Tips hoe rustig terug in zadel landen (tijdens buitenrit)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Tips hoe rustig terug in zadel landen (tijdens buitenrit)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 20:00

Tijdens buitenritten in draf heb ik vaak moeite om zacht terug in het zadel te landen.

Ik heb een boomloos Cheyenne. In de bak heb ik hier veel minder tot geen moeite mee, omdat de grond dan natuurlijk veel gelijker is en mijn paard dan dus veel regelmatigere stappen zet dan buiten. Buiten is iedere stap anders omdat de grond continue veranderd naar hoger, lager, takjes en plasjes. Dan zet ie weer een stap naar links of naar rechts of houd hij in eens een beetje in of versneld hij juist weer een paar stappen.

Maar voor het comfort van mijn paard wil ik hem toch zo min mogelijk in de weg zitten... Hebben jullie praktische tips waar ik aan kan denken of iets waar ik mee kan oefenen?

swartbeessie

Re: Tips hoe rustig terug in zadel landen (tijdens buitenrit)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:01

Misschien heb je de beugels wat te kort? Je hoeft met lichtrijden in principe maar een paar cm uit het zadel te komen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 20:03

Ja ik heb de beugels korter gedaan omdat het anders buiten heel vervelend lichtrijden was, als we een berg afgingen kon ik niet eens meer lichtrijden (en er zijn hier heel veel bergjes) in de bak kan ik ze zo een gaatje of 2 langer doen...

En voor mijn eigen veiligheid omdat mijn paard nog wel is gek kan doen, zodat ik wat steviger zit...

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 22:55

Als tip zou ik geven om zo veel mogelijk met je bovenbenen op te vangen ipv de hele druk op de beugels te laten. Door vanuit je dijbeen licht te rijden, kom je niet zo ver uit het zadel, heb je bij het lichtrijden wat meer vering en kom je dus niet met het gewicht hard weer terug naar beneden.
Raak je de beugels kwijt of schiet je er doorheen als je ze langer laat? In mijn ervaring staan kortere beugels namelijk wel weer garant voor hoger uit het zadel komen en dus ook vanaf hoger terugklapperen in het zadel.
Veiligheid gaat voor alles, maar probeer een beugellengte en houding te vinden waarbij je stevig kan zitten en tegelijkertijd wat subtieler en beheerster terug kan zitten. Ik zeg hiermee niet dat je het nu fout doet, ik zie je natuurlijk niet rijden. :)
Dit artikel gaat speciaal over lichtrijden met een Barefoot zadel: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Staan-in-de-beugels/

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 08:44

Veel subtieler gaan lichtrijden, nu ga je blijkbaar te veel "staan" in je beugels, terwijl je bij goed lichtrijden maar nèt uit je zadel omhoog geveerd wordt door de beweging van je paard, en dan kun je dus ook niet terug in het zadel ploffen omdat je er vlak bij blijft :)

Is fijner voor jezelf omdat het veel minder vermoeiend is, en omdat het veel rustiger en beheerster aanvoelt.
En voor je paardje is het ook enorm veel fijner want door hoog te gaan staan en zeker door dan je evenwicht te verliezen en terug te ploffen in het zadel, is het voor het beestje heel lastig om een goede balans te vinden en een gelijkmatig tempo aan te houden. Tijdens lichtrijden verplaats je steeds je gewicht en dat is best lastig voor een paard.

Wanneer je bergafwaarts gaat is lichtrijden al helemaal niet handig, daarmee breng je je paard en jezelf alleen maar uit balans. (nog meer dan op het vlakke).

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 08:55

Zoals pmarena ook al aangeeft, probeer minder omhoog te komen met het lichtrijden.
En oefenen....... op een gegeven moment lukt het gewoon beter hoewel je altijd misschien wel een pas onbalans zal houden.
Probeer anders eens een paar passen door te zitten als ie heel erg harder,zachter, links, rechts gaat. Dan kun je je paard even wat beter aanvoelen en vandaar uit weer rustig gaan lichtrijden. Probeer ook niet als een malle te draven mar je paard enigzins bij elkaar te houden, dan draven ze vaak beheerster waardoor jij weer rustiger zit.
Succes ermee!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 18:35

Bedankt voor de tips!! Ik maak de beugels weer langer. Ik had ze korter gedaan toen ik sowieso over het algemeen al minder stabiel zat, nu zat ik me laatst er zelfs aan te irriteren dat ze zo kort waren :+
En ga oefenen om minder hoog het zadel uit te komen.

