Paard dat er vandoor gaat op buitenrit, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xTesslove

Paard dat er vandoor gaat op buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 20:47

Hoi,

ik zit met een probleempje.
Mijn pony staat op een stal waar geen rijbaan is, alleen een longeerkraal. Ik rijd 2 a 3 keer met hem in de bak van de rijvereniging (daar moeten we met de trailer heen). Op de dagen dat we daar niet heen gaan of kunnen rijd ik dus buitenritjes. Meestal rijd ik alleen, omdat er weinig paarden staan en er bijna nooit iemand is op de momenten dat ik er ben. Nu heb ik dus een probleem. Mijn pony gaat er nu sinds een tijdje helemaal vandoor tijdens buitenrit. Meestal als ik alleen ben, maar ook als ik met anderen ben. Wat hij doet is het volgende: Als ik draaf / snel draaf / rustig gallopeer rukt hij opeens zijn hoofd naar beneden, en begint er als een malle vandoor te gaan. Hij bokt dan meestal ook als een gek. Wat ik dan doe is op een kalmerende manier ''Hooooo'' roepen, druk op de teugels, beetje terug zitten. Hij rukt dan weer de teugels uit mijn handen en rent door. Het is echt gevaarlijk want hij doet het ook op asfalt en smalle paadjes. Er is geen mogelijkheid om vaker naar de rijvereniging te gaan dan 2 a 3 keer per week.
Ik hoef geen afgekat, alleen ideeen en verwijzingen naar wat ik zou kunnen doen. Ik heb 1 a 2 keer per week les van een fijne instructrice. Ik heb het er allang met haar over dit probleem gehad maar zij kan er ook weinig aan doen aangezien hij het niet in de bak doet. Brand los :)

Maureen95

Re: Paard dat er vandoor gaat op buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:49

heb je al eens naar zijn zadel en zijn mond gekeken?

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:50

Mijn bijrijd paard deed dat ook.
Wat ik heb gedaan bij haar, is veel overgangen rijden. En ook echt op mijn tempo.

Als ze er wel vandoor ging, as ik heel gemeen.
Ik ging aan 1 teugel hangen, zodat ze gewoon de bocht om moest en dat ook niet snel kon.

Het is heel gemeen, en misschien heb ik der ook zeer gedaan. Maar het doet minder zeer dan dat we onder een auto komen. Sinds ze bij mij door heeft dat het er vandoor gaan geen zin heeft kunnen wij samen nu eindeloze buitenritten doen. En 90% brengen we door met een lange teugel.

Wel moet ik zeggen, het zadel was na gekeken en ook in haar mond is niets te zien.
Ze probeerde me ontzettend uit.

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 20:51

Zijn zadel is goed. Mond niet onlangs nagekeken.. Kan het goed zijn he?
Laatst bijgewerkt door xTesslove op 20-12-12 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 20:52

Cchanny schreef:
Wat ik heb gedaan bij haar, is veel overgangen rijden. En ook echt op mijn tempo.

Ik ging aan 1 teugel hangen, zodat ze gewoon de bocht om moest en dat ook niet snel kon.

Het is heel gemeen, en misschien heb ik der ook zeer gedaan. Maar het doet minder zeer dan dat we onder een auto komen. Sinds ze bij mij door heeft dat het er vandoor gaan geen zin heeft kunnen wij samen nu eindeloze buitenritten doen. En 90% brengen we door met een lange teugel.

Wel moet ik zeggen, het zadel was na gekeken en ook in haar mond is niets te zien.

Bedankt voor de uitgebreide snelle reactie!

Ha ja dat kan wel, maar hoe moet ik dat doen op een smal pad? of op de dijk? het grootste deel rij ik op de dijk. Als ik het daar doe val ik aan de ene kant in de rivier (letterlijk! er is amper berm) en aan de andere kant van een soort steile heuvel..

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:55

Ik zal wel de boeman zijn, maar ho is ho! Dus dan desnoods maar de noodrem, inderdaad gewoon omtrekken aan 1 teugel. Altijd beter als onder en auto komen.
Maar goed dat is een noodoplossing. Doet je pony het ook als er iemand anders op zit? Anders zou je, je instructrise eens kunnen vragen om er op naar buiten te gaan. Als je dan op je fiets mee gaat kun je zien hoe je pony dan reageert.
Ik denk dat ze je gewoon een beetje uittest.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:56

En in het geval van smalle paden zou ik daar voorlopig even stappen en op een breder pad pas gaan draven..

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:57

xTesslove schreef:
Cchanny schreef:

Bedankt voor de uitgebreide snelle reactie!

Ha ja dat kan wel, maar hoe moet ik dat doen op een smal pad? of op de dijk? het grootste deel rij ik op de dijk. Als ik het daar doe val ik aan de ene kant in de rivier (letterlijk! er is amper berm) en aan de andere kant van een soort steile heuvel..

