probleem galop zonder zadel, +filmpje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
evaac

Berichten: 1062
Geregistreerd: 01-07-11
Woonplaats: amersfoort

probleem galop zonder zadel, +filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 18:16

Hoi,

Ik rijd nu zo'n 9 maanden op mijn verzorgpony, bitloos - met bit, zonder zadel - met zadel, alles doen wij, niets is te gek.

Hier een foto dat wij zonder hoofdstel rijden:
Afbeelding

Nu begint hij, sinds we de afgelopen tijd het zonder zadel rijden weer hebben opgepakt, gek te doen bij de galop.
Ik weet niet waar het aan ligt. Ik wil er zeker aan werken en vraag daarom jullie mening.

Het filmpje, eerst gewoon rijden, op ongeveer 01:00 zie je het gebeuren:
http://www.youtube.com/watch?v=rzTV9QkL ... e=youtu.be

Wat denken jullie dat er aan de hand is? Eerst deed hij het nooit maar nu wel vaker, en wat vinden jullie er verder van?
Tips welkom en ik wil er zeker aan werken maar houden jullie het wel netjes ;)

Groetjes Eva

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16244
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: probleem galop zonder zadel, +filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:19

Ik zie dat je vooral bij de draf ook veel bonst op zn rug. maar bij de galop ziet er wel goed uit hoe je zit. Misschien heeft die last van zijn rug?

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: probleem galop zonder zadel, +filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:22

Mijn paard doet dit ook als ik zonder zadel aan het rijden ben, nu heb ik een barebackpad en is het probleem opgelost. Mijn paard heeft een erg gevoelige rug en met die pad zit ik net iets stabieler :)

evaac

Berichten: 1062
Geregistreerd: 01-07-11
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 18:23

Ik heb geen ideale zit nee :0 haha, het is niet het beste stukje draf, hier loopt hij erg voorwaarts, normaal rustiger en beheersder en dan zit ik al wel beter. Rug heeft hij geen last van, laatst nog na gekeken..

AnjaClaudia
Berichten: 40
Geregistreerd: 30-01-12

Re: probleem galop zonder zadel, +filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:25

Misschien is hij aan het testen tot hoe ver hij kan gaan bij jou? Zonder zadel rijden is voor een paard wel de makkelijkste manier de ruiter er af te krijgen. Ik zie in het filmpje dat je je paard niet direct door rijd dus dan krijgt hij ook niet te weten dat hij iets fout doet..

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:25

I Mooi paard, braaf ook!

Ik zie verzet, je krijgt hem niet in galop en als hij er dan in zit wordt hij van voren heel kort gehouden waardoor hij op de voorhand gedwongen wordt, de ruiter trekt de hielen op en zit niet loodrecht maar met zijn knieën naar voren. Ik denk dat het voor hem gewoon niet lekker is zo zonder zadel in galop. In draf gaat het iets beter maar ik zie dat hij daar ook korter loopt dan hij (vermoed ik) onder het zadel doet/

Op de foto lijkt het bovendien alsof je op het punt staat er aan de linkerkant af te vallen, is dat zo?

Als tips zou ik de galop zonder zadel even laten voor wat het is en werken aan je benen lang maken (voor je gevoel helemaal naar achteren leggen) en zit stabiliseren. Als je dat in draf kunt weer galop opbouwen steeds een paar sprongen per keer.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:26

Ik vind m in draf ook wat knijperig lopen, in galop loopt ie echt erg stijf en knijperig.
Loopt ie met zadel wel goed?
Dan zou ik niet meer zonder zadel rijden, wss probeert hij jou dan in balans te houden door spieren in de rug aan te spannen, dit is niet prettig voor m, en galop wordt daardoor bemoeilijkt.

irisje2

Berichten: 854
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:28

Probeer een barabackpad zoals hier al genoemd is, dan zit je veel steviger en misschien ook wat rustiger.

