stelling vragen doet die echt niet ..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xRiiannex

stelling vragen doet die echt niet ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 19:42

ik wil weten hoe ik mijn paard stelling aanleer ik begin zelf altijd eerst vanuit stil staan en dan bijv in een hoek stil staan en dan naar binnen te kijken en dat beloon ik en dan stap ik naar de volgende hoek sta ik weer stil in die hoek laat ik hem weer naar binnen kijken en dat doe ik iets van 3 rondjes dan ga ik gewoon weer even stappen / draven / galopperen en dan ga ik weer in de hoek stil staan en dan weer naar binnen laten kijken en dat 1 rondje lang en dan laat ik hem door stappen en onder de stap vraag ik hem naar binnen te kijken in de hoek te laten kijken door mijn binnenbeen tegen ze buik aan te leggen en de binnenteugel beetje druk op te leggen maar dan loopt die naar binnen in plaats van dat die naar binnen kijkt, doe ik iets fout? of heeft iemand tips?

ps ik oefen dit elke dag al 1 maand

Levidepevi

Re: stelling vragen doet die echt niet ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:46

Heb je les als je geen les hebt zou ik daar maar eens aan beginnen hier vanuit de computer kan ik ook niet zoveel! :j

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:48

Dit is niet even simpel uit te leggen. Begin eerst met het rechtrichten van je paard. Dat is het belangrijkste uitgangspunt om bij je paard de juiste stelling aan te vragen. Is je paard niet rechtgericht, kun je er donder op zeggen dat hij niet de juiste buiging/stelling aanleert.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:05

Stelling aannemen gaat volgens mij beter vanuit het voorwaartse rijden, dan vanuit stilstand.
Dan is het meer dat je het hoofd een beetje omtrekt.
Stelling is dat je paard zich buigt in het hele lichaam en niet alleen het hoofd.
Maar dan zou je echt lessen moeten gaan volgen om beter te gaan rijden.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:22

Je kunt best stelling vragen zonder te buigen (andersom kan niet).
Neem de binnenteugel lichtjes aan en geef de buitenteugel net zo ver mee. Als je paard nu zijn hoofd in zijn nek een beetje naar rechts of links draait, heb je stelling. Het voorste deel van de hals mag een beetje mee bewegen in de richting van de stelling. Het lichaam van het paard moet zo recht mogelijk blijven.
Je paard kan dit niet in 1x goed doen, de spieren moeten oprekken en sterker worden.
Rij veel slangevoltes waarbij je goed stelling (en buiging) vraagt en ook in de hoeken, als je het goed doet zul je best snel resultaat zien.
Lees dit stukje even door, dat maakt het wat duidelijker:
http://www.rosmagazine.nl/ros-online/be ... lling.html
Enne, 't is echt waar... paardrijden leer je niet uit een boekje of van een website. Je hebt echt les nodig.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:35

Elk paard kan dit leren, en ik ga er zelfs een tijd op zetten, al bij de eerste training moet dit een deel lukken, en na een week moet dit vrij goed lukken.
Uiteraard moet het paard medisch in orde zijn, moet hij ook geen extreem vluchtgedrag of dergelijke vertonen, want in die gevallen moet er eerst daar aan gewerkt worden.
Klinkt mssn simpel , maar eigenlijk is het dat ook.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:09

Stelling vragen doe je niet door lang te vragen aan de binnenteugel, je vraagt en wanneer je paard je de stellig geeft haal je meteen de druk weg, het is kort vragen en lang geven. Zoveel als nodig en zo zacht mogelijk. Gaat hij dan weer recht met zijn hoofd dan vraag je opnieuw weer stelling. Als je paard er veel moeite mee heeft vraag dan eerst een paar stappen stelling en bouw dat uit.
Als je al een maand bezig bent dan zou ik wat hulp vragen van een ( goede ) instructrice die jou snel verder kan helpen, succes.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 09:49

Liberty5 schreef:
onder de stap vraag ik hem naar binnen te kijken in de hoek te laten kijken door mijn binnenbeen tegen ze buik aan te leggen en de binnenteugel beetje druk op te leggen maar dan loopt die naar binnen in plaats van dat die naar binnen kijkt, doe ik iets fout?

Als hij naar binnen komt, dan werkt je binnenbeen niet genoeg in. Kort been geven, bij naar binnen komen als het ware opzij kietelen met je kuit, niet blijven plakken met je kuit want daar kan hij tegenin hangen.
Ook je teugelhulp moet zo kort zijn, een halve ophouding maken en voelen of hij loslaat, zo niet dan herhaal je die ophouding sterker. Maar niet vastpakken, dan gaat hij terugtrekken en juist contrastelling nemen. Als het nodig is om druk te houden omdat je paard weerbarstig blijft moet je heel kundig kunnen spelen met het varieren van de druk om dat te voorkomen maar dat is voor de ervaren ruiters.
Een leuke oefening voor stelling zonder buiging is over de middellijn rijden en dan alleen wat stelling vragen. Je paard mag niet buigen in de ribben, niet scheef gaan lopen en niet van de lijn afwijken. Hij moet echt rechtuit lopen en alleen buigen achter de kaak, zodat je zijn wenkbrauw kunt zien (en niet meer!). Valt vaak nog niet mee!