Galop problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TeQuieroOZ

Galop problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 22:27

Beste Bokkers

Mijn fjord (die NOG niet van mij is, maar wel van mij word) heeft een galop probleem.
Ik rij al 13 jaar dus heb de nodige ervaring, voor er beginner tips komen!.
Mijn probleem: een galop probleem.
Als ik met mijn fjord in de bak ga galopperen maakt hij zich ontzettend sterk en snijd als een idioot de bochten af dat het zelfs al een paar keer is voorgekomen dat we zijn gevallen. het duurt ook altijd even voor ik hem terug in draf heb, en na het galopperen is hij altijd heel druk en opgefokt.
Aan de longeerlijn heeft die een rustige en regelmatige galop en doet die het allemaal heel netjes. ik ben 1x buiten met hem wezen crossen en toen kon ik hem ook gemakkelijk terug nemen.
Ook met het springen galoppeerd hij rustig (springen heeft die voor het eerst met mij gedaan)
Nou heb ik mij laten vertellen dat dit hem bij het inrijden (kende ik hem nog niet) verkeerd is aangeleerd. maar daar heb ik mijn twijfels van omdat hij buiten ook heel makkelijk terug te nemen is en hij bij het springen wel een fijne galop heeft.
bedankt voor de moeite om te lezen en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

aeolusnr1

Re: Galop problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 00:16

Ten eerste ; 13jaar rijervaring is al idd een behoorlijke tijd, dan ben je dus net rijp om echt te beginnen met leren rijden.
Klinkt mssn een beetje grof maar het is wel zo, ik ben zelf instructeur en rij toch al wel een 40jaar en ik leer nog steeds bij hoor.
Je zegt zelf mijn Fjord maakt zich sterk bij het aangaloperen, dus hij vind het moeilijk en gaat dan even in verzet, paard geeft niet na op die momenten, algemene regel bij eender welk probleem is steeds, neem een stapje terug, oefen dus eerst het gehele pakket nog eens door in stap en draf, ik kan me echt niet voorstellen dat paardje echt nageeflijk gaat lopen in stap en draf en dit dan niet wil of kan doen in galop.
Dit is een combinatie van meerdere problemen, ongemak, verzet, niet nageven, gestoord worden door de ruiter, onbalans bij het paard maar mssn ook tevens bij de ruiter, te weinig verzameling, te weinig de motor aan van achter, ...... das dus een hele lijst aan factoren die dit als resultaat kunnen hebben.
Neem les, ik bedoel privéles.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 08:17

Wanneer je paardje aan de longe wel rustig kan galopperen is het mogelijk dat het zadel niet goed past. Wanneer het zadel met ruiter bijvoorbeeld erg op de schouders drukt, kan het zijn dat hij dat wil ontlopen. Het is dus mogelijk dat in stap en draf de druk minder is omdat de galopbeweging anders is.
Verder is het mogelijk dat hij een vervelende ervaring heeft met galop in de bak. Rustig opbouwen en misschien voorlopig even niet de galop doen. Dan komt hij uit de vicieuze cirkel van verkeerd gedrag. Dan kun je de nageeflijkheid in stap en draf rustig oefenen.
En verder kan ik het helemaal eens zijn met aeolisnr1.

Succes.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 08:51

Ik sluit me aan bij Aeolus en Marjolijn, maar heb ook nog enkele vragen.
Als hij buiten goed galoppeert, gaan jullie dan rechtuit?
Heb je het tempo onder controle voor jullie in galop gaan?
Springt je paardje aan of 'valt' hij in galop?
Is je paardje soepel, kan hij echt bij bijvoorbeeld voltewerk zijn hele lijf meenemen in de buiging?

