Mijn paard 'fleemt' tijdens het rijden en longeren. Het is niet echt flemen,maar een soort van dat ze haar lippen tuit. Dit verschilt per keer. Het gebeurt vooral als ik druk op het bit zet. Maar ook als ik aan het longeren ben (ik longeer aan het halster) als ik dan druk ophet halster zet (bijvoorbeeld als ze trekt) 'fleemt' ze weer. Hoe komt dit en wat kan ik er aan doen.?
Ik denkt niet dat dit flemen is maar verzet tegen het bit. Evenals het paard bij druk op het bit de mond opendoet hij zo de druk verminderd! Door haar lippen te tuiten verminderd ze de druk van het bit en dit kan verschillende oorzaken hebben:
Kent druk op het bit nog niet (net ingereden of altijd losse teugel gereden) Pijn in de mond Pijn ergens anders waar het pijn gaat doen als ze aan de teugel loopt..
Het 'echte' flemen kan ook een teken van pijn zijn. Maar als dit er op lijkt zal het eerder ontrekken van het bit zijn. Misschien is het bit te klein (of te groot).
Welk bit heb je en wat voor soort paard/pony heb je? Fijn hoofdje of juist groot?
Senna012
Geplaatst: 24-12-12 16:56
Misschien moet je een ander bit aan het hoofdstel kopen. Het kan irritatie maar ook het teken zijn dat het bit in zijn mond pijn doet. Het paard kan er ook nog niet gewend zijn door de druk op het bit in zijn mond !!