Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Wendy_Chewie schreef:Ik sluit me aan bij Aeolus en Marjolijn, maar heb ook nog enkele vragen.
Als hij buiten goed galoppeert, gaan jullie dan rechtuit?
Heb je het tempo onder controle voor jullie in galop gaan?
Springt je paardje aan of 'valt' hij in galop?
Is je paardje soepel, kan hij echt bij bijvoorbeeld voltewerk zijn hele lijf meenemen in de buiging?
Naar aanleiding van je verhaal lijkt het me dat je paardje 'plat' door de bochten probeert te gaan, je dient jezelf dus best af te vragen of hij wel evenwicht genoeg heeft om én jou te dragen én zich netjes te buigen.
Sjolvir schreef:Leuk dat je een fjord hebt gekocht / gaat kopen.
Is het die in je profiel?
Is het een echt Z-tje, want dan is hij nu 10 of zo?
Ken je hem al lang? Weet je of hij groen is, of dat hij al ervaren is?
Klinkt als balans probleem, bochten in de bak zijn dan best lastig.
Maar.... jij zegt dat hij met springen (is dat in dezelfde bak?) wel netjes te rijden is, dat zou daar weer tegen pleiten.
Zou zeker een goede instructeur opzoeken en aantal stappen terug doen in de opleiding, weet niet hoe ervaren of doorgereden je fjord is?
Je rijdt al 13 jaar, maar dan 1 x per week? Of vaker? En hoe goed heb je het zelf ooit geleerd en van wie?
Soms denk je dat je iets goed kan, totdat je een keer les krijgt van iemand die je de gouden wereld tip
geeft en je je afvraagt hoe je ooit anders hebt kunnen rijden.
Ken het probleem van mijn fjord van toen ze nog groen was.
Die ging ook snoeihard rennen, is ook paar keer in de bocht omgevallen.
Overigens niet met mij, maar in de manegelessen, daar konden ze haar onvoldoende ondersteunen
en zaten ze haar te veel in de weg, waardoor ze in balans problemen raakte.
Als je haar netjes aan het werk had in stap en draf en dan netjes aangaloppeerde was er niets aan de hand,
maar was je voorbereiding al niet oke, dan vroeg je om problemen.
Veel plezier in ieder geval met hem.
aeolusnr1 schreef:ok ook ik wens jou het allerbeste toe.
Maar het is altijd belangrijk om les te nemen, zeker wanneer je met een nieuw en toch vrij onervaren paardje gaat starten.
En zoals ook "midgie" al zei, zijgangen zijn heel belangrijke in de training van een paard, het brengt meer controle, meer evenwicht en balans, meer soepelheid, het ondertreden wordt hier ook door gestimuleerd, gewoon heel belangrijk dus.
Dit is een oefening die idd bij de basis oefeningen gerekend moet worden, en dus eigenlijk veel meer aandacht vraagt.
succes.