Naar aanleiding van je verhaal lijkt het me dat je paardje 'plat' door de bochten probeert te gaan, je dient jezelf dus best af te vragen of hij wel evenwicht genoeg heeft om én jou te dragen én zich netjes te buigen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 08:59

Ik ga met aeolusnr1 mee ,
Ga terug naar stap en ga heel de basis nog eens door, als je 13 jaar ervaring hebt zou je toch wel een klein beetje moeten weten waar en wat het probleem is.
Ben je al met de zijgangen bezig om het achterbeen sterker en buigzamer te maken? want dat is echt een stukje basis die vaak word overgeslagen?
Ook kan je eigen zit een probleem zijn, ook na 13 jaar op een paard te zitten kan je zit toch helemaal verkeerd zijn, neem les van iemand die jou met de basis kan helpen en laat de galop even voor wat het is zeker in de bak, heel veel paarden hebben daar moeite mee om de simpelen rede dat ze er niet op een goeie manier naartoe getraind worden, veel mensen nemen aan dat het paard het wel kan , maar geloof me het is niet zo makkelijk voor een paard om netjes in stelling en buiging op een volte te lopen met een ruiter die tegengestelde hulpen geeft , te veel druk van voren geeft ook aan dat het paard de achterhand niet gebruikt dus dan galopperen is ook echt niet prettig voor het paard, want die moet alleen maar harder om niet over de kop te gaan.

TeQuieroOZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 10:54

Wendy_Chewie schreef:
Ik sluit me aan bij Aeolus en Marjolijn, maar heb ook nog enkele vragen.
Als hij buiten goed galoppeert, gaan jullie dan rechtuit?
Heb je het tempo onder controle voor jullie in galop gaan?
Springt je paardje aan of 'valt' hij in galop?
Is je paardje soepel, kan hij echt bij bijvoorbeeld voltewerk zijn hele lijf meenemen in de buiging?

Naar aanleiding van je verhaal lijkt het me dat je paardje 'plat' door de bochten probeert te gaan, je dient jezelf dus best af te vragen of hij wel evenwicht genoeg heeft om én jou te dragen én zich netjes te buigen.

buiten galopeeren we idd rechtuit
buiten heb ik de controlen.
Hij valt idd in de galop.

ik heb zo alle berichtjes is gelezen en ik hoor midgie het hebben over zijgangen en daar ben ik ook meebeezig
13 jaar rijervaring tuurlijk leer ik elke dag weer bij! dus het is niet zo dat ik 13 jaar rondhobbel, ik rij wedstijden enz.

Wat marjolijnvdh zegt over het zadel snap ik maar ik heb pas een opmaatgemaakt zadel voor mijn fjord. en voor de zadel deed die het en nu nog steeds.

bedankt voor jullie tips ik hoop dat er meer dingentjes uitkomen

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:15

Dan lijkt het toch echt wel een balansprobleem.
Dat los je op zoals Aeolus zegt, en zeker met een geschikte instructeur er bij.
Ga er maar van uit dat je paardje wel wil, maar voorlopig nog niet kan. Het is aan jou om hem zo te trainen dat het wel lukt!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:29

Leuk dat je een fjord hebt gekocht / gaat kopen.
Is het die in je profiel?
Is het een echt Z-tje, want dan is hij nu 10 of zo?
Ken je hem al lang? Weet je of hij groen is, of dat hij al ervaren is?

Klinkt als balans probleem, bochten in de bak zijn dan best lastig.
Maar.... jij zegt dat hij met springen (is dat in dezelfde bak?) wel netjes te rijden is, dat zou daar weer tegen pleiten.
Zou zeker een goede instructeur opzoeken en aantal stappen terug doen in de opleiding, weet niet hoe ervaren of doorgereden je fjord is?
Je rijdt al 13 jaar, maar dan 1 x per week? Of vaker? En hoe goed heb je het zelf ooit geleerd en van wie?
Soms denk je dat je iets goed kan, totdat je een keer les krijgt van iemand die je de gouden wereld tip
geeft en je je afvraagt hoe je ooit anders hebt kunnen rijden.

Ken het probleem van mijn fjord van toen ze nog groen was.
Die ging ook snoeihard rennen, is ook paar keer in de bocht omgevallen.
Overigens niet met mij, maar in de manegelessen, daar konden ze haar onvoldoende ondersteunen
en zaten ze haar te veel in de weg, waardoor ze in balans problemen raakte.
Als je haar netjes aan het werk had in stap en draf en dan netjes aangaloppeerde was er niets aan de hand,
maar was je voorbereiding al niet oke, dan vroeg je om problemen.

Veel plezier in ieder geval met hem.

TeQuieroOZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 18:53

Sjolvir schreef:
Leuk dat je een fjord hebt gekocht / gaat kopen.
Is het die in je profiel?
Is het een echt Z-tje, want dan is hij nu 10 of zo?
Ken je hem al lang? Weet je of hij groen is, of dat hij al ervaren is?

Klinkt als balans probleem, bochten in de bak zijn dan best lastig.
Maar.... jij zegt dat hij met springen (is dat in dezelfde bak?) wel netjes te rijden is, dat zou daar weer tegen pleiten.
Zou zeker een goede instructeur opzoeken en aantal stappen terug doen in de opleiding, weet niet hoe ervaren of doorgereden je fjord is?
Je rijdt al 13 jaar, maar dan 1 x per week? Of vaker? En hoe goed heb je het zelf ooit geleerd en van wie?
Soms denk je dat je iets goed kan, totdat je een keer les krijgt van iemand die je de gouden wereld tip
geeft en je je afvraagt hoe je ooit anders hebt kunnen rijden.

Ken het probleem van mijn fjord van toen ze nog groen was.
Die ging ook snoeihard rennen, is ook paar keer in de bocht omgevallen.
Overigens niet met mij, maar in de manegelessen, daar konden ze haar onvoldoende ondersteunen
en zaten ze haar te veel in de weg, waardoor ze in balans problemen raakte.
Als je haar netjes aan het werk had in stap en draf en dan netjes aangaloppeerde was er niets aan de hand,
maar was je voorbereiding al niet oke, dan vroeg je om problemen.

Veel plezier in ieder geval met hem.

het is idd die van mij profiel.
hij is 8 en is ingereden en daarna op weide gezet. 2 jaar geleden is er weer imand op gegaan en ik ken hem nu een jaar.
zoals jullie allemaal zeggen komt de balans naar voren. ik denk dat ik me daar op ga richten.
ik rij elke dag en sinds vorig jaar heb ik geen les meer, heb altijd les gehad van een ervare ruiter die hoog wedsrijden rijd,
ik ga weer lessen over een paar weekjes, mijn instructiese was uit de running door een zwangerschap. vandaar mijn vraag op bokt.

mensen allemaal super bedankt. ik ga werken aan de balans en hopen dat hij en ik er allebij mee op schieten

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:34

ok ook ik wens jou het allerbeste toe.
Maar het is altijd belangrijk om les te nemen, zeker wanneer je met een nieuw en toch vrij onervaren paardje gaat starten.
En zoals ook "midgie" al zei, zijgangen zijn heel belangrijke in de training van een paard, het brengt meer controle, meer evenwicht en balans, meer soepelheid, het ondertreden wordt hier ook door gestimuleerd, gewoon heel belangrijk dus.
Dit is een oefening die idd bij de basis oefeningen gerekend moet worden, en dus eigenlijk veel meer aandacht vraagt.
succes.

TeQuieroOZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 19:40

aeolusnr1 schreef:
ok ook ik wens jou het allerbeste toe.
Maar het is altijd belangrijk om les te nemen, zeker wanneer je met een nieuw en toch vrij onervaren paardje gaat starten.
En zoals ook "midgie" al zei, zijgangen zijn heel belangrijke in de training van een paard, het brengt meer controle, meer evenwicht en balans, meer soepelheid, het ondertreden wordt hier ook door gestimuleerd, gewoon heel belangrijk dus.
Dit is een oefening die idd bij de basis oefeningen gerekend moet worden, en dus eigenlijk veel meer aandacht vraagt.
succes.

ik zal me best doen. jij ook bedankt voor de informatie!.
Het zal vast wel goed komen met die maffe fjord *D

dankuu

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:43

Kan je niet aan de longe rijden een keer ? Misschien dat dat helpt, omdat ze aan de longe wel braaf is ?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 09:44

Ik heb even een aantal reacties verwijderd uit dit topic, om het overzichtelijk te houden. Het gaat om een vraag van iemand anders dan TS en de reacties daarop. Wanneer iemand anders in een topic ook nog een vraag gaat stellen en ook daar komen antwoorden op, is het totaal onduidelijk welk antwoord voor wie is bedoeld.

lauraxhartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:24

veel voltes rijden kan ook helpen en indd het zadel controleren