Paard leren stilstaan bij schrikken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardje13g

Paard leren stilstaan bij schrikken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 17:23

Hallo bokkers,

Een paar maanden terug was ik een topic aan het lezen (weet niet meer waarover), en toen kwam er iemand voorbij en die zei: 'Ik heb mijn paard geleerd, dat als hij/zij schrikt dan stil gaat staan. Dus niet hard wegrent.'
Toen ik dat las dacht ik: 'hmm, fijn!' maar was er verder niet op ingegaan want het was voor mij toen niet van toepassing.

Alleen nu eigenlijk wel, maar is het echt mogelijk? En mag ik vragen hoe je je paard dat dan leert?
Alvast bedankt!

:)

meganx

Re: Paard leren stilstaan bij schrikken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 17:27

Een paard is een vluchtiger dus wel logisch dat hij wegrent. Sommige paarden bevriezen, anderen nemen een sprintje en stoppen dan. Maar hoe je een paard leert stoppen bij een schrik, weet ik niet.
Succes!

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 17:31

Mijn paard blijft meestal stilstaan, en springt soms weg..
Als ik op buitenrit ga en er komt een trekker oid langs, die ze eng vindt, gaat ze altijd stokstijf stilstaan.
Soms springt ze daarna ineens weg, maar dan ben ik er dus wel op voorbereid omdat ze eerst al stilstond en ik dus weet dat ze het eng vindt.
Maar dit is wel iets wat je van te voren aan ziet komen, als er bijvoorbeeld ineens een eend uit de sloot vliegt dan rent ze wel weg!
Hoe je een paard dat leert... geen idee eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 17:31

Kan ik geweest zijn.
Door het woord HO ook echt en in alle gevallen heilig te maken, en metéén zodra het paard stilstaat te stoppen met al je hulpen.
Men grapt wel eens dat ik paarden met afstandsbediening heb want ik durf echt elke idioot op m'n paarden te zetten, want als ik HO zeg gan ze echt met 4 poten tegelijk de grond in.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 17:32

Nee ik denk niet dat dat kan, een paard denkt niet na als hij schrikt, het is een reflex, een reactie en dat verschilt per paard.. Een paard dat verstijfd kan je dan ook niet leren om te rennen denk ik

minetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 17:33

Eigenlijk denk ik dat je je paard niet zozeer kan leren om 'stil te staan' als hij schrikt, want als een paard schrikt zal het uit reactie toch wel wegrennen.

Ik heb mijn fjord zelf beleerd, en een fjord is natuurlijk ook veel rustiger dan een jong warmbloed (hoeft niet persé). Vanaf veulen af aan hebben wij veel met hem gewandeld, met plastic zakken over zijn rug heen, gewoon om te kijken wat hij zou doen. Nu is hij eigenlijk overal aan gewend en áls hij schrikt staat hij gewoon stil, en daarna loopt hij verder. Dus misschien moet je je paard niet leren om stil te staan, maar moet je veel met hem wandelen (ik weet niet hoe groot je paard/pony is maar neem anders een extra persoon mee) en als hij schrikt even een aai of geruststellen met een lief woordje en daarna gewoon verder gaan alsof er niets gebeurd is.
Ik hoop dat je er wat aan hebt! :) en het verschilt natuurlijk wel per paard.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 17:35

Lijkt me ook niet echt veilig als hij dat uit zichzelf doet ( denk aan aanstormende trein of auto op een kruispunt :Y) )

Ik heb mijn dieren geleerd op mij te vertrouwen, dus doorlopen als ik zeg dat het veilig is, stoppen als ik zeg dat het nodig is :j

paardje13g

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 17:40

Oké, bedankt!

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 17:45

Ik denk dat het deels de eigenschap van een paard is hoe paardjes reageren op spannende dingen, maar je kunt wel degelijk oefenen dat ze eerst nadenken en dan pas doen.

