hoi allemaal, het zit me allemaal tegen deze weken, het ging super, goed aan de teugel, springen enz. maar sinds vorige week zondag (16) is ze alleen maar aan het bokken en steigeren, in het begin ging het net zoals normaal en opeens wat het schoppen en naar mijn voeten bijten. dus ik gaf haar er maar een tik bij. Nou kan hier uiteraard een medische reden aan zitten maar ik denk dat het (zoals altijd) anders zit. Ze probeert je namelijk graag uit, ik had vorige zomer last van dat ze zomaar ging stilstaan, ik heb hulp gezocht, ook op medisch gebied (incl. tuig) en na 2 prive lesjes was het zomaar over. ik had vorige week dinsdag les waarin ze het ook deed maar dat was zo weer weg, mijn instructrice gaf mij advies dat ze hoedankook door moest blijven draven, gister dacht ik dus vol moed weer op haar rug te stappen, maar nee hoor..... ze gooide me er bijna af, terwijl ik makkelijk zitten blijf. Ik bleef met mijn voet aan de zijkant van haar hangen en dacht.. als ik nu val zit ik vast. dus ben met veel kracht mezelf omhoog gehezen. Maar wat zou dit kunnen zijn, toch uitproberen of zit het dit keer toch niet mee. Ze deed bij mij op les niks dus ja..... iemand idee?? groetjss xsarinax
Wat vervelend dat het nu weer even minder gaat. Ik zou een medische oorzaak niet uitsluiten. Mijn verzorgpaard had ook een op maat gemaakt zadel gekregen en een osteopaat er bij gehad, maar toch begon ze zomaar te bokken en te steigeren. Ik dacht ook dat het uitproberen was en heb dus flink met haar doorgezet. Dit had weinig resultaat. Op een gegeven moment kwam een fysiotherapeute langs op stal en ik heb haar gevraagd om naar mijn verzorgpaard te kijken. Toen bleek dat ze nog steeds gigantisch vast zat in haar rug. Ze heeft vervolgens een paar behandelingen gehad en heb sindsdien geen rodeo meer gehad.
Toch zou ik er naar gaan kijken, medisch zou zomaar goed kunnen. Verder zou het inderdaad misschien uitproberen kunnen zijn. Heb je ook les? Wat zeggen die ervan?
Anasha
Geplaatst: 25-12-12 21:16
Ik zou het zeker eens na laten kijken, paarden zijn niet zo dat ze je zomaar uit willen testen Vele gaan gewoon door omdat ze 'dwars' zijn, en vele krijgen later veel spijt! Kan zijn dat hij de pijn gewoon zat is na al het negeren ervan...
ik zal even rondkijken. weet zo geen fysiotherapeute te vinden.
PuC
Geplaatst: 25-12-12 21:20
Helemaal eens met Dormy. Zoek het in de fysieke hoek voor een oorzaak en een oplossing.
Hoe graag zou jij rond lopen met 50 kilo op je rug als je ergens pijn in je lijf hebt? Blijf zoeken tot je de oorzaak hebt en ga niet je pony dwingen om te luisteren, terwijl hij je probeert te vertellen dat er iets niet helemaal goed is met hem/haar.
Er kan zoveel mis zijn: je pony kan uitgegleden zijn op de wei, of gestruikeld zijn, of een spier verrekt hebben, of misschien past je zadel toch niet helemaal goed, misschien een splinter in het zadeldekje, misschien arthrose in de gewrichten dat door de kou erger is dan anders (vraag je oma eens wat waterkou met gewrichtspijn doet), misschien spieren die niet goed waren opgewarmd en nu in een continue kramp zijn geraakt, misschien heeft hij haken op zijn kiezen waardoor zijn mond zeer doet, misschien heeft hij een abscess in zijn hoef, misschien heeft hij een maagzweer (60% van de paarden heeft er een), etc.
Hij kan niet praten, maar kan wel door bokken communiceren dat hij NIET happy is met jou op zijn rug. Luister naar hem en zoek naar de oorzaak.
aan steigeren zomaar als je er op zit en ze dat nooit gedaan hebt denk ik aan rugklachten, ik heb dit zelf ook mee gemaakt, alleen niet het bijten naar voeten bijv. ik zou het tog na laten kijken, je kan er beter maar optijd bij zijn voor als het wel wat is. sucses veder ik hoop dat het snel over gaat
aeolusnr1
Geen enkel paard gaat zomaar bokken of steigeren, dit vraagt veel energie dus niet wat een paard zomaar gaat bedenken. Wat het is , is een heel ander verhaal, das niet te zien van hier uit achter onze pc, maar in real life is dat ook niet simpel uit te zoeken, toch moet je daar naar op zoek.