welk zadel voor 9 jarig meisje, groot paard, boom/boomloos?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

welk zadel voor 9 jarig meisje, groot paard, boom/boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 11:30

ik geef les aan een 9 jarig meisje, op een paard van een vriend.
Paard is superbraaf, zal niet gaan bokken oid, maar is een tuiger en zit super oncomfortabel.
Beestje smijt een halve meter op, galop daarentegen is wel erg gemakkelijk, en kun je praktisch ter plaatse eruit rijden.
Nu is mijn leskindje 9, volledig beginneling.
ze kan aan de longe min of meer draven al lichtrijdend (zonder handen), doorzitten is nog heel erg moeilijk.
los rijden lukt in stap ook.
echter het los rijden in draf is een ramp. tempocontrole is logischerwijze nog redelijk moeilijk, en als paardlief een stapje harder gaat, in de bocht stuiterd ze er zo af. (inmiddels er 2 X zo afgevallen)
Uiteraard hebben we een stapje terug genomen, de volgende lessen wordt er enkel nog gedraafd aan de longe, en enkel losgereden in stap.
echter ben ik aan het twijfelen kwa keuze zadel.

Paard zelf is een tuiger, érg lang paard, hoge en lange schoft. Heeft zijn eigen veelzijdigheidszadel, redelijke kwaliteit, en past redelijk (met een ophoger eronder). echter geeft hij aan het zadel totaal niet leuk te vinden, zadel ligt héél lichtjes achterover.
zowel het meisje als mijn volwassen ruiter zitten in dit zadel héél erg in stoelzit (waardoor lichtrijden en evenwicht natuurlijk heel moeilijk worden, mijn volwassen ruiter is er op dezelfde manier ook al drie maal van de grond in gegaan :D ). ikzelf kan op dit zadel redelijk zitten, maar merk ook dat het erg veel moeite kost om licht te rijden.

Ikzelf heb een barefoot london liggen, een startrekk imitatie western, en een barefoot western.
ik twijfel om mijn london (of eventueel voor het meisje het westernimitatietje ivm de knop, maar moet ik eerst testen of die wat goed ligt op dit paard, op mijn eigen ronde paarden schuift dit zadel alle kanten op nl) erop te leggen zodat het voor het paard én ruiter comfortabeler is (draf zal wat zachter aanvoelen, en meer steun aan de london), maar ik weet van mezelf dat ik, nu ik boomloos gewend ben, niet meer deftig kan zitten op een boomzadel,
dus is het wel een goed idee om een jonge ruiter direct op boomloos te zetten, terwijl ze later wss weer op manegepaarden of eventueel een eigen paard zal met boom moeten rijden?

aeolusnr1

Re: welk zadel voor 9 jarig meisje, groot paard, boom/boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 13:32

Een goed en vooral goed passend zadel vinden is volledig losstaand van hetgeen jij hier in je topic allemaal voorstelt.
boom of boomloos heeft hier niets mee te maken, hoewel ik persoonlijk vind dat een boomloos zadel niet echt de naam zadel waardig is.
En een beginner of een gevorderde heeft hier ook niets mee te maken zadel is goed of het is niet goed, het past goed op het paard of het past niet goed, das heel simpel toch.
Ook de keuze western of Engels heeft hier niets mee te maken, western zit iets veiliger, maar ook daar kan je vanaf vallen natuurlijk, het is zaak die persoon gewoon goed les te geven , en uiteraard met goed gereedschap (harnachement)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 13:53

Volgens mij geef ik wel goed les, en het goed gereedschap, daar gaat mijn vraag nu over.
Huidig zadel past redelijk op het paard, alle ruiters zitten er wel in stoelzit op (ook ik heb de neiging in stoelzit te vallen op dat zadel, met mijn london heb ik dat trouwens niet op dat paard)
Dus vraag is simpelweg, blijven rijden met huidig boomzadel, mijn london eropleggen, of een van mijn westernzadels (dan voor het meisje ivm de knop dat ze extra steun heeft als ze haar evenwicht verliest)?
of boomloos nu wel of geen "écht" zadel is maakt in dit geval niet uit, ik heb de keuze uit die zadels, niks meer, niks minder.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:07

Ik vind het niet zo verstandig om kleine 9 jarige meisjes op grote paarden te laten rijden.
Risico's op vallen mag een ieder voor zichzelf gaan bepalen.

