Onlangs had ik voor de eerste keer les op mijn nieuwe stal.
En de instructeur daar zei dat ze nog nooit zo'n paard had gezien en dat hij ontzettend elastische in zijn rug was, maar ze zei het op een manier dat eigenlijk niet zo positief was, hij beweegt ook heel fel en groot, met een lang zweef moment, en het is ook geen groot paard, maar 1,61m, ook maar 4,5 jaar.
Heeft iemand hier ervaring mee, is dit echt een nadeel en slecht? of komt het door zijn leeftijd?
NatasjavE
Geplaatst: 30-12-12 11:59
Is het paard toevallig week op de rug en of lendene?
dat is heel soepel maar moeilijker sterk te maken. Een erg grrot bewegend paard is ook wat moeilijker verzamelt te krijgen.
Mayasfrenk
Geplaatst: 30-12-12 12:00
Dat een paard elastisch is hoeft zeker niet verkeerd te zijn. Wel is het bij een paard dat zo groot beweegt en zo ruim loopt van zich zelf vaak moeilijk dit te gaan doseren. Spectaculair is leuk, maar niet altijd handig. Zeker als je nog niet heel hoog in de wedstrijden rijd kan het "simpel" ontspannen in aanleuning lopen en een goede zelf houding hebben echt bemoeilijkt worden als jou paard zich heel erg druk maakt op het moment dat jij gewoon netjes makkelijk wilt rondrijden. Maar als jou paard zich makkelijk laat rijden, niet druk of opstandig word als je hem wat meer verzameld "normaal" probeert te laten lopen en als je geen blessure leed krijgt door zichzelf aantikken etc. zou ik zeggen beter elastisch als helemaal vast toch??
Edit; In bovengenoemde ga ik er van uit dat het paard geen lichamelijke afwijkingen als bijv weke rug/lendenen etc heeft.
voor zover dat hij nagekeken is, is hij NIET week in rug noch lendenen.
Aanleuning hebben we voorlopig geen problemen, we hadden in de verleden een klein probleem met het strekken maar is inmiddels opgelost, lag ook puur aan mij eigen.
Verzameling zijn we nog niet aan toe maar inderdaad, ik heb wel het gevoel dat het niet zo makkelijk gaat zijn.
Wel is het heel moeilijk evenwicht op hem te vinden, ik heb onlangs een maand minder kunne rijden en als ik er weer opzat was het eventjes zoeken.
Die van mij is niet zo groot en heeft ook een lang zweefmoment. Ziet er op zich wel mooi uit, maar hierdoor kan hij wat kamelig tonen. Ik ben vooral bezig met hem sneller te maken. De ruimte in zijn gangen heeft hij al. Kost wel wat moeite, want meneer is niet heel vlot (voorwaarts) van zichzelf.
Elastisch is alleen maar fijn imo, groot bewegen heeft voor/ en nadelen want vooral het sluiten is moeilijker, een lang zweefmoment zou ik zelf niet blij mee zijn want dat kost veel tijd om het paard sneller te krijgen in het achterbeen. Een elastisch paard wat groot kan bewegen maar ook heel flitsend is in het achterbeen en dus ook makkelijk kan sluiten is imo goud waard
Is erg moeilijk te beoordelen zo via de pc, maar ik zou blij zijn als het paard nog los is in zijn beweging,, ga er lekker mee aan de gang met gymmen/rechtrichten . Denk dat het dier nog erg uit balans is zeker ook om dat hij nog erg jong is en in de groei, Denk dat je samen met je instuctrce aan de gang kan gaan met de zijgangen om het achterbeen meer naar voren te krijgen, kijk eens op de site paardenbegrijpen.nl staan vele goeie tips, wees zuinig op het dier en maak hem eerst sterk in de stap, leer het dier dragen en in balans lopen met jou op de rug, longeer aan enkelen lijn en niet met bit en werk aan het binnen achterbeen,
Jep Urielle; snel krijgen in het achterbeen ben ik al heel lang mee bezig. Het begint nu te komen, maar het kost moeite. Hij is nl ook liever lui dan moe...