Vertrouwen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annoouukie

Vertrouwen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 22:21

Beste bokkers,

Nadat ik een heel avontuurlijke buitenrit heb gehad, was ik even de weg kwijt. Dit was er gebeurt;
We waren al een eindje in het bos, en het andere meisje steeg van haar paard af omdat ze haar niet helemaal onder 'controle' had. Ze wilde haar paard even een tikje geven zodat ze ging luisteren. Mijn paard heeft verlatingsangst, en we waren al een eindje verder. Ik had niet in de gaten dat mijn mederuiter was afgestegen, en stopte uit eindelijk. Ik draaide me om, en mijn paard ging in galop naar hun toe. Hij wilde afremmen maar mijn mederuiter dacht van niet en ging met haar armen en zweep zwaaien en recht voor zijn neus staan. De paarden schrokken, en renden weg, het bos uit.
Ik zat dus nog op mijn paard, en viel tegen een boom. Waardoor ik een hele schaafwond op mijn rechter scheenbeen heb overgehouden.
(Tijdens deze buitenrit gebruikte ik mijn hoofdstel met bit)

Ik was een dag erna weer gaan rijden, vol met vertrouwen. Hij liep super mooi, nog nooit van tevoren.
De dagen erna gingen precies hetzelfde. Ik reed trouwens telkens in de weide (wij hebben geen bak, hier liever geen verdere discussie over)
Morgen gaan we wandelen, zonder dat we er op zitten, en ik vind het toch écht wel spannend. Ik weet namelijk niet wat er mij te wachten staat, en of dit nog een keer gaat gebeuren. Moet ik mijn bitloze hoofdstel omdoen (Dan is hij normaal braver) maar rent hij weer weg? Of mijn hoofdstel met bit (Word hij geïrriteerd van) maar heb meer te vertellen.
En wat te doen als hij wegrent? Hij weet immers de weg, en moet om terug bij de weide te komen een drukke weg oversteken. Hij let dan niet op, en rent de weg gewoon over. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Hulp nodig hier in Wageningen!

Groetjes,
Anouk en Fjord Lasko

kionasuppie

Re: Vertrouwen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 22:31

Als jullie met z'n 2en gaan en je paard verlatingsangst heeft denk ik persoonlijk dat er geen probleem moet zijn. zorg dat het paard voorop loopt en dat je gewoon zelfverzekerd ernaast loopt. Paarden met verlatingsangst zoeken niet alleen steun bij soortgenoten maar kunnen dat ook bij mensen zoeken.

joda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 09:07

ten eerste vind ik het vreemd dat iemand afstapt om zijn paard een tikje te geven op buitenrit...verder lijkt het mij handig dat jij zorgt dat je als leider op treed en dan zal hij je waarschijnlijk vanzelf volgen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 11:13

Kun je niet iemand anders vinden die met jouw mee naar buiten wil?
Ik weet je mag niet oordelen en het is maar een klein verhaal maar van wat ik lees zou dat niet iemand zijn waar je mee op buitenrit wil. De logica bij die persoon is een beetje vaag. Je stapt niet af om je paard een tik te geven voordat je er af bent weet paard al niet meer wat er aan de hand is die kan die link niet leggen. Dat ze dan ook nog met haar zweep gaat zwiepen voor jouw paard. :?

Dat terzijde denk ik dat je gewoon een ervaren persoon mee moet nemen op buitenrit die jullie kan begeleiden en die jullie kan helpen als er een situatie voordoet. Heb je geen andere mensen in je omgeving die een zeer mak paard hebben zodat jullie het vertrouwen in elkaar weer kunnen vinden.
Met of zonder bit maakt niet uit. Als ze gaan dan gaan ze. Dat is waarschijnlijk iets wat tussen je oren zit maar als jij je veiliger voelt met bit moet je dit doen, jij moet uiteindelijk het vertrouwen vinden in het buiten rijden als dat het bit het voor jouw doet moet je daarvoor kiezen.