Klimop

Berichten: 886
Geregistreerd: 26-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:29

Nou wat ik in ieder geval in het filmpje zie is dat hij niet gecorrigeerd wordt en mag gaan stappen.. ja, 6 seconden later laat je hem weer aandraven, maar dan ben je dus te laat. Vind het niet raar dat hij het nu vaker gaat doen ;)

Dat is nog even buiten de vraag om, waarom hij dit in eerste instantie is gaan doen.. maar zoals eerder gezegd, het ziet er niet echt heel comfortabel uit voor hem, dus het zou me niet verbazen dat hij daarom een beetje geirriteerd is gaan doen.. en nu erachter komt dat het dus 'helpt', want hij mag stoppen met galopperen.
Laatst bijgewerkt door Klimop op 27-12-12 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

YamaSaki

Berichten: 4864
Geregistreerd: 28-03-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:30

Iets meer oefenen met zitten ;)
Ook zie ik dat het contact met de teugels (vooral binnenhand) zo nu en dan verslapt.
Dit kan ook verwarrend zijn :)
Het zijn denk ik de "kleine" dingetjes, zoals je zit en het contact met de teugels.
Zonder hoofdstel heb je dat probleem namelijk niet ;)
Ik denk dat het bij dat moment wat jij bedoelt, gewoon miscommunicatie is.
Dus iets meer letten op je (hand)houding, zal al een stuk schelen denk ik.
Ook iets eerder corrigeren als hij terugvalt e.d, hij komt er nu mee weg ;)
Misschien is een barebackpad inderdaad een idee om je zit wat prettiger te maken.

evaac

Berichten: 1062
Geregistreerd: 01-07-11
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 18:31

@goldie, oke ik ben een spaarpotje aan het aanleggen, dus wie weet komt er een bbp :)

@anjaclaudia, ik ben zonder zadel 1x van hem afgevallen en met zadel 3x haha, over t algemeen is hij met zadel veel stouter dan zonder.. daarom verbaasde het me zo, dat hij dat nu ineens doet. Volgende keer dat hij het deed (staat jammer genoeg niet op film) moest hij wel meteen door van mij!

@sallandval, als ik hem langer laat verzint hij zijn eigen routes haha, dat ook met zadel. Hij loopt over t algemeen heel kort van zichzelf, strekken kan hij, maar dan loopt hij erg hard.
haha nee de foto is in de longeercirkel genomen, en daar gaat hij schuin door de bochten. Bedankt voor je tips!

@CM_ met zadel loopt hij nu wel goed, maar ook niet lekker gestrekt. Galop is zowiezo een moeilijk punt, met zadel gaast hij rennne als hij t moeilijk vind, en zonder zadel niet, vandaar dat we juist zonder zadel oefenden..

evaac

Berichten: 1062
Geregistreerd: 01-07-11
Woonplaats: amersfoort

Re: probleem galop zonder zadel, +filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 18:32

En dus duidelijker, eerder en consequent zijn

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:33

Paard kan zich in de stap al niet ontspannen.
Er word ook de hele tijd van hem verwacht dat hij aan de teugel moet lopen.
Heel begrijpelijk anders kun je er niet in balans op blijven zitten.
maar dit moet vanuit ontspanning komen.
Ga eerst in de stap werken aan ontspanning dan draf dan pas galop.
succes

nobbie91

Berichten: 673
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:34

Had ik eerst ook met mijn verzorgpony, galop zonder zadel ging altijd precies hetzelfde als op 1.00 minuut van jouw filmpje! Echt bokken was het niet, maar het leek alsof hij verzet toonde net als bij jou. Het was echter wel nog maar een van de eerste keren zonder zadel dus ik heb het gewoon volgehouden en vaker geprobeert, en nu doet hij galop zonder zadel even netjes als met zadel. Gewoon een kwestie van wennen denk ik, volhouden dus :)!

Narita

Berichten: 883
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:35

Als je al aangeeft dat hij ohz moeite heeft met de galop.. Is hij wel rechtgericht? Dat kan ook de oorzaak zijn dan hij zo gaat rennen, schuin door de bochten gaat en zo doet tijdens de galop.

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:37

Ik vind het heel onrustig eruit zien. Je zit er heel hobbelig op, je klemt met je voeten en je hebt je handen heel onrustig (dan weer hoog, dan weer losse teugel, dan weer vast). Vind het geen wonder dat het paard op een keer denkt hoppa hou eens op daar boven.

