Liberty5 schreef:onder de stap vraag ik hem naar binnen te kijken in de hoek te laten kijken door mijn binnenbeen tegen ze buik aan te leggen en de binnenteugel beetje druk op te leggen maar dan loopt die naar binnen in plaats van dat die naar binnen kijkt, doe ik iets fout?
Als hij naar binnen komt, dan werkt je binnenbeen niet genoeg in. Kort been geven, bij naar binnen komen als het ware opzij kietelen met je kuit, niet blijven plakken met je kuit want daar kan hij tegenin hangen.
Ook je teugelhulp moet zo kort zijn, een halve ophouding maken en voelen of hij loslaat, zo niet dan herhaal je die ophouding sterker. Maar niet vastpakken, dan gaat hij terugtrekken en juist contrastelling nemen. Als het nodig is om druk te houden omdat je paard weerbarstig blijft moet je heel kundig kunnen spelen met het varieren van de druk om dat te voorkomen maar dat is voor de ervaren ruiters.
Een leuke oefening voor stelling zonder buiging is over de middellijn rijden en dan alleen wat stelling vragen. Je paard mag niet buigen in de ribben, niet scheef gaan lopen en niet van de lijn afwijken. Hij moet echt rechtuit lopen en alleen buigen achter de kaak, zodat je zijn wenkbrauw kunt zien (en niet meer!). Valt vaak nog niet mee!