Normaal wil ik al geen bergjes in draf doen omdat het dan galop kan worden en dan onbeheerste rengalop met bokjes maar soms zitten we zo in een goed tempo dat het zonde is te stoppen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:31

Een drafje is ook prima :j

Maar tijdens een afdaling is het dan wel zo fijn als je gewoon iets naar achteren leunt en doorzit.
De voorbenen vangen al genoeg gewicht op op dat moment, lichtrijden maakt het er niet prettiger op gezien je dan toch ook vaak je gewicht wat naar voren verlegd en het verstoort dan ook nog snel de balans.

Rijd je wel eens zonder zadel? Dat is ook ideale training om goed subtiel te leren lichtrijden, dat moet je namelijk ook heel redelijk kunnen zonder beugels, je kunt je dan concentreren op het mee gaan in de beweging van je paardje, en het niet gaan STAAN-zitten, maar je simpelweg iets door de beweging van het paard omhoog laten veren. Je gaat dan niet zozeer zelf staan, maar laat je stuwen door de beweging van het paard :)

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 09:15

Ik ken het. Onbalansondergrond noem ik het. Van die ondergrond waar geen rechte pas in zit en het paard (en jij dus ook) constant naar balans aan het zoeken is. Boomwortels, kuilen, plassen, bochtjes, noem maar op. Heel vermoeiend rijden is dat, voor paard en ruiter.

Als ik dit in een wedstrijd (endurance) tegen kom, gaat bij mij het tempo wat omlaag (blijf wel gewoon draven, stap alleen als het echt niet anders kan) en kan het inderdaad soms zijn dat ik mijn beugels een gaatje korter doe. Het is lastig een evenwicht te vinden tussen subtiel genoeg blijven lichtrijden en de grip op je beugels niet verliezen.

Probeer goed vooruit te blijven kijken en te anticiperen op de ondergrond. Laat het paard onder je bewegen zonder hem in de weg te zitten. Op de echt lastige stukken helpt het mij zelf om verlicht licht te rijden, dus een soort middenweg tussen lichtrijden en verlicht zitten. Zo raak je het zadel nauwelijks, maar ga je wel mee in de bewegingen van het paard.

Verder is dit soort ondergrond een kwestie van handigheid krijgen, coördinatie en spieren kweken (ook dit geldt weer voor ruiter en paard). Uiteindelijk zul je merken dat het steeds wat makkelijker gaat.

manony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:10

Heel veel oefenen dit had ik ook altijd

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:14

langzamer draven en doorzitten? of op een heel slecht pad gewoon gaan stappen?
Zowieso zelf goed opletten waar je rijd, en inschatten wat je paard gaat doen is ook een goede. Al die takjes en plasjes die je paard ziet, zie jij ook ;).

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 19:03

Nou vandaag de beugels een gaatje langer gedaan, na de eerste kilometer ook weer korter gedaan. Weet weer precies waarom ik ze korter had :D Ik voelde wel meteen dat ik inderdaad nu maar een klein stukje uit het zadel kwam, omdat ik echt met de beweging mee ging.
Daarna geprobeerd dit gevoel te behouden met de kortere beugels, het hielp zeker! Dus misschien een idee om het elke keer een stukje uit te breiden of in ieder geval voorlopig de eerste kilometer met lange beugels te rijden zodat ik aan het gevoel kan wennen.

Ik moet ook altijd vooruitkijken wat er gaat komen maar dat is eerder omdat mijn paard bijv wel eens het paard voor mij voorbij wilt sjeesen op een breder pad of op een berg in draf of galop wilt gaan op eigen initiatief. Daarnaast is het bij ons in de duinen, en zelden een recht pad zonder onderbrekingen helaas. Vandaag waren de plassen genoeg opgedroogd dat we er in draf doorheen konden en die stukken heb ik maar doorgezeten anders komt ik helemaal hard weer terug.

Tijdens afdalingen zit ik nu ook door en dat werkt inderdaad een stuk beter! :) Ik heb wel regelmatig zonder zadel gereden maar dan zit ik alleen maar door, leuke oefening om eens te proberen om te lichtrijden.

Nogmaals bedankt voor de tips, ik probeer ze zeker uit tijdens het buiten rijden en we hebben er echt wat aan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 07:59

Goed zo, gewoon lekker door oefenen en dan gaat het steeds beter +:)+