Probeer veel ontspannender te gaan zitten. Laat je benen lang. Hou je handen stil. Desnoods doe je eerst kortere stukjes en terug naar stap voordat je uit balans raakt. Ook wilt het wel eens helpen om het tempo iets terug te nemen zodat jij eerst een betere balans kan vinden.

giotto

Berichten: 932
Geregistreerd: 08-06-07
Woonplaats: Prov. Antwerpen,België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:38

Ik zie veel "trekken en duwen". Misschien niet te subtiel uitgelegd maar je zit is maar povertjes, hij wordt bij mekaar getrokken vanvoor en krijgt geen ruimte om door het lijf te lopen.
Hij loopt dan ook heel kort en stijf.
Als je van jezelf weet dat je zit niet zo goed is, leer dan eerst goed zitten zonder te botsen in draf. En als dat goed gaat, kan je eens aan galop denken.
Ik zag in het begin van het filmpje al wat er ging gebeuren. Dit is geen ontspannen rit voor hem...
En het is niet omdat je bitloos rijdt, dat je streng met je hand mag zijn. De neus is ook zeer gevoelig voor druk.
Ik zou proberen hem lang en laag te rijden en longeren. Zodat hij terug los in z'n lijf wordt. En zelf goed aan je zit werken, dan komt dat wel goed met jullie.

_Cher

Berichten: 1123
Geregistreerd: 14-02-07
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:40

Mijn paard doet dit ook wel eens met galopperen. De reden hiervan is dat ik haar dan te weinig ruimte geef van voor, als ik de teugels iets losser laat is er niets aan de hand. (mijn paard heeft wel problemen met haar nek spieren)

Op het moment dat hij dus zo gaat doen zou ik de teugels iets losser doen, (niet los gooien, maar hem heel iets meer 'lucht' geven) en hem wat meer voorwaarts drijven.
Doet hij dit ohz ook?
Laatst bijgewerkt door _Cher op 27-12-12 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:40

evaac schreef:
@goldie, oke ik ben een spaarpotje aan het aanleggen, dus wie weet komt er een bbp :)

@anjaclaudia, ik ben zonder zadel 1x van hem afgevallen en met zadel 3x haha, over t algemeen is hij met zadel veel stouter dan zonder.. daarom verbaasde het me zo, dat hij dat nu ineens doet. Volgende keer dat hij het deed (staat jammer genoeg niet op film) moest hij wel meteen door van mij!

@sallandval, als ik hem langer laat verzint hij zijn eigen routes haha, dat ook met zadel. Hij loopt over t algemeen heel kort van zichzelf, strekken kan hij, maar dan loopt hij erg hard.
haha nee de foto is in de longeercirkel genomen, en daar gaat hij schuin door de bochten. Bedankt voor je tips!

@CM_ met zadel loopt hij nu wel goed, maar ook niet lekker gestrekt. Galop is zowiezo een moeilijk punt, met zadel gaast hij rennne als hij t moeilijk vind, en zonder zadel niet, vandaar dat we juist zonder zadel oefenden..


Alles bij elkaar optellend denk ik toch aan een balansprobleem(pje). Met of zonder zadel en/of hoofdstel (misschien inderdaad met barebackpad) lekker rechtrichtende oefeningen doen; veel overgangen, paar pasjes achterwaarts, zijwaarts etc. En dat vooral allemaal met gestrekte hals!!! Daarmee train je zijn rug, buik en kontspieren en kan hij 'vanzelf' de galop steeds beter aan. Volgens mij gaat dat vast goed komen jullie zijn een mooi stel zo samen!

Evelyne79

Berichten: 4004
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:44

Dit is duidelijk verzet, je ziet het vanaf 0.47 al aankomen. Hij krijgt niet de kans om de ontspanning op de zoeken, jij gaat wel door in met wat je bezig bent dus hij zoekt gewoon een uitweg, heel begrijpelijk.
wellicht eerst eens oefenen om met draven wat rustiger te zitten, of probeer eens van stap naar galop te gaan, dan heb je niet het gestuiter omdat hij versneld in draf om aan te springen.je houdt hem van voor vast waardoor hij niet lekker aan kan springen.
Werk eerst aan de ontspanning in stap en ga dan pas verder. Zonder zadel kun je makkelijker blijven zitten in galop dan in draf dus ik zou eerst stap en galop gaan proberen en als je hem daar ontspannen in hebt stukjes uitbreiden in de draf. begin met langzaam draven en zorg dat hij draagt, dan kun je tempo op gaan voeren wel zorgen dat hij blijft dragen.
dan krijg je vanzelf dat het stuiteren minder wordt

joda
Berichten: 106
Geregistreerd: 29-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:49

