Aan de teugel lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardlovertj

Aan de teugel lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 12:38

Hooii!!
Ik rijd op een manege en ik rijd soms op een pony, die erg mooi aan de teugel kan lopen. Ik probeer het vaak, maar het lukt niet, of een beetje. Kan iemand mij vertellen wat de hulpen zijn die het meest worden gebruikt? Ik doe nu altijd hand aan de buiten kant drie keer zacht trekken, aan de andere kant een keer.
Thankss!! xx

Maureen_M

Re: Aan de teugel lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:40

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:41

Dat is geen aan de teugel rijden maar in de krul zagen niet meer niet minder. Zelf leren rijden en dan vooral zitten en vooral (!) van die mond afblijven. Pas dan ben je met de correcte beginselen van 'aan de teugel', nageeflijkheid en aanleuning bezig. Zoals je het nu doet is simpelweg fout.

Ik begin die schaduw/rel accounts langzaam beu te worden..... Dit kan toch niet serieus zijn?

Ushilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:42

niet hard trekken in ieder geval!!
je zorgt ervoor dat de pony goed aan het been is, en daarna houd je hem aan de voorkant wat tegen maar hij moet wel voorwaarts blijven nemen. dan ga je met je binnenteugel wat kneden ( is mij zo geleerd)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:43

Ushilove schreef:
je zorgt ervoor dat de pony goed aan het been is, en daarna houd je hem aan de voorkant wat tegen maar hij moet wel voorwaarts blijven nemen. dan ga je met je binnenteugel wat kneden ( is mij zo geleerd)

en ook jou manier is niet correct hoor...

aan de teugel rijden komt door ontspanning. Door oefeningen te rijden gaat je paardje vanzelf nageven (het hoofdje naar beneden doen) en vanuit hier kan je de iets zwaardere oefeningen gaan rijden en vanuit daar komen ze aan de teugel te lopen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:49

M_hartje_M schreef:
Ushilove schreef:

en ook jou manier is niet correct hoor...

aan de teugel rijden komt door ontspanning. Door oefeningen te rijden gaat je paardje vanzelf nageven (het hoofdje naar beneden doen) en vanuit hier kan je de iets zwaardere oefeningen gaan rijden en vanuit daar komen ze aan de teugel te lopen

Haar manier begint goed maar heeft een fout element. Nageven is wel degelijk het nageven op een licht weerstands biedende hand, dat heeft niets met de positie van het hoofd te maken. Blijft dit een constante verbinding word dat aanleuning genoemd. Wat jij beschrijft is gewoon het hoofd omlaag doen, that's it.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 16-12-12 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:51

paardlovertj schreef:
Ik doe nu altijd hand aan de buiten kant drie keer zacht trekken, aan de andere kant een keer.

Wat is dat voor methode dan? :?

paardlovertj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 12:54

Goof schreef:
paardlovertj schreef:
Ik doe nu altijd hand aan de buiten kant drie keer zacht trekken, aan de andere kant een keer.

Dat zeiden een paar mensen, maar sommige doen ook 2 aan de ene kant en 2 aan de andere kant.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:54

Goof schreef:
paardlovertj schreef:

Met andere woorden zagen

Ik geef toe, dat ik ook wel eens wat in de mond zit maar dan ik er nu ook mee bezig ben het me af te leren. Er zijn mensen die blijven trekken aan het bit. Ik vraag soms iets wat en zodra de ontspanning er is blijf ik ook van dat bit af. Ook mijn voltes probeer ik op mn benen te rijden maar dat gaat ook soms nog wat moeilijk en dan heb ik ook een beetje het bit nodig. Maar ik probeer zo veel mogelijk op mijn benen te werken.

paardlovertj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 13:02

M_hartje_M wat doe jij met je benen dan?

Ushilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:03

volgens mij kan je een paard niet aan de teugel rijden door alleen je benen te gebruiken... ( maar ik kan het ook fout hebben)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:05

Ushilove schreef:
volgens mij kan je een paard niet aan de teugel rijden door alleen je benen te gebruiken... ( maar ik kan het ook fout hebben)

Kan ook niet. Je paard geeft immers niet na op je been maar op je hand. (Ja in theorie ook op been in de zin van wijken voor de druk maar dat is weer iets heel anders)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:09

paardlovertj schreef:
M_hartje_M wat doe jij met je benen dan?

Ik stuur op mijn benen en lichaam. Door druk te geven op mijn linkerheup/bil en te begrenzen met mijn buitenbeen zodat ze niet tever naar buiten valt. Verder rijd ik haar gewoon voorwaarts door druk van mn kuit en hier en daar een extra tikje met geen reactie.

