Steigeren afleren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xmaudieee

Steigeren afleren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 17:40

Hoi,
Ik zit met een probleem. Ik heb mijn pony nu een kleine 2 maanden en ze is een aardig pittige tante. In de bak was ze eerst knap erg aan het klieren met wegspringen en rennen en gek doen, maar dat is nu helemaal afgeleerd. Super fijn ! Maar nu heeft ze kuren in het bos: steigeren. Er zit vlak achter stal een klein bosje waar ik nu aan het oefenen ben. Na het rijden ga ik vaak samen met mijn vriendin op de pony's nog even in het bosje uitstappen. Maar als ze iets "eng" vind (dan kliert ze) gaat ze steigeren. Maar ook uit het niets soms. Als ze bijvoorbeeld zomaar aandraaft en ik haar rustig terug neem komt ze omhoog. Ik probeer dat dan zo goed mogelijk af te straffen met een paar flinke schoppen, net zoals in de bak, dat heeft daar goed geholpen. Maar het lijkt buiten niet echt te werken. Eventjes misschien maar daarna begint ze weer.

Verder past het tuig goed & heeft ze nergens pijn.

Ik baal hier heel erg van & hoop dat jullie misschien iets weten dat helpt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:13

Beetje moeilijk beoordelen zo maar wat doe je op het moment dat je voelt dat ze omhoog wil komen? Volgens mij is een van de meest voorkomende oorzaken van steigeren dat mensen te vast houden en voorwaarts willen dus remmen en gas geven te gelijk dan kan een paard niet anders dan omhoog. Dus loslaten en tempo inzetten. Verder ook buiten goed aan het werk zetten en houden.
En ook een belangrijke vraag hoe neem jij het paard rustig terug? Op je zit of met je teugels?

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 18:16

Tigra_ schreef:
Beetje moeilijk beoordelen zo maar wat doe je op het moment dat je voelt dat ze omhoog wil komen? Volgens mij is een van de meest voorkomende oorzaken van steigeren dat mensen te vast houden en voorwaarts willen dus remmen en gas geven te gelijk dan kan een paard niet anders dan omhoog. Dus loslaten en tempo inzetten. Verder ook buiten goed aan het werk zetten en houden.
En ook een belangrijke vraag hoe neem jij het paard rustig terug? Op je zit of met je teugels?

Oké, dat is inderdaad wel een goeie dat ik misschien te veel mijn teugels erbij hou. Terug nemen doe ik door op mijn kont te gaan zitten, zwaar maken beetje achterover en mn teugels iets terug nemen, anders trekt ze zich niks van mijn zit aan, buiten al helemaal niet..

Bedankt voor de tip !