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 11:17

Ik ben het wel eens met Tigra_, ik zou (als je de mogelijkheid hebt) iemand zoeken die meer ervaring heeft, vind het inderdaad erg raar verhaal, afstappen > paard tikje geven > en dan ook nog voor jou paard gaan staan en hem nog meer laten schrikken? Eigenlijk wel logisch dat ie dan vlucht..

annoouukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 11:56

Meisje zit op bokt := Van haar pony...

Ik heb wel een vriendin die ervaren is, ze is ook wat jaartjes ouder, ik ga oom wel eens met haar mee. Ik denk dat ik dat wel een afspraak ga maken. Als zij merkt dat ik me ergens niet goed bij voel, gaan we meteen weer stappen en helpt ze mij. Bedankt voor de tips.

Vinden jullie dat ik eerst nog moet wandelen in het bos, of meteen erop moet ?

annoouukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 16:30

Ik ben net terug van de wandeling. Het ging perfect! Met het bitloze hoofdstel om. ik liep er naast. zijn tempo was gewoon goed, niet te haastig niet te sloom. voordat we weg gingen, had ik grondwerk gedaan zodat ik meer controle had. volgen en dergelijke. op de plek waar de paarden de vorige keer wegrenden, gebeurde helemaal niks! ze deden alsof hier niks was gebeurt! donderdag gaan we een échte buitenrit maken, en er op zitten. wel weer eerst grondwerk doen, voel ik me fijn bij (:

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:56

ik heb aan zo'n bos incidentje een gebroken bovenbeen gebroken enkel, gekneusde enkel. super grote schaafwond op mn zij maar nog de grootste wond zat in het vertrouwen tijdens het opbouwen hoefde hij zich maar aan te spannen en ik wilde eraf.
dus ik leef echt met je mee nu ong 7 maanden later gaat het al veel beter maar waneer ik weer eens een buitenrit ga maken is afwachten hoor haha.

indd erg goed van je om eerst te gaan wandelen en ga niks overhaasten :D

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 17:00

annoouukie schreef:
Ik ben net terug van de wandeling. Het ging perfect! Met het bitloze hoofdstel om. ik liep er naast. zijn tempo was gewoon goed, niet te haastig niet te sloom. voordat we weg gingen, had ik grondwerk gedaan zodat ik meer controle had. volgen en dergelijke. op de plek waar de paarden de vorige keer wegrenden, gebeurde helemaal niks! ze deden alsof hier niks was gebeurt! donderdag gaan we een échte buitenrit maken, en er op zitten. wel weer eerst grondwerk doen, voel ik me fijn bij (:

Klinkt hetzelfde als ik zou doen
Goed hoor! Donderdag wordt vast hardstikke leuk :D

annoouukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 17:05

Fijn van de positive reacties!

_aapjex: Ja das kl*te.... ik leef ook met jou mee. ik vond het vandaag ook spannend hoor, maar nu kijk ik al erg uit naar donderdag!

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 09:37

heel veel succes hé niet te zenuwachtig want buitenrijden is natuurlijk het fijnste wat er is :D

annoouukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 09:39

Dankje! Misschien dat we vandaag al gaan :=
En buitenrijden is inderdaad het fijnste wat er is! Daarom ben ik ook op zoek naar een pony die erg veel van buitenrijden houd, en ik heb die wrs gevonden (:

AnneRekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 16:09

wij gaan snel een keertje samen naar buitennn :D

annoouukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 17:43

Jaa gaan we doen Anne (:

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:09

Als je het leuk vind kan je wel een keer met Ellie en mij mee naar buiten? :) Ellie is super braaf buiten en erg rustig dus de meeste paarden lopen zo achter haar aan :)

annoouukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 22:10

Jaaa, sgoed hoor! Maar ik sta wel in Wageningen :P

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 10:27

I know, ik kom wel een keertje die kant op :P

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 10:35

De eerste keer zou ik als ik jou was even iemand meenemen. Dat geeft ook een gevoel van vertrouwen. Blijf rustig en geef je paard niet het idee dat er iets engs aan de hand is.