Zelf heb ik ervaring met het oefenen hiervan, en dat heeft zeker geholpen. Ik wil niet beweren dat ze nooit meer zal wegsprinten, maar je leert samen wel beter met spanning om te gaan waardoor ontploffingen of sprintjes in ieder geval minder snel gebeuren. Denk aan schriktraining en opvoeding op de grond. Leuk maar vooral belangrijk voor je eigen veiligheid en dat van het paard. Wat voor oefeningen en welke aanpak hangt af van je paardje en de precieze momenten waarbij dit soort dingen gebeuren, maar je kunt het dus wel degelijk trainen.

Ook met geruststellen zou ik opletten wat voor paard het is: Sommige paarden worden juist onzekerder wanneer je steeds gaat stilstaan en 'mee gaat' met het idee van het paard dat er iets spannend is.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 17:51

Het zal wel per paard verschillend zijn.
Maar mijn paard gaat niet rennen, als ik de teugels maar ontspannen hou.
Als ze schrikt en ik pak de teugels vaster, wil ze wel weg.
Ook in het begin toen ik met haar buiten ging rijden, mocht ze de eerste weken overal voor stilstaan wat ze eng vond.
Dan keek ze een paar seconden/minuten en dan ging ze er gewoon langs.
Dat heeft echt geholpen want ze is totaal niet kijkerig meer op aparte dingen.
Nu springt ze hoogstens af en toe een pas op zij, bv als er een eend uit de sloot vliegt.
Het paard moet leren dat het veilig is, waar jij haar/hem langs stuurt.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 18:04

Maar ja, hoe oefen je dat? Dat is lastig uit te leggen. @mika11, je noemt een belangrijk punt: Vaak span je jezelf op de één of andere manier, bewust dan wel onbewust, iets wat zeker een wat gevoeliger paard kan lezen als een bevestiging dat er wat aan de hand is. Consequente reacties van een ruiter kunnen een heel stuk schelen in vluchtreacties:
Ik denk dat je heel snel in een patroon terecht komt, waarin je bekrachtigd dat wegrennen de geschikte reactie van het paard is. Want, wegrennen = wegnemen van wat eng is = positieve bekrachtiging van de schrikreactie. Door enge dingen in een veilige omgeving zoals de bak o.i.d. op te zoeken kun je aanmoedigen dat paarden eerst waarnemen: Ruiken, voelen, kijken (linker oog, rechter oog). Door dit op verschillende plekken opnieuw te oefenen kun je de reactie van jou én het paard verbeteren. En stiekem heel leuk :-)

paardje13g

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 18:18

Dat is inderdaad een goeie, ontspannen blijven.
Ik rijd altijd in de wei bij iemand (ivm geen bak), en tja daar zijn altijd wel spannende dingen voor dr. En als ik dan klaar ben met rijden en ik laat dr uitstappen is het zo van.. eh tja.. zal ik lange teugel doen? Want ik ben bang dat ze me wegrent snap je? Ze is me er namelijk een keer vandoor gevlogen in de galop (wel nog aan de longeerlijn maar toch..).

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:20

Als je dat soort dingen spannend vind, en je bent zekerder op de grond, waarom niet een lijntje eraan en wandelend door het weiland die 'enge' dingen opzoeken? Je kunt er een spelletje voor jezelf van maken zodat je zelf meer ontspannen bent. Goeie manier ook om je eigen zelfvertrouwen te vergroten!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 23:05

Maar het is juist, als een paard opgesloten is (teugels kort, en de ruiter klemt met de benen), dat het paard sneller weg wil rennen als het schrikt.
Je kunt het denk ik, wel oefenen in het weiland, het paard kan daar ook niet weg als je de boel afsluit.
Wel ontspannen gaan uitstappen met lange teugel, zelf ontspannen gaan zitten.
Zo ben ik begonnen met buiten rijden.
Kleine stapritjes van 50 meter met ontspannen teugel, en steeds verder uitbouwen.
Als het paard weet dat het niet 'opgesloten' zal worden en in de mond wordt vastgehouden, heeft ie ook niet echt reden om te gaan rennen en zich aan de ruiter te onttrekken.

paardje13g

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 23:12

Okeee bedankt!