Mandarijn12 schreef:Ah nice, thanks voor de tips! Hier is conditie geen probleem eigenlijk, ze is niet gauw moe omdat ze wel gereden is. Maar dat rijden stelde weinig voor, ik citeer een stalgenootje: heeft zij een bezem ingeslikt? Ze is heel erg stijf en stug in d'r lijf. Niet qua stappen en draven en zo. Maar voltes rijden enzo met stelling is onmogelijk. Ik ben niet van plan om haar met hulpteugels of wat dan ook te rijden om d'r los te rijden, maar op dit moment ben ik een beetje radeloos. Aan de longeerlijn ontspant ze wel kleine stukjes, maar is het dan verstandig om dot continu te doen, en hoe moet ik dat met rijden doen? Of eerst heel veel longeren? Maar ik vis afwisseling belangrijk. Lastig.
Longeren naast het rijden is heel slim. Probeer die kleine stukjes ontspanning uit te breiden.
Onder het zadel:
Eerst lekker in stappen, losse teugel. Goed de tijd ervoor nemen.
Dan aandraven lange teugel en even goed voorwaarts. Ook de andere hand. Als ze goed aan het been is,
Dan teugels op pakken en weer paar rondjes voorwaarts draven, ook daarna weer de andere hand.
Dan beginnen met voltes, slangenvoltes. Goed recht richten, en noem maar op.
En vergeet niet dat als je klaar bent met trainen, ook nog even aan de lange teugel te draven, ook goed voorwaarts. Is goed voor hun rug en ontspannen ze zich.