Maar de heupen van 9 jarige meisjes zijn nog volop in de groei en om zo'n grietje dan op een groot paard te laten zitten... daarmee beïnvloed je de groei van zo'n kind wel. Zelf weten, maar imo horen 9 jarige meisjes gewoon op lieve C-tjes te rijden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 14:11

Meisje heeft al een paar lessen op een manege gereden, en slechte ervaringen daarbij gehad (totale beginnertjes, met 15 in een piste, geen goede begeleiding, etc)
Zij voelt zich fijner bij dit groot maar braaf paard, en een op een begeleiding.
Ze krijgt eens per twee weken een uurtje les (waarvan ze een kwartiertje onder begeleiding longeert, en veel stapwerk doet)
helaas hier in de buurt geen brave C-tjes ter beschikking ...
(enige dat ikzelf anders staan heb is mijn uberbraaf trekpaard, maar die is nog breder)
De tuiger is eigenlijk vrij smalletjes hoor, een dikke C is breder ...

Maargoed, was ook de vraag niet :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:32

je zou een 16 inch zadel moeten hebben,met een brede boom denk ik.En het liefst een teruggesneden kamer vanwege de schoft.
Het gaat erom bij z'on meisje dat de lepel niet te groot is,als die te groot is kan ze nooit normaal zitten.
De inch maat is echt voor de ruiter bedoelt,niet voor het paard.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 15:12

is het dan logisch dat mijn andere ruiter ook niet echt kan zitten op dit paard? (ook beginner, maar galoppeert al vlotjes.)
maar ook dezelfde problemen, stoelzit, en door die stoelzit niet echt heel veel evenwicht.
ik denk dat ik morgen de london neem voor het meisje, die heeft behoorlijk wat kniewrong, zit ietsjes breder dan een boomzadel, en niet té ruim. (heeft er spijt van dat ze in tijde de london maat 1 verkocht heeft ...)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 15:17

Ik hoop dat het beter gaat met je andere zadel, erg lastig zo'n tuiger, zeker voor zo'n meisje.
Onze dochter (nu 8) rijdt ook wel eens op ons paard (1.80), gewoon op mijn eigen zadel en dat gaat eigenlijk prima, voor haar gemakkelijker doorzitten dan haar Welsh-pony met fijn dressuurzadel in haar maat := .

Rob123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 16:01

Gaat vast stukken beter! Kan echt een hoop schelen hoor!

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:54

Wanneer het zadel 'lichtjes' achterover ligt, dan drukt dit TOCH op de achterkant van de rug. Het laat de ruiter idd. in stoelzit zitten en dit is echt niet bevordelijk voor een onafhankelijke zit van de ruiter. Die moet dan tegen de zwaartekracht in werken en dit zou niet nodig moeten zijn. Zonde van de inzet om goed te leren zitten. Het is best mogelijk dat de boommaat te krap is voor dit paard en dus het zadel niet goed op de rug KAN liggen.
Een deskundig persoon de maat van paard en zadel laten opmeten en dan kan er een conclusie getrokken worden.
Het zou niet verstandig zijn om nu de achterkant van het zadel op te hogen om de balans van het zadel weer goed te krijgen. Wanneer de reden is dat het zadel te krap is aan de voorkant krijg je weer andere problemen.
Dan de maat voor het meisje: ik zou ook gaan voor een inch 16 en dan de boommaat die het paard nodig heeft. Is voor het meisje toch iets prettiger dan een zadel waarin ze 'verdrinkt'.