Paard is superbraaf, zal niet gaan bokken oid, maar is een tuiger en zit super oncomfortabel.
Beestje smijt een halve meter op, galop daarentegen is wel erg gemakkelijk, en kun je praktisch ter plaatse eruit rijden.
Nu is mijn leskindje 9, volledig beginneling.
ze kan aan de longe min of meer draven al lichtrijdend (zonder handen), doorzitten is nog heel erg moeilijk.
los rijden lukt in stap ook.
echter het los rijden in draf is een ramp. tempocontrole is logischerwijze nog redelijk moeilijk, en als paardlief een stapje harder gaat, in de bocht stuiterd ze er zo af. (inmiddels er 2 X zo afgevallen)
Uiteraard hebben we een stapje terug genomen, de volgende lessen wordt er enkel nog gedraafd aan de longe, en enkel losgereden in stap.
echter ben ik aan het twijfelen kwa keuze zadel.
Paard zelf is een tuiger, érg lang paard, hoge en lange schoft. Heeft zijn eigen veelzijdigheidszadel, redelijke kwaliteit, en past redelijk (met een ophoger eronder). echter geeft hij aan het zadel totaal niet leuk te vinden, zadel ligt héél lichtjes achterover.
zowel het meisje als mijn volwassen ruiter zitten in dit zadel héél erg in stoelzit (waardoor lichtrijden en evenwicht natuurlijk heel moeilijk worden, mijn volwassen ruiter is er op dezelfde manier ook al drie maal van de grond in gegaan

Ikzelf heb een barefoot london liggen, een startrekk imitatie western, en een barefoot western.
ik twijfel om mijn london (of eventueel voor het meisje het westernimitatietje ivm de knop, maar moet ik eerst testen of die wat goed ligt op dit paard, op mijn eigen ronde paarden schuift dit zadel alle kanten op nl) erop te leggen zodat het voor het paard én ruiter comfortabeler is (draf zal wat zachter aanvoelen, en meer steun aan de london), maar ik weet van mezelf dat ik, nu ik boomloos gewend ben, niet meer deftig kan zitten op een boomzadel,
dus is het wel een goed idee om een jonge ruiter direct op boomloos te zetten, terwijl ze later wss weer op manegepaarden of eventueel een eigen paard zal met boom moeten rijden?