Ik zou als ik jou was eerst werken aan de ontspanning want nu zit je wat te wiebelen en je houdt je handen op sommige stukken ook niet erg stil. je trekt hem in zijn mond en dat kan natuurlijk alleen maar tegen werken. ik vind jullie wel een leuk stel maar als ik jou was zou ik wat lessen met hem nemen zodat sommige dingen wat verbeterd kunnen worden

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:52

Hier op de foto heb je je hielen in galop naar beneden, maar je benen steken net te veel naar voren, en tegelijkertijd sta je als het ware op je voeten.
Je moet zitten en dat doe je hier niet.
Je lichaam is mooi recht, maar jouw hoofd steekt ook teveel naar voren, jouw oren moeten boven je schouders staan en dat is nu niet.
Je bent op de foto ook niet mee met het paard, ik bedoel jouw schouders moeten evenwijdig staan met de schouders van het paard, en jouw bekken moet evenwijdig staan met het bekken van het paard, dat is hier echt niet zo, jij zit gewoon rechtop alsof je op een stoel zit, je zit hier niet echt correct buitenbeen mag zeker nog net iets meer naar achter.
Op het filmpje valt het me heel sterk op dat jouw handen heel onrustig zijn.
Je houdt jezelf vaak in balans aan je teugels en daar zijn die echt niet voor bedoelt.
Paard is heel braaf, maar je misbruikt een beetje zijn braafheid, je rijdt het paard niet correct genoeg.
Het verzet dat jouw paardje hier liet zien is niet zijn fout, das dus gewoon als reactie op jouw onrust in je handen.
Paard reageert ook heel slecht op je been, daar moet je hem snel gevoeliger voor gaan maken, actie moet een reactie opleveren, indien dit niet zo is moet je corrigeren.
Het is wel eens leuk zo zonder zadel, maar of het ook goed is tjaaa even kan nooit kwaad natuurlijk, maar een zadel is net uitgevonden om de druk beter te verdelen, jou een net iets vastere en stabielere houding te geven.

Liin
Berichten: 1090
Geregistreerd: 18-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:53

Door wie (wat voor soort therapeut oid) is hij nagekeken?
Paarden hebben een erg gevoelige rug en je zit nog niet heel stabiel. Dit kan pijn voorzaken, bij een gevoelige rug ook al erg snel.
En inderdaad een mooie dikke barebackpad of schapenvacht scheelt al iets en kun jij toch aan je zit werken (het beste kun je een keer zitles nemen en eerst in stap en rustige draf al heel veel oefenen, daar doe je je paard een plezier mee)

evaac

Berichten: 1062
Geregistreerd: 01-07-11
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 19:21

Dat hij zo met zijn hoofd loopt doet hij zelf, als ik mijn teugels normaal op maat heb gaat hij zo lopen.. Ik zal werken aan het rechtrichten. Stap-galop gaat m nog niet worden, daar zijn we nu onder t zadel mee bezig, maar zonder nog niet. Zal voortaan meer ruimte geven en hem bij me houden, vandaag was hij wel erg fris en wat voor t eerst in zn uppie in de binnenbak, die al spannend is.
Hij is door mijn instructrice nagekeken, ik neem ook lessen, wekelijks springlessen (wat niet echt wil) en we gaan later over naar western, we hebben ook nog 1x per maand les en dan werken we aan verschillende dingen. Bedankt voor de tips! Hier ga ik morgen mee werken!

evaac

Berichten: 1062
Geregistreerd: 01-07-11
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 19:33

_Cher schreef:
Mijn paard doet dit ook wel eens met galopperen. De reden hiervan is dat ik haar dan te weinig ruimte geef van voor, als ik de teugels iets losser laat is er niets aan de hand. (mijn paard heeft wel problemen met haar nek spieren)

Op het moment dat hij dus zo gaat doen zou ik de teugels iets losser doen, (niet los gooien, maar hem heel iets meer 'lucht' geven) en hem wat meer voorwaarts drijven.
Doet hij dit ohz ook?




dit doet hij onder het zadel niet nee