Help mijn paard bokt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

davinci2412

Help mijn paard bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 20:26

Ik heb een paardje van 4,5. Ik heb hem nu een jaar en het ging eigenlijk heel goed, maar.. sinds een paar weken is hij ontzettend sloom en bokt zodra hij van mij naar voren moet. Ik heb geprobeerd hem te straffen door hem een tik met de zweep te geven maar dan bokt hij mij er gericht af. Ik heb al geprobeerd om hem een weekje rust te gunnen maar ook dat werkte niet

Heeft iemand een idee wat ik hier aan kan doen?

Desire__

Re: Help mijn paard bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:28

Ik zou dan toch kijken of het tuig goed zit en of dat het niet een medisch probleem is. Ligt het zadel wel goed?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:28

Heb je hem al na laten kijken? Het klinkt als een lichamelijke klacht omdat het opeens opkwam en hij ook sloom is geworden.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:29

Zadel al nagekeken?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:32

Heb je recentelijk iets aan je training veranderd? Training zwaarder gemaakt? Dan kan het zijn dat de spieren overbelast zijn en je paard dus protesteert. Laat m nakijken door een fysio en/of osteo.

Verder neem ik aan dat je bij een jong paard als de jouwe regelmatig het zadel laat checken. Jonge paarden veranderen snel in de bespiering dus dan is een keer per jaar een zadelcheck te weinig. Ik neem ook aan dat het gebit regelmatig wordt nagekeken?

Met bovengenoemde punten ben je denk ik een eind in de goede richting. Komt daar niks uit lijkt me verder onderzoek noodzakelijk.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 20:39

Ik heb het zadel ongeveer een maan geleden laten nakijken en toen lag hij nog perfect. Het paard is in ieder geval niet fris want hij krijgt geboeg beweging. Daarbij heb ik geen binnenhal om hem in los te laten. Daanaast is ook niets veranderd in de trainingen. Daarom vind ik het ook zo vreemd dat hij ineens zo is.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:41

Dan zou ik hem na laten kijken ivm eventueel een bloedje laten trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:41

Klinkt toch alsof hem iets dwars zit.
Ze kunnen altijd een keer iets doms doen op de wei, of uitglijden als ze opstaan in stal. Dat soort domme ongelukjes (die je soms niet eens ziet) kunnen wel tot spierpijn etc leiden.

_Michellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:49

Heb je hem laten nakijken? Misschien is er wel iets mis, heeft hij last van zijn rug oid. Ik vind het wel apart, zeker omdat het gepaard gaat met sloomheid

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:18

Hoi. Ik denk dat het gewoon uittesten is. Je zegt dat het zadel goed ligt & aangezien het een jong paard is & de leeftijd heeft van puberen vind ik het vrij logisch dat hij nu gaat kijken hoe ver hij kan gaan. Als ik jou was zou ik eventueel een les nemen, maar voor nu in elk geval goed doorpakken. Veel met je benen, een tik op de hals kan ook werken, als je op de kont tikt gaat ie vaak nog meer bokken. Nouja, ik hoop dat je eruit komt ! Succes !!

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 12:29

Iedereen bedankt voor de reacties. ik wou jullie toch nog even updaten. Ik heb hem nu driedagen aan de longeerlijn gehad. Hij heeft volgens mij alleen maar last van puber gedrag en is aan het kijken of hij de leiding kan nemen. vandaag er weer op gezeten, dat ging prima was weer voorwaarts na gisteren een behoorlijk gevecht te hebben gehad aan de longeerlijn.
nogmaals bedankt voor de reacties!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:32

Kan best zijn dat het indd puberen is, als hij echt vies (gevaarlijk) bokt, kan handen omhoog (en dus geen mogelijkheid bieden om zijn hoofd naar onder te doen) en wat tikken op zijn billen geven waar die normaal van gaat bokken, hij kan nu niet bokken... Zo kreeg ik t geleerd, sneu, maar paarden stopte er wel mee :)