT-P

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:13

Ik rij ook in modder , slijk, water, drassige bodem, beetje moerasseg, eigenlijk maakt dit niet zo heel erg veel uit.
En je zegt je paard moet nog wennen, als je met de trailer je paard meeneemt naar een vreemde omgeving is dat toch ook nieuw terrein, ook dit maakt echt niks uit.
Gewoon rijden dus.
Je moet je behelpen met het terrein dat je ter beschikking hebt, das heel simpel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:22

Ik vind dat er wel makkelijk gedacht wordt.
Dat en paard los niet uit glijd (dat je hebt gezien, want ze glijden echt wel eens uit) is geen vergelijking wanneer er een ruiter op zit.
Ruiter stuurt het paard, zorgt voor onbalans en zeker wanneer je en volte maakt ofzo, heb je veel kans op uitglijden en eronder te komen.
Daarbij wanneer ze wegzakken is het slecht voor de benen van het paard.

Maar op wit zand, zal het uitglijden idd niet zo snel gebeuren omdat dat niet glad is in tegen stelling tot modder.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:27

Als ze niet diep wegzakken en de modder niet zuigt is er niks aan de hand. Zorg gewoon dat je niet plat door de bocht gaat, dan is de kans op glijen en blessures niks groter dan in een droge bak.
Paarden zijn niet gemaakt van suiker, zeker hier op bokt word er vaak overdreven panisch gedaan over een beetje modder, maar dat is gewoon het meeloop gedrag. Wat de ene roept, vind de rest ook. Als ik in de zomer nooit in een beetje modder zou willen rijden, dan kan ik vaak niet op concours!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:31

op concours zou ik dan wel voor kalkoenen gaan, wat het risico erg verminderd.
(maar ik zocht altijd de wedstrijden uit met een bak ;-) )
Je zal maar onder je paard terecht komen....brrr

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:41

Soms worden die nieuwe hele goede bodems zo nat gesproeid, dat 's morgens er nog water op staat. Niks aan de hand, zelfs niet in de barrages, het enige nadeel is een vies paard en vies tuig.
Ik denk ook dat mensen die veel rijden en al heel lang rijden, daar nou eenmaal iets minder een probleem van maken. Vroeger, toen de dure bodems nog niet bestonden wist men niet beter, reed men overal op en gaf dat nooit een probleem.
Gewoon wat water op een stevige zandbodem geeft geen probleem, wanneer de paarden wegzakken of wanneer het zuigende modder is, dan is het geen goed idee om erop te rijden.
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 10-01-13 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:43

Ik denk er niet makkelijk over; mijn ervaring is gewoon dat het goed gaat :) mijn pony heeft geen hoefijzers dus de grip is prima als het geen zware zuigende drek is (daar stap ik rustig doorheen)
Mijn pony houdt er zelf goed rekening mee als het gladder is. Nee hoor, t paard is niet van suiker!
Ik ben de kleigrond gewend dus een natte bak dat gevuld is met zand? Is helemaal geen probleem! Spring er zelfs in :)

Ik heb juist het idee dat mijn paard sterke spieren en pezen heeft gekregen door continu op klei te staan :) Hij weet niet beter en past zich echt keurig aan de ondergrond aan :) (al komt het ook wel door de ruiter natuurlijk; als de ruiter rustig blijft, scheelt dat ook een hoop)
Ik galoppeer ook heerlijk door de sneeuw heen met hem, geweldig! :)

Enige wanneer ik echt niet rijd is als de plassen bevroren zijn.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:11

TS het is moeilijk je situatie in te schatten, onze bak was vroeger ook niet gedraineerd en modder was bij ons echt geen probleem. We hadden wel een bak van zand. Wat je misschien kan vragen is of de bak tonrond getrokken kan worden, zodat bij een volgende natte periode een groot deel van het water naar de zijkanten loopt. Voor nu helpt het misschien om geulen te graven om overtollig water af te voeren? Eventueel een dag niet de bak in er vervolgens de geulen weer dicht gooien?

naompi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:58

wij hebben een of andere buis in de bak... en het water is binnen 1 dag weg, dus ook geen modder/.... :D

sunnystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:34

Eerlijk gezegd ben ik ook te bang om in diepe modder te rijden. Denk ook dat het te belastend is voor de pezen en banden en natuurlijk kan en paard ook struikelen en dan breekt wat... Nee! Echt rijden en trainen gaat er niet. Maar bij ons is nu ook de wei een grote modderbak. Had mijn paard maandag wel nog buiten staan. Maar vandaag ben ik de weg naar de wei eerst eens zelf gelopen en omdat ik al ging uitglijden in de modder, vond ik het te gevaarlijk om er met mijn paard doorheen te lopen. Vooral gaan te paarden 's middags in een grote groep terug naar stal en niet aan de hand. Dan hebben ze wel eens wat haast en wat dan? Gelukkig hebben wij een binnenbak, waar ik nu kan rijden. Zou niet weten wat ik anders zou doen met dit stomme weer!