Armen te gespannen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amandananana

Armen te gespannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 10:53

Hoi bokkers, ik rijd op een manege en heb sinds kort een bijrijdpaard. Ik wil hem weer wat gaan oppakken door hem mee te nemen de manegelessen in, maar ik
Wil het natuurlijk wel goed doen en hem niet verpesten.

Nu is mijn probleem dus dat ik mijn armen te gespannen houd, vooral
met stelling vragen. Dit doe ik bijvoorbeeld verkeerd om: mijn buitenhand te weinig erbij en mijn binnenhand te gespannen. Ik baal hier echt van, probeer er echt op te letten maar ik heb zelf gewoon niét in de gaten dat ik gespannen ben. Mijn instructeur roept steeds 'ontspannen!' naar me, maar een tijdje later ga ik automatisch toch weer spannen.

Ik ben heel benieuwd of er bokkers zijn met dit probleem en hoe jullie er mee omgaan.

Annevandam

Re: Armen te gespannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 18:30

Ik heb precies hetzelfde gehad!
Het klinkt misschien stom maar ik heb simpel weg op mijn mobiel ingesproken 'ontspannen' 10x achter elkaar.
Het blijft dan automatisch afspelen tijdens het rijden.. Stomme manier maar heeft bij mij heel erg geholpen =)

xzodiena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 18:36

ik spande me ook heel erg aan het heeft mij vooral erg geholpen om liedjes te zingen!

joda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 18:59

Ik geef zelf les en mijn ervaring heeft mij geleerd dat door gezellig te kletsen met degene op het paard altijd erg goed helpt om te ontspannen.

sabeth_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:30

@Annevandam, hahaha wat grappig ! :D Misschien kun jij dat ook eens proberen, misschien helpt het jou ook wel ?

Of doe iets wat je ontspant, zoals liedjes zingen etc.
Ben je ook gespannen als je gewoon op een paard rijd, zonder dat je stelling vraagt of iets dergelijks ? Dan zou je eerst eens moeten leren ontspannen zonder dat je aan de teugel wilt gaan rijden etc, en daarnaa als je ontspannen bent eens daar weer naar gaan kijken ! :D

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 23:27

Bedankt voor de reacties en creatieve oplossingen :D
Ik heb niet altijd last van gespannenheid, behalve in de winter, dan wel vaak. Heb op de manege een heeeele nare ervaring gehad met een fris paardje en kan dat niet zo goed loslaten.

Verder speelt de spanning vooral bij stelling vragen op, ik stel hele hoge eisen aan mezelf en omdat het op de manegepaarden niet altijd wil lukken span ik misschien daardoor ook

Op mijn verzorgpaard kan ik trouwens heerlijk rijden die is echt goud waard zo braaf. Met dressuren weet ik het dus weer niet, heb alleen nog lekket buitenritjes gemaakt met hem.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 23:41

De spanning wordt zichtbaar in je armen, maar zit in je hele lijf. Waarschijnlijk voel je het ook in je schouders en rug.
De beste manier is om op je adem te gaan letten... een beetje yoga te paard O:)
Belangrijk daarin is om te beseffen dat je spanning hebt/angst ervaart, maar je het niet bént.
Probeer tijdens het rijden te concentreren op zachtheid en ontspanning. Zodra je spanning merkt, ga je met je aandacht naar je adem. Tijdens de uitademing stel je je voor dat de spanning wegvloeit.
In het begin is dit lastig, omdat je moet gaan vertrouwen op jezelf en je paard. Eerst een klein stukje. Als je het probeert (wel even doorzetten!) merk je snel genoeg dat dit jou ook helpt om prettiger te gaan paardrijden. Grote kans dat je daardoor ook beter gaat rijden.
(het is voor een paard veel gemakkelijker om z'n werk goed te doen als de ruiter zich ontspant).