Hoe smal is jullie dijk?
Wij hebben een 20 cm gras, dan een 1,5 baansweg. en dan gaat het bij ons ook stijl naar benede.

Wat je ook nog kan doen, is zijn aandacht bij jou te houden. Blijf bezig met zijgangen.
Ga anders zichzaggend de weg over.

Op "onze" dijk kon ik mijn merrie omtrekken.
Heb daar zo'n bloedhekel aan als ze onder je vandaan schieten.

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 20:58

Amvbeek schreef:
Ik zal wel de boeman zijn, maar ho is ho! Dus dan desnoods maar de noodrem, inderdaad gewoon omtrekken aan 1 teugel. Altijd beter als onder en auto komen.
Maar goed dat is een noodoplossing. Doet je pony het ook als er iemand anders op zit? Anders zou je, je instructrise eens kunnen vragen om er op naar buiten te gaan. Als je dan op je fiets mee gaat kun je zien hoe je pony dan reageert.
Ik denk dat ze je gewoon een beetje uittest.

HAHA sorry, krijg even een grappig beeld voor me. Mijn instruuctrice gaat niet op mijn pony passen, ookal is het een haflinger. Anders was het een super goed idee geweest inderdaad.

Wat moet ik doen op de dijk? Mijn pony draait zich echt niet zo snel om hoor, straks loopt dat blondje van me nog de rivier in..

(hij is ook al een keer achterstevoren steigerend een berg afgedaald, dus hij kan dat soort dingen :+ )

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 20:59

eehm over de dijk past net een auto. Als er een auto komt moet ik krap in de berm rijden. Ik ga even zoeken of ik een foto heb.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:00

xTesslove schreef:
eehm over de dijk past net een auto. Als er een auto komt moet ik krap in de berm rijden. Ik ga even zoeken of ik een foto heb.
die is zeker krap
Dan zou ik op zulke stukken blijven stappen en hem bezig houden, met zijgangen.

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 21:08

Cchanny schreef:
xTesslove schreef:
die is zeker krap

Okee, ja dat kan hij wel een beetje. Maar hij doet het soms ook vanuit stap als hij te veel energie heeft. dan gaat hij eerst zenuwachtig op zijn plaats dribbelen en dan opeens hoofd naar beneden en zoeeff.

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 21:10

Het zal wel niet goed zijn, maar ik heb een goedkoop mexicaans gekocht, een oudje. Ik ga dat 1x uitproberen. (kan hem altijd weer voor het aankoopbedrag te koop zetten!). Het is niet de manier natuurlijk, maar gewoon eens kijken wat de reactie is. Na die buitenrit ga ik dan weer opnieuw in overleg met mijn instructrice.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:12

Ja, heel "gemeen" heel streng zijn. Als je goed oplet dan voel de de spanning ineens opbouwen. Dat is het moment om in te grijpen, geef flink been en probeer flink voorwaarts te gaan. Toch kuren, dan hard zijn, jij geeft de richting aan en het tempo. Geef maar gewoon een of meerdere flinke tikken en been als paard zich niet gedraagt. Hij is je nu aan het ringeloren. Je moet echt even ferm zijn. Is de boodschap aangekomen, dan krijgt het paard alleen maar meer vertrouwen in je en is het niet meer nodig om je uit te proberen.. Aanpassingen aan tuigage zijn niet nodig, het is nodig dat ze begrijpt dat jij niet te ringeloren bent.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:14

Als het een energieprobleem is zou ik hem eerst even longeren thuis zodat de ergste spanning weg is voordat je naar buiten gaat.
En misschien toch een ervaren ruiter vragen voor een buitenritje. Die kan precies zien en aanvoeken waar het mis gaat.
Verder ook buiten veel overgangen en schijnovergangen rijden. Goed bezig houden zodat ze geen tijd krijgt om iets te bedenken.
Ze probeert je gewoon uit zo te zien dus consequent en streng zijn.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:14

xTesslove schreef:
Cchanny schreef:
die is zeker krap

Okee, ja dat kan hij wel een beetje. Maar hij doet het soms ook vanuit stap als hij te veel energie heeft. dan gaat hij eerst zenuwachtig op zijn plaats dribbelen en dan opeens hoofd naar beneden en zoeeff.

