Staken bij eerste galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eline3321

Staken bij eerste galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 18:42

Hallo,

Sinds een paar weken is Waikiki verkocht en is daar een ander paard voor in de plaats gekomen.
Deze is heel braaf en lief, maar totaal niet voorwaarts.

Het rijden in de bak gaat goed, stap, draf doet hij allemaal braaf, maar de eerste galop is drama. Meteen rem erop, stil staan, bokken en zelfs een beetje omhoogkomen. Daar moet ik hem dan echt uit slaan met de zweep, daarna is hij super braaf en heb ik nergens meer last van en galopeert hij zelfs vanuit halt en stap aan.

Vandaag heb ik eerst 25 minuten warm gereden, over balkjes gedraafd en vlak daarna aangegalopeerd. Dat deed hij heel braaf. Dus ik hem terug naar ddraf gereden en in de aankomende hoek weer naar galop. Bam stil bokken en omhoog.

Nu weet ik dus echt niet wat ik hiermee aanmoet. Als je hem niet tikt gaat hij niet.

Annabel

Re: Staken bij eerste galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:43

Heb je les/instructie?

eline3321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 18:45

Nee op het moment niet, in de kerstvakantie komt onze eerste les!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:45

ik volg de tips even

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:47

Dan lijkt het mij verstandig om niet zelf aan te kaan gaan klungelen, voor je het weet heb je een gewoonte aangeleerd dat het paard alleen maar in galop gaat dmv vooruit 'slaan'.
Vraag vooral ook tijdens je les voor deze tips en extra aandacht, en het punt behandelen waar je tegen aan loopt. Succes :)

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:50

Probeert het paard je niet gewoon uit? Dan kunnen ze de stomste dingen doen hoor :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:51

Is dit nieuwe paard volledig gekeurd? Lijkt mij niet onmogelijk dat het een lichamelijk probleem is.

eline3321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 19:03

Ja dit paard is klinisch goedgekeurd!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:10

Zelf lijkt het me ook een lichamelijk probleem.
En dat kan ook een spierkwestie zijn, is je paard verder heel soepel en rechtgericht en gaat hij makkelijk lang en laag?
Als hij heel traag is kan dat al niet oké zijn.
Misschien het zadel.
En hoe gaat het aan de longe?

eline3321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 19:12

Aan de longe wil hij ook niet al te graag galoperen, verder wel voorwaarts aan de longe. Zadel is het ook niet, allemaal verschillende op gehad, hij doet het bij allemaal.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:15

Heb je nog enig idee wat hij hiervoor heeft gedaan?
Ik denk dat als hij aan de longe al niet graag wil, er wel wat aan de hand is waardoor het niet gaat.

eline3321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 19:17

Hij komt bij een dressuur en springstal vandaan. Daar heeft hij een maand gestaan is ons verteld en daarvoor weten we niet. Mensen daar zeiden dat hij nooit had gebokt of gesteigerd.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:23

De kans is groot dat hij daar weg is gegaan vanwege hetzelfde probleem.
Maar het kan ook zijn dat hij op een verkeerde manier is afgericht/gereden.
Vanaf hier natuurlijk helemaal moeilijk te zeggen, een osteopaat ziet misschien wat?

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:40

En het zadel past ook goed?
Misschien is het wel een probleem met zijn balans en moet je wat meer kilometers maken, daarvoor zou je gewoon op paden buiten kunnen gaan galoperen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:43

Het lijkt me goed om eerste lichamelijke ongemakken uit te sluiten..klinische keuring zegt wat dat betreft niks..een paard wat niet graag galopeerd heeft vaak rugpijn..mischien kun je er een goede ostheopaat bijhalen zodat die eens kan kijken of er blokkades zitten.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:52

ja als ze aan de longe ook niet graag galoppeerd en verder wel gewoon braaf is zou ik toch eerst lichamelijke dingen uit gaan sluiten. Klinkt als pijn/blokkade.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 01:15

Even de rug, mond en je zadel laten controleren :) Lijkt mij geen uitproberen daar het paard in de andere gangen totaal geen verzet geeft.

