drijven en schoppen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

biancalaylo

drijven en schoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 19:25

hoi!

ik heb een aantal vragen,
mijn paardje kan je laten aan draven(en galoperen) door je been aan te leggen en druk te geven.
dus geen ''schopjes'' geven, daar reageerd ze minder op.
nu heb ik pas een nieuwe bijrijder en die geeft dus schopjes (ze heeft nog nooit een verzorgpaard gehad en komt net uit de manege ze rijd er 3 jaar)
hoe kan ik haar leren met uitleg hoe ze het moet doen?
en hoe kan je dan het negeeflijk uitleggen?

Alvast bedankt voor degene van wie ik uitleg krijg! :)

pietaaa

Re: drijven en schoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:29

misschien het proberen voor te doen hoe je aandrijft en te zeggen probeer jij nu eens.
en nageefelijk rijden zou ik doen als ze het paard wat beter kent en dan ernaast gaan lopen en het voordoen. :) dat zou ik doen

Elynkwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:31

Ik geef les op mIjn paard aan een manege ruitertje .zij doet dit ook enorm .

Ik ben er naast gaan lopen en ik heb haar been vast gepakt en in juiste houding gedaan en dan zeg maar haar been op de juiste manier tegen de buik van het paard aan gelegd zodat ze geen schotjes gaat geven maar echt met de kuit mijn paard bijv. Naar de hoefslag " duwt"

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 23:07

oke dankjewel! ik ga het proberen, en dat nageeflijk is heel belangrijk bij mijn paardje omdat ze je anders hard in de maling neemt door inneens in galop te gaan rennen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 08:49

Haar laarzen even blinkend schoon poetsen en een uitdaging ervan maken om na het rijden alleen huidvet van het paard bij haar kuiten te hebben en niet bij haar hakken.

Nageeflijk komt vanzelf als impuls en losheid van het paard in orde zijn en zij met een stille hand kan rijden. Anders wordt het meer 'in de krul trekken' en dat wil je niet bereiken met je paard en niet aanleren aan je ruitertje.

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:12

Misschien het voordoen en haar vervolgens laten proberen het na te doen. Ook ernaast lopen en haar het 'gevoel' even geven kan goed werken lijkt mij!

Nageeflijk is een beloning voor goed rijden, dus dat komt vanzelf.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:17

Inderdaad nageeflijk kun je niet zo uitleggen, je kan beter uitleggen hoe ze op de juiste manier moet rijden zódat het paard nageeflijk gaat lopen. Maar dat gaat natuurlijk niet met 1 lesje. :)

En met het drijven, dan kan je het beste uitleggen hoe een paard leert. En dat ze haar been tegen de buik moet houden net zolang totdat het paard reageert en dan pas weer loslaten. :)

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 20:14

oke dank jullie wel!