Problemen met aanspringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Defta

Problemen met aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 09:58

Ik rijd op mijn manege op een Noriker. Ze luistert altijd goed naar me, en doet ook heel erg haar best om het goed te doen. Ik heb nu alleen één blijvend probleem met haar...

Als ik met haar wil galoperen, dan moet ze vaak eerst heel hard draven, maar dan word het voor 't paard moeilijker om aan te springen. Dat probleem heb ik al opgelost door eerst een half of heel rondje rustig te gaan draven. Zodra ik dat voor elkaar heb, ga ik één of twee bordjes doorzitten, leg ik mijn buitenbeen naar achteren en zodra ik een hoek heb bereikt, geef ik een tikje met het binnenbeen.

Meestal springt ze of niet aan, of ze springt wel aan in de goede galop, maar dan gaat ze er met een enorme gang vandoor. En daar zit het echte probleem!

Meestal probeer ik haar weer terug te halen en haar rustig te laten galoperen en naar de hoefslag te sturen, maar dan valt ze direct weer terug in drag :( Hebben jullie nog tips?

Overigens heb ik al 12 jaar rij ervaring, maar het echt goed leren rijden begint sinds een half jaar/jaar nu pas te komen :)

Alvast bedankt voor de reacties :D

Aurora3

Re: Problemen met aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:56

Vanaf hier is het wel lastig om echt tips te geven. Wat zegt je instructrice erover?

Het klinkt alsof het paard haar balans verliest met galopperen. Dat probeert ze op te vangen door heel hard te gaan lopen zodat ze niet omvalt. Als je dat probleem niet op lost kan ze simpelweg niet langzaam galopperen.

Defta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 17:27

Aurora3 schreef:
Vanaf hier is het wel lastig om echt tips te geven. Wat zegt je instructrice erover?

Het klinkt alsof het paard haar balans verliest met galopperen. Dat probeert ze op te vangen door heel hard te gaan lopen zodat ze niet omvalt. Als je dat probleem niet op lost kan ze simpelweg niet langzaam galopperen.

Mijn instructrice zegt dat ik haar rustig moet laten draven, twee bordjes voor het aanspringen doorzitten, mijn buiten been naar achteren leggen en daarna met het binnen been een tik geven.

Ik heb het vandaag nog eens geoefend, en het aanspringen ging goed, zonder dat ze meteen gaat racen!

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:34

oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
leer controle te krijgen, als ze gaat racen, maak dan een bocht of rijd haar terug naar de draf en begin op nieuw..

hoe gaat aanspringen in de galop met longeren?

Defta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 17:49

_haflinger schreef:
oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
leer controle te krijgen, als ze gaat racen, maak dan een bocht of rijd haar terug naar de draf en begin op nieuw..

hoe gaat aanspringen in de galop met longeren?

Ze heeft wel heel erg de neiging om naar buiten te vallen, en springt ook moeizaam aan.

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:56

Spring op dezelfde manier aan als nu, en als ze dan gaat racen op een kleine volte sturen, terug nemen naar draf & opnieuw. Als ze het wel goed doet heel goed belonen. Zo zou ik het doen (:

Succes !

filoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:00

Niet te lang aan een stuk galopperen. Mijn lesgeefster zegt tegen me als ik met mijn jong paardje rijdt: aanspringen is op dit moment het belangrijkste, lang galopperen volgt later wel. Wanneer je paard nooit de kans heeft om te gaan racen, zal het ook vergeten dat het 'moet' racen als het galoppeert.
Ik heb vroeger nog met een pony gereden die veel bloed heeft en mocht ik in het begin niet veel rechte lijnen rijden, want dan ging hij er vandoor.
Veel oefenen is de boodschap!

Defta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 13:08

Bedankt voor aller reacties! Ik ga de tips zo goed mogelijk op proberen te volgen :)

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:09

Wanneer dit probleem zich voordoet bij een manegepaard is het natuurlijk moeilijk op te lossen door een enkele ruiter. Het paard zou goed getraind moeten worden door een instructeur en wel dagelijks. Klanten kunnen zoiets in de lessen niet oplossen. Die kunnen het het beste leren rijden op paarden die goed opgeleid zijn.

Succes.