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 01:38

Misschien kun je proberen in de draf al wat meer te schakelen, en veel overgangen stap-draf draf-stap te rijden. Hiermee kun je je paard wat meer aan het been maken. Rijden is meer dan alleen stap, draf en galop. Probeer te werken aan tempocontrole in de andere gangen. Je paard is stap en draf lekker ontspannen van achter naar voren te krijgen. Steeds controleren of je paard hierin voldoende aan het been is. Ik denk dat je daarna pas echt verder kunt met de galop. Overgangen van halthouden of stap naar galop zou ik zeker niet doen, dit bevordert de ontspanning niet. Vanuit de draf kun je je paard meer over de rug laten komen, je paard zal toch eerst in de bovenlijn los en ontspannen moeten gaan voor een goede overgang naar de galop over de rug.

PuC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 03:32

In de galop gebruikt een paard zijn lichaam anders dan in stap en draf, en sommige blessures zijn daardoor duidelijker te zien (en voelen door het paard zelf) in een bepaalde gang. Check heel goed of zijn rug niet pijn doet door voorzichtig met je vingers rondom de ruggegraat voelen, vanaf de schoft tot het topje van zijn achterhand en in de gaten houden of hij reageert. Let goed op, sommige paarden kunnen heel subtiel zijn in hun reactie). Doet hij het meer in de linker of rechter galop? Rugpijn is vaak een symptoom van een ander probleem. Pijn in gewrichten en pezen in de achterhand kan ervoor zorgen dat een paard op een andere manier probeert te bewegen, om zo de pijn te verlichten, wat dan aan het licht komt door rug problemen.

Een klinische keuring is heel beperkt, zou zeker dit paard helemaal na laten kijken voordat je het beoordeelt als een gedragsprobleem. En die zweep is niet voor afstraffing, maar dient als verlenging van je vingers om op een subtiele manier duidelijker met je paard te communiceren. Big no no dat jij je paard slaat. Foei.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 04:40

Ik zou persoonlijk een thermoscan laten maken. Kost zo'n 100 euro, en laat in ieder geval zien of er op die plek iets ongewoons te zien is. Klinisch goedgekeurd wilt lang niet alles zeggen. Dan weet je in ieder geval of het gedrag (aangeleerd of niet) is, of dat er lichamelijk iets niet in orde is. Voordat je zeker weet dat lichamelijk in orde is (en een klinische keuring is daarvoor niet voldoende), zou ik de galop voor nu achterwege laten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 06:58

PuC schreef:
Een klinische keuring is heel beperkt, zou zeker dit paard helemaal na laten kijken voordat je het beoordeelt als een gedragsprobleem. En die zweep is niet voor afstraffing, maar dient als verlenging van je vingers om op een subtiele manier duidelijker met je paard te communiceren. Big no no dat jij je paard slaat. Foei.

Een paard maar vooruit slaan, zonder verder te kijken, vind ik altijd een kwalijke zaak.
Ik heb hier overigens ook een paard gehad staan, die zoveel problemen had met de galop. Klinisch goedgekeurd.
Ik ben mij er echter van bewust dat een paard verzet als enig middel heeft om aan te geven dat er iets niet goed is. Het kan immers niet piepen, huilen en ander geluid voortbrengen om pijn aan te geven.
Derhalve heb ik het dier volledig laten doorlichten. Het bleek een vergroeiing in de hak te hebben en door het 'erdoorheen' rijden van de vorige eigenaar ernstige overbelastingsverschijnselen met artrose in nek, rug, lenden en knieen. Paard is daarop volledig afgekeurd voor het rijden.

Als een paard aan de longe al niet kan galopperen, zul je je serieus achter de oren moeten krabben als je dat ohz wilt verlangen. Kwestie van gezond verstand gebruiken.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 18:19

Galopproblemen komen zeer vaak voort uit de knieën
wil je zeker weten of het geen pijn is, kan je tijdelijk een pijnstiller geven
Thermografie is ook geen slecht idee
Of natuurlijk naar de kliniek
succes

eline3321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 20:36

de fysio bij ons op stal heeft even snel gekeken en hij heeft een hele kleine blokkade in zijn rug en een vaste hamstringspier rechts achter. Dat gaan we nu los masseren. Na het masseren gereden en op de lange rechte zijde aangegalopeerd en nu was hij heel braaf. Denken dus dat dit het is.