Caprilliproef, hoe over de hindernissen rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fleury

Caprilliproef, hoe over de hindernissen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 15:46

Over 2 weken wordt er bij ons op de manege een caprilliwedstrijd georganiseerd. Ik heb daar nog nooit aan mee gedaan dus heb me opgegeven om mee te doen. Ik heb al wel vaker meegedaan aan gewone dressuur en springwedstrijden.
In de les hebben we de proef al geoefend maar het wordt mij nog niet helemaal duidelijk. De proef moet in de verlichte zit gereden worden en je gaat over verschillende lage mini sprongetjes. Hoe moet je over en na de sprong rijden? Moet je in draf of is het niet erg als je in galop zit een paar passen na de hindernis? Moet je bij een feller paard hoe dan ook in de verlichte zit blijven of juist meer gaan zitten om hem wat terug te kunnen rijden? Of zoals bij mij, de pony stopt nog wel eens en trekt dan zijn hoofd omlaag, in de verlichte zit duikel ik er natuurlijk veel sneller vanaf :P. in de springwedstrijd (50 cm met die pony dus niet veel hoger dan de caprilli) zit ik daarom juist goed op mn kont voor de sprong en ga vlak voor de sprong pas omhoog. De pony is ook best langzaam dus als ik erop af draaf dan hobbelt hij er vaak gewoon overheen, is het dan beter dat ik hem actief aanrij met t risico van galop na de hindernis en hoelang mag je na de hindernis doorgalopperen? Ik heb echt geen idee wat de beste oplossing hoort te zijn dus ik ben benieuwd :D.

minkxx

Re: Caprilliproef, hoe over de hindernissen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:49

dit zou ik ook niet weten.. kan je het niet aan je instructeur vragen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:51

Staat omschreven in je caprilli proef, net zoals er bij bv een L proef staat waar je moet lichtrijden of doorzitten,
zo staat dat bij een caprilli proef ook, maar dan heb je ook nog verlichte zit.

Je moet dus wel op de onderdelen precies in die zit rijden die ze vragen en draven als ze draf vragen en dan niet galoperen.
Het is eigenlijk een dresuur proef met balkjes erin.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 16:03

Ja er staat verlichte zit en in draf maar er zijn genoeg paarden die na een sprong een paar galopsprongen doen. Moet je dat hoe dan ook voorkomen of is het juist beter om die galoppassen te doen en dan weer terug te nemen? Ik verwacht niet dat de pony waar ik op rij dat doet maar anderen die meedoen met een wat feller paard wisten dat ook niet.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:06

Als er staat draf moet het dus in draf, zoals ik al zie, het is eigenlijk een dressuur proef met balken.
Je moet in dat proefje laten zien dat je controle hebt over je paard, dus draf is draf, geen galop, uiteraard
geen geruk en gepluk om galop te voorkomen, maar gecontroleerd aanrijden, niet losgooien boven de sprong doet al wonderen.

In galop als je draf moet kost je punten, maar gaat hij perongeluk in galop kost ruk en pluk werk meer punten, dan netjes terug nemen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:09

Ik denk dat je in son meedoet? Heb het daar ooit gezien meeste bleven in draf en bleven staan ook naar hindernis toe (nouja 5cm hoger dan balk plat op de grond ;)). Sommige gingen in galop maar die namen paard meteen terug naar de sprong.
HoE het zit met beoordeling, geen idee

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 16:15

Ja, ik doe inderdaad in Son mee! Bedankt voor de antwoorden!

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 19:46

Nou, ben net terug van de caprilliwedstrijd maar ben nog niet veel wijzer geworden :D Ik had maar 1 zin commentaar op mn protocol staan (niet op X bij de gebroken lijn) dus ik weet niet wat ik goed of fout deed verder. Heb t nog aan de jury proberen te vragen maar die zei alleen dat hij alles goed vond :? dus daar werd ik ook niet echt wijzer van :P.
Maar gelukkig heb ik ook nog een filmpje om het terug te kijken. Ik schaam me echt als ik dat zie :P De pony liep echt heel erg fijn en zelfs in de "verlichte zit" liep hij nog redelijk ontspannen in zijn hals. Hij heeft me er al best vaak afgegooid door zn hoofd omlaag te trekken dus ik vond het wel spannend om helemaal verlicht te zitten. Daarnaast gebeurd dat meestal met springen (ik spring met wedstrijden op 50 cm met hem met wel wat bibbers haha) en nu stond tijdens de caprilli de hindernisjes ook op 40 en sommige 50 cm! Had daar niet op gerekend. Dus ben wel wat meer terug gaan zitten. Maar t lijkt meer op lichtrijden wat ik deed haha. Maar goed verder liep hij wel echt fijn en we zijn nog 2e geworden ook!