Paard lijkt ineens stijver?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Paard lijkt ineens stijver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 08:50

Ik weet niet of het hier goed staat, maar op de goede gok...

Mijn merrie heeft normaal een 20 minuten nodig om los en warm gereden te worden. Hier is ze een hele tijd constant in geweest (jong paard). Nu lijkt het erop dat ze sinds een week of 2/3 een stuk stijver in de spieren is, omdat ze veel langer (30 à 40 minuten) de tijd nodig heeft om los gereden te worden. De osteopaat is recent geweest, zadel & gebit is in orde, dus dat zijn geen zaken waar ik in eerste instantie een oorzaak in zie. Zelf denk ik dat het misschien komt door met slecht weer gewoon de hele dag buiten staan (paard staat zonder deken en met wintervacht) of misschien moeite met afvalstoffen afvoeren.

Herkent iemand dit of heeft iemand enig idee waarom deze verandering de kop steekt?

nannyrana7

Re: Paard lijkt ineens stijver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 09:01

Nou het weer speelt in ieder geval mee mijne staat ook buiten zonder deken en is in begin ook wat stijver en het is natuurlijk ook gewoon kouder weer zodat spieren wat langer de tijd nodig hebben.

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:20

Ik herken het wel een beetje. Die van mij is gevoelig voor kou en heeft rustig de tijd nodig om op te warmen, ik ben ook minimaal 15/20 minuten aan het los rijden en nu het kouder weer is zelfs langer. Als ik hem te snel op pak wordt hij stijf en kort in zijn beweging. Onder losrijden versta ik wat lager ingesteld en goed de achterhand er bij rijden, veel overgangen en tempowisselingen in dat lange en lage.

Wat bij hem ook erg heeft geholpen is twee dekens in plaats van één winterdeken. Hij staat nu onder een dikke staldeken met daaroverheen een regendeken gevoerd met fleece om zijn spieren zo warm mogelijk te houden. Dit is het tweede jaar dat we hem onder twee dekens hebben staan en ik merk echt verschil. Paard is trouwens niet geschoren. :)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:24

Met dit weer hebben de paarden vaak wat langer nodig om hun spieren goed los te laten. Daar moet je je losrijden dus echt op aanpassen.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 16:34

Hier ook gewoon wat stijver in het begin, ik vind trouwen 30 minuten wel lang, mijne kost zo'n 10-15 minuten. Ik stap dan en draaf en galopje met vrij lange teugel. Als ze dan warmer is pak ik haar wat meer op.
Zit er zelf aan te denken om eventueel een uitrijdeken op te doen, mijne is geschoren en dan trek je de dikke dekens af en naar buiten. Logisch dat alle spieren dan koud worden.
In ieder geval mooi dat het nu weer wat warmer weer is.

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 20:36

Hoe snel ze loskomen hangt ook van paard tot paard af, en ja de winter speelt vooral een rol! Ook omdat het ineens van zeker 18° naar 2° is gegaan een paar weken geleden. In de winter zijn de paarden altijd wat stijver en frisser dus dat is volkomen normaal :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 23:22

Nou frisser is ze helaas niet ;)

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:56

Stijver kan idd goed met het weer te maken hebben, en zeker als het paard ook nog op stal staat (weet niet of dat bij jou zo is?)
Ook kan het zijn - zeker icm de kou - dat er nog iets anders is, zoals een mineralentekort (zoals bijv magnesium dat te maken heeft met het kunnen ontspannen vd spieren). Veel paarden hebben een magnesiumtekort. Google t maar eens.
Maar t zou ook iets anders kunnen zijn, natuurlijk. Tekort aan ruwvoer, waardoor hij zichzelf minder goed warm kan houden en daardoor stijver wordt. Ik zou er wel even goed achteraan gaan, want nu is t nog iets niet zo ergs, maar het is natuurlijk wel een symptoom van iets dat miss groter wordt als het onbehandeld blijft. Want deze temperaturen zijn nl eig heel aangenaam voor paarden, zou hij geen last van moeten hebben.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 07:45

Ze staat overdag op de wei en 's avonds komen ze binnen. Ik denk zelf dat ze genoeg ruwvoer krijgt, ze lijkt het ook helemaal niet koud te hebben. Magnesium is een goede, dankjewel voor de tip.

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:38

Mijn verzorgpony staat ook de hele dag, behalve 's nachts, buiten maar die is ondanks dit weer niet stijf (wel staat ze met een deken buiten) ...
Misschien iets met de mineralen?