Spoortjes of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leliex

Spoortjes of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 21:06

Hallo,

Ik heb mijn paard nu 2 jaar, en in die 2 jaar ben ik al sinds ik haar heb actief te maken en op het been te reageren.
Maar wat ik ook doe het lijkt niet uit te maken, consequent zijn, dus 2x been en tik achter been of lief zijn en belonen.
Het heeft allemaal geen zin want zodra ik er de volgende dag opstap lijkt ze weer alles te vergeten zijn -O-
Na 2 jaar hier mee bezig te zijn begin ik wel een beetje hopeloos te raken,
Ik heb veel verschillende instructrices gehad en bij geen enkele heb ik haar echt goed actief aan het been kunnen krijgen..
Ligt het aan mij? ik weet het niet, ik heb niet echt het gevoel dat ik haar in de weg zit of aan de teugels trek ofzo..

Ik heb 1x eerder met spoortjes gereden en het ging gelijk een stuk beter.
Het is ook niet mijn plan om elke dag met sporen te rijden en al helemaal niet om mijn been te vervangen door sporen.
Maar het lijkt me fijner voor Beauke om een kleine hulp te geven met een knopspoortje dan een harde tik met de zweep.
Ik ben een tijd lang er van overtuigd geweest dat sporen alleen nodig zijn voor bv M niveau maar ik begin er nu wel ander over te denken,
Want ik wil ook langzaam aan met wijken voor het been wil gaan beginnen, en op deze manier komen we beiden niet vooruit.
Ik vind het rijden ook niet meer leuk als ik haar elke keer een tik moet geven. -O- -O-
Want Beauke is echt heel lui en zodra ik mijn been er af haal loopt ze alweer te sjokken of is ze gaan stappen.

Weet iemand raad, misschien impuls of kunstof knopspoortjes en dan ook echt de kleinste die er zijn..
Ik weet het niet meer en het is ook niet mijn doel om een rel topic te beginnen..
Heeft iemand misschien een goede manier om haar aan het been te krijgen, ik heb volgensmij namelijk alles al geprobeerd..

Groetjes Laura :(

aeolusnr1

Re: Spoortjes of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:45

Tjaaa 2jaar oefenen is veel te lang, als je iets probeert en je hebt niet na heel korte tijd reactie (en met korte tijd bedoel ik echt kort - dus al bij de eerste training moet er verbetering te zien zijn) , is dat niet zo dan doe je het gewoon verkeerd, das heel simpel.
Ik weet ook wel het ééne paard is het andere niet, een te vlug paard is makkelijker af te remmen dan een te sloom paard actief te maken.
Maar er moet toch wel iets mogelijk zijn zou ik denken.
Te veel wisselen van instructie is ook nooit een goed idéé.
Een goede lesgever is hier zeker belangrijk.
Ik zou zeggen ik stel mezelf kandidaat, is er geen verbetering al bij de eerste les hoef je me ook niet te betalen. (ik weet dat dit soms een risico inhoud)

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 21:51

Ik sta in Lelystad en helaas mag ik geen eigen instructie meenemen.
Ik denk dat ik waarschijnlijk ook gewoon wat verkeerd doe, maar ik wordt er zo moedeloos van en al het plezier van het rijden gaat er af..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:54

Ik heb ook een slome gehad echter kreeg ik hem pas actief als ik hem juist terug reed in tempo, echter niet rond te sukkelen wel actief. Meneer had snel door dat dit nog zwaarder was. Daarnaast speelde ook nog mee dat als je hem boven zijn tempo joeg hij misschien iets meer achterbeen gebruik had, maar wel kort op de voorhand liep. Juist door terug te rijden en actief en stukjes naar voor werd hij lichter op de voorhand en sterker achter. Dit is natuurlijk wat anders als een paard naar voor trappen en aan de teugels trekken!

Merrie die ik nu help trainen ook 2 keer zo gereden en kan nu beter haar balans vinden en voorwaarts en dus ook meer aan het been. Echter zal een chiropractor bezoekje ook nog heel wat uitmaken en die is al gepland.

Soms helpt het ook om zelf eens goed na te denken. Hoe kan het voor het paard leuk worden voorwaarts te gaan. Vaak helpt meer balans ze om trotser en groter en dus ook actiever te worden.

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 22:20

Dit heb ik eerder geprobeerd, maar dat hielp toen niet.
Ik ga het nu opnieuw proberen en ik denk dat dit nog wel eens kan gaan helpen.
Naar voor trappen en aan de teuegels trappen doe ik zeker niet!
Bedankt voor de goede tip!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:22

let wel op je eigen zit, wordt geen blok beton, juist voor deze paarden is elke rede om rustig aan te doen er een, dus ook elke vorm van hinder door de ruiter.

minkxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:29

mijn bijrijdpaardje word door de eigenaresse ook altijd gereden met sporen. ze rijd niet vaak maar als ze rijd, rijd ze met korte knopjes. ik heb zelf altijd gezegd, zolang t niet nodig is ga ik niet met sporen rijden.. langzamerhand begin ik toch te twijfelen, mijn instructrice zegt dat t wel nodig is. maar ik rijd nu nog prima rond zonder. ook stalgenoten zeggen het, dus ik ga een poging wagen, maar heb het idee dat ik mijn benen niet stil genoeg hou. hier ga ik natuurlijk aan werken!!
je kan het net als ik gewoon nog een keer proberen met sporen, en kijken hoe het dan gaat.
zie het als een extra hulpje en meer duidelijkheid voor je paard! dat zeiden ze tegen mij ;)

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 22:44

Ik ga gewoon de tip van lailapri proberen en als dit niet helpt dan kijk ik nog even verder.
en anders probeer ik het gewoon een keer :)

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:03

Sporen moet je niet gebruiken, die kun je gebruiken je kunt immers ook gewoon been geven met sporen om. Mijn paard loopt nu met gemak een L proef zonder sporen ook zijgangen en overgangen stap galop gaan prima. Je moet gewoon veel oefenen, ik rij in de les sinds korte tijd ook met een spoortje om hem net wat meer verzamelder en gedragen te maken. Als je bij een wedstrijd van de KNHS kijkt zie je zelden mensen zonder sporen rijden ook in de B-L klasse niet.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:06

Kan je paard wel vooruit? Is er lichamelijk niets dat hem tegenhoud?

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:37

Heb je ook geprobeerd je paard water "heter" te maken bij het warmrijden? Voor mijn paard werkt het erg goed! Wat je dan doet is heel veel overgangen rijden (om de paar passen) en als je paard wat warmer is veel figuren rijden (bijna niet rechtdoor gaan), bij de figuren kan je ook wat improviseren door halverwege een figuur over te gaan op een ander figuur. Wat dan vaak het geval is is dat je paard meer op je gaat letten ook beter aan je been word. Wat je ook nog kan proberen is conditietraining, als zijn conditie beter word zal je paard meer energie krijgen die hij kwijt wilt.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:44

Nee. Sporen zijn bedoeld om je hulpen te verfijnen en dat zou ook de enige reden moeten zijn waarvoor mensen ze gebruiken.
Let erop tijdens het rijden dat je niet per ongeluk aanspoort, bijvoorbeeld als je je benen niet goed stil kan houden. Je paard ziet het verschil niet tussen per ongeluk aansporen en aansporen omdat je vooruit wil, dus hij zal hier ook hetzelfde op gaan reageren, namelijk niet.

Als je nu sporen om gaat doen dan kun je later nooit meer normaal zonder sporen rijden, dat lijkt mij ook geen fijn idee. :n

Edit; Je zou inderdaad ook nog even kunnen kijken of medisch alles oke is..

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:52

-heeft je paard voldoende variatie in het werk
-krijgt het paard de voeding die bij haar past en in voldoende hoeveelheid
- staat het paard voldoene buiten
- is het paard niet te dik
-zijn ongemakken uitgesloten (is het paard gezond en heeft ze passende tuigage)
- hoe is je eigen houding, rijvaardigheid?

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 23:16

muis_lover schreef:
Heb je ook geprobeerd je paard water "heter" te maken bij het warmrijden? Voor mijn paard werkt het erg goed! Wat je dan doet is heel veel overgangen rijden (om de paar passen) en als je paard wat warmer is veel figuren rijden (bijna niet rechtdoor gaan), bij de figuren kan je ook wat improviseren door halverwege een figuur over te gaan op een ander figuur. Wat dan vaak het geval is is dat je paard meer op je gaat letten ook beter aan je been word. Wat je ook nog kan proberen is conditietraining, als zijn conditie beter word zal je paard meer energie krijgen die hij kwijt wilt.

Ja, dit heb ik ook geprobeerd en het lijkt wel wat te helpen, conditie training kan ik ook proberen inderdaad!

Princesj schreef:
-heeft je paard voldoende variatie in het werk
-krijgt het paard de voeding die bij haar past en in voldoende hoeveelheid
- staat het paard voldoene buiten
- is het paard niet te dik
-zijn ongemakken uitgesloten (is het paard gezond en heeft ze passende tuigage)
- hoe is je eigen houding, rijvaardigheid?

Ze krijgt een kilo over de dag verspreid, sportbrok
Ze is normaal gewicht
Staat elke dag in de paddock voor 2 tot 4 uur en in de zomer op het land
Voor zover ik weet is ze helemaal gezond en past het zadel, hoofdstel allemaal goed, wel laat ik de ostheopaat binnenkort komen om te kijken of er niks vastzit
Ik heb volgensmij een normale houding maar daar kan ik niet echt over oordelen, ik rijd al 6/7 jaar

Narita schreef:
Kan je paard wel vooruit? Is er lichamelijk niets dat hem tegenhoud?

Voor zover ik weet niet.. :)

En jullie hebben gelijk sporen zijn niet om het paard aan het been te maken.. :j

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 08:55

IK zou geen spoor gebruiken een spoor is voor de verfijning.
Ga eens uitzoeken waarom jou paard niet actief is, hoe geef je de hulpen hoe bouw je ze op, wanneer geef je de hup b.v?