Als hij op zijn plaats begint te dribbelen, dan geeft hij het al aan.
Probeer hem dan bezig te houden.
Ga dan al rondjes draaien. Dan kan hij niet hard.
Dus Rondje, 2 passen vooruit, rondje, 3 passen vooruit, rondje. Ect
Maar, zodra hij ontspant laat je hem weer rechtuit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:16

Ja inderdaad bezighouden, veel schakelen. En dan natuurlijk niet op het moment dat hij gaat want dan ben je te laat. Eigenlijk moet je héél geconcentreerd rijden en elke seconde ergens mee bezig zijn (pasje opzij, paar pasjes verruimen, dan weer terugnemen in tempo)

Wat er nu gebeurt is dat je paard bepaalt wat jullie doen. Dat moet je voorkomen door 'm de hele tijd wat te doen te geven.

Als hij toch gaat: NIET aan je teugels zitten. Gaan ze vaak alleen maar harder van. Eventueel zou je wat bij kunnen drijven als je daar de ruimte voor hebt (en het paard dus even kunt laten rennen) zodat JIJ weer het tempo bepaalt. En het paard mag uiteraard pas weer draven of stappen wanneer JIJ dat toestaat. JIJ moet die overgang bepalen.

Veel succes!

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 21:17

Fijne tip! Ik ga het morgen of overmorgen uitproberen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:18

Op welk tijdstip rijd je ongeveer? Paarden zijn vaak wat hyperder tijdens zonsondergang. Overdag of desnoods als het al donker is gaat vaak beter.

Enne... natuurlijk goed opletten of je wel helemaal ontspannen zit en je ademhaling wel laag is (in je buik) Anders gaat hij zéker.
Laatst bijgewerkt door Koper op 20-12-12 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 21:19

Koper schreef:
Ja inderdaad bezighouden, veel schakelen. En dan natuurlijk niet op het moment dat hij gaat want dan ben je te laat. Eigenlijk moet je héél geconcentreerd rijden en elke seconde ergens mee bezig zijn (pasje opzij, paar pasjes verruimen, dan weer terugnemen in tempo)

Wat er nu gebeurt is dat je paard bepaalt wat jullie doen. Dat moet je voorkomen door 'm de hele tijd wat te doen te geven.

Als hij toch gaat: NIET aan je teugels zitten. Gaan ze vaak alleen maar harder van. Eventueel zou je wat bij kunnen drijven als je daar de ruimte voor hebt (en het paard dus even kunt laten rennen) zodat JIJ weer het tempo bepaalt. En het paard mag uiteraard pas weer draven of stappen wanneer JIJ dat toestaat. JIJ moet die overgang bepalen.

Veel succes!

Ja! Top! Maar hoe doe ik dat als hij er vandoor gaat op het asfalt (smalle dijk) of op een hobbelpad?

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 21:19

Koper schreef:
Op welk tijdstip rijd je ongeveer? Paarden zijn vaak wat hyperder tijdens zonsondergang. Overdag of desnoods als het al donker is gaat vaak beter.

Doordeweeks als ik uit ben. Idd, rond half 5 ofzo? In het donker durf ik echt niet want dan zie ik ook geen kuilen in de paden..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:21

xTesslove schreef:
Ja! Top! Maar hoe doe ik dat als hij er vandoor gaat op het asfalt (smalle dijk) of op een hobbelpad?

Asfalt weet ik niet, als mijne het op een racen zet stuur ik 'm op het asfalt omdat hij dat niet fijn vindt galopperen. Heeft je paard ijzers?

Hobbelpad? Ik zou gewoon drijven zodat het tempo weer van mij is. Galopperen dan knol.

Waar ben je bang voor op asfalt en hobbelpad? Je paard ziet die kuilen beter dan jij he... denk dat je beter een half uurtje later kunt gaan. Zonsondergang zien ze geloof ik minder en het is het moment waarop ze als prooidier extra waakzaam zijn omdat veel roofdieren dan aan de jacht beginnen.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:23

Gaat je paard er echt vandoor dat je hem met geen mogelijkheid meer terug krijgt?
Dat had ik namelijk, klinkt heel cru dit, maar ik heb hem toen een flinke mep met de zweep op zn kop gegeven en toen was ie weer terug op aarde.. Meneer heeft het nooit meer gedaan :=

Maar inderdaad, overgangen rijden, dat is de sleutel, zodra je merkt dat ze voorbij JOUW tempo gaat, onmiddelijk terug nemen!

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:25

Koper, hoe doe je dat bij kruisingen? No way dat ik mijn paard in volle gallop over een kruising stuur.
Een rem is toch echt vereiste nummer 1!

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:28

Mm ken het probleem maar weet ook niet wat ik moet doen....
Vooral omdat waar ik rij het maar een pad is van 2/3 meter breed en asfalt. Als ze er dan vandoor gaat vind ik het echt dood eng, omdat ze ijzers heeft, dat ze onderuit gaat. Omdraaien kan ook niet en vaak moet ik ook nog op de mensen om me heen letten met hun fiets, hond etc.

Ik stap dan vaak af als het niet gaat en het gevaarlijk word. Dit is lijkt mij ook niet goed...