Vastzetten van mijn armen/schouders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TessaS

Vastzetten van mijn armen/schouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 15:34

Hoi Bokkers, :wave:

Ik heb helaas ook een praktijkprobleem.
Het rijden op mijn paardje gaat steeds beter. We hopen in Februari/Maart ong. te starten.
We lopen op dit moment vast en dat komt door mij. Ik zet mijn armen en schouders vast heb ik het idee.
In stap heb ik hier geen last van, alleen heel erg in draf en galop. Ik zit zo gespannen met
mijn armen/schouders, dat ik gewoon last krijg van mijn schouders tijdens het rijden. Daardoor wordt
mijn paard ook erg stijf en krijg ik hem bijna niet meer los. Op het moment
is het erg moeilijk met hem te buigen, nagevelijk te rijden en erg stijf in zijn kaak.
Dan stop ik ook even en dan doe ik oefeningen met mijn armen/schouders zodat ik weer ontspan. Dan
kunnen we langzaam weer verder.
Ook (door dit denk ik) zit hij erg vast aan de binnenkant. Waardoor ik het idee heb dat ik hem bijv.
in een volte moet omtrekken met de binnenhand.

Kan iemand mij helpen?
Groetjes

Valerie_91

Re: Vastzetten van mijn armen/schouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:39

Ik volg, ik zit namelijk met ongeveer hetzelfde probleem. Ik doe dit enkel met mijn linker arm en schouder, maar nu niet zo erg dat ik lichamelijk last van krijg. Maar je ziet wel dat ik mijn linkerschouder omhoogtrek en links ook 'harder' ben.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:40

Dan zit je wsch niet echt onafhankelijk. Misschien een keer een zitles aan de longe zonder teugels? Daarbij goed lang en ontspannen gaan zitten en dan oefeningen doen als je schouders optrekken en weer laten zakken, rondjes draaien met zijwaarts gestrekte armen, 1 arm zo hoog mogelijk boven je uitstrekken, etc.
En als je 'gewoon' aan het rijden bent: probeer je eens voor te stellen dat je helemaal geen armen hebt, dat die gewichtloos zijn en er helemaal los bijbungelen. Je schouderbladen moeten ahw een beetje 'meeschudden' met de bewegingen. Lang zitten en buikspieren gebruiken om jezelf te stabiliseren. Laag en rustig ademen. Als jij zachter wordt in je schouders en armen, zal je paard ook zachter worden en zijn kaak gemakkelijker ontspannen want nu 'hang' je aan je paard, en daar wapent hij zich tegen. Succes!

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:43

Heb ik ook, bij mij heeft fysiotherapie geholpen. Daarbij misschien bij je instructeur vragen of die er goed op let zodat je dat af kunt leren?

TessaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 23:25

Super, bedankt voor de tips!

Meer tips zijn welkom :)

LokiDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 01:16

Helpt het misschien als je voor het rijden je armen/schouders losmaakt met wat oefeningen op de grond?
Dit hielp bij mij we heel goed :)
Zit je verder wel goed ontspannen en stabiel op je paardje?

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:49

Misschien helpt het wanneer je zelf een betere onafhankelijke zit hebt. Je zult je te vast zetten in draf en galop en je paard reageert hierop.
Je kunt dit goed oefenen zonder paard.
Wanneer je een cementbak pakt en omkeerd, je hierop een yogabal/skippybal legt en hierop gaat balanceren, dan oefen je een onafhankelijke zit. Dit valt echt niet mee in het begin, maar helpt erg goed voor je evenwicht.
Bij clinics van mij werkt dit erg goed en is soms zeer confronterend voor de deelnemenrs.

Succes.

TessaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 18:16

LokiDH: Dat kan ik ook wel proberen ja voor die tijd. Hopen dat het werkt, bedankt:)

Marjoleijnvdh: Ik zet inderdaad mij vast in draf en galop. Helaas hebben we zelf of iemand in de buurt geen yogabal/skippybal. Ik denk ook dat het niet meevalt in het begin. In In ieder geval bedankt voor de tip! :)

roelhendrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:59

ik zit ook met dit probleem. dus ik volg dit
ik heb sinds kort een nieuwe intructeur, en we zijn vooral bezig met het feit dat ik leer loslaten.
heb nog nooit met zo'n lange teugel gereden in de bak. vooral de galop is een probleem van mij. mijn paard wil dan wel hard, maar doet niks raars.
en voorheen deed ik gelijk mijn teugels korter als ik aan moest galloperen. nu "mag "dat dus niet meer.
erg apart en nog erg moeilijk. moet ook mijn armen echt gebogen en ellebogen aan de heup en mijn handen wat hoger houden dan ik deed.
ik vindt het nog erg moeilijk, je valt zo gauw terug in oud gedrag. maar het gaat steeds beter. hopelijk kan ik aankomend jaar eens een wedstrijdje rijden.
mijn intructeur zegt dat paardrijden vooral geven is, en niet nemen......
heb ook wel minder tot geen last van mijn schouders en nek sinds ik bij hem les