Als mijn pony lekker voorwaarts is en ontspannen komt dat hoofdje vanzelf wel naar beneden.

Ushilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:10

Lara_Silver schreef:
Ushilove schreef:

Kan ook niet. Je paard geeft immers niet na op je been maar op je hand. (Ja in theorie ook op been in de zin van wijken voor de druk maar dat is weer iets heel anders)

Hihi ik dahct al, nders doe ik al jaren helemaal niets goed -_-

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:12

Ushilove schreef:

Hoezo zou je niks goed doen :) ?

Iedereen rijd toch op zijn eigen manier denk ik maar. Als jij er als persoon gelukkig over bent dat jou paardje correct loopt naar jou gevoel zou ik daar vooral mee door gaan. Doe ik zelf ook.. Wie weet doe ik het ook wel helemaal fout maar voor mijn gevoel loopt ze (momenteel, er zijn zeker mindere periodes hoor) lekker ontspannen en niet gedwongen en dan ben ik als baas ook gelukkig :)

paardlovertj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 13:14

Owkii :) ik ben al een stuk wijzer geworden :j
Dank jullie _/-\o_ ;)

Ushilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:16

M_hartje_M schreef:
Ushilove schreef:

Hoezo zou je niks goed doen :) ?

Iedereen rijd toch op zijn eigen manier denk ik maar. Als jij er als persoon gelukkig over bent dat jou paardje correct loopt naar jou gevoel zou ik daar vooral mee door gaan. Doe ik zelf ook.. Wie weet doe ik het ook wel helemaal fout maar voor mijn gevoel loopt ze (momenteel, er zijn zeker mindere periodes hoor) lekker ontspannen en niet gedwongen en dan ben ik als baas ook gelukkig :)

Ja dat is zo!
Maar als ik met een lichte druk aan haar mond zit ( en stel) dat je een paard nageeflijk zou moeten rijden met je benen.
Dan zit ik niet met een fijn gevoel op mijn paard....
Ik ben niet iemand die ruw in de mond is, of zaagt. Maar dan heb ik toch een verkeerd gevoel in mijn maag...
Gelukkig gaat mijn paard eigenlijk heel erg makkelijk nageelfijk en hoef ik alleen maar op te stappen en druk op de teugels te houden en ze blijft daar lopen. En natuurlijk rijdt iedereen op zijn eigen manier en hebben sommige mensen altijd overal commentaar op en weten ze alles beter, maar ik ben toch wel iemand die zich daar wat van aantrekt en het dan beter probeert te doen

paardlovertj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 13:18

Ik ben er gisteren (gisteren ging ik rijden), mee gestopt, ze war errug druk. Ze bokte en ging er vandoor, en steigerde ook nog. Ach ja, dacht ik, volgende keer weer. Want weer die keer daarvoor was het wel een stukje gelukt :)) maar toen moest ik met iemand ruilen omdat diegene bang was voor het paard waar ze op zat. :\
Laatst bijgewerkt door paardlovertj op 16-12-12 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:19

Ushilove schreef:
Ja dat is zo!
Maar als ik met een lichte druk aan haar mond zit ( en stel) dat je een paard nageeflijk zou moeten rijden met je benen.
Dan zit ik niet met een fijn gevoel op mijn paard....
Ik ben niet iemand die ruw in de mond is, of zaagt. Maar dan heb ik toch een verkeerd gevoel in mijn maag...
Gelukkig gaat mijn paard eigenlijk heel erg makkelijk nageelfijk en hoef ik alleen maar op te stappen en druk op de teugels te houden en ze blijft daar lopen. En natuurlijk rijdt iedereen op zijn eigen manier en hebben sommige mensen altijd overal commentaar op en weten ze alles beter, maar ik ben toch wel iemand die zich daar wat van aantrekt en het dan beter probeert te doen

Precies !
Ik rijd mijn pony ook gewoon met contact op de mond. En ik ben heel eerlijk en soms probeert ze eruit te komen voor haar hoofdje de lucht in te drukken en dan durf ik best wel eens met mijn ringvinger druk te geven op de teugel maar voor de rest probeer ik het echt vanuit ontspanning te doen met het rijden op mn benen.
Ontspanning is eigenlijk het begin. Heb mijn pony een hele lange tijd echt met zagen en trekken onderin gereden, maar na een tijdje ga je toch merken dat dat geen correcte manier is en dat het eigenlijk 'ruzie' tussen jou en je paard op levert.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 06:04

Voor dit zeer vaak voorkomende onderwerp is een centraal topic, deze is al gegeven door M_hartje_M: [RT-P] [centraal] Aan de teugel
Je kunt daar alles lezen en eventueel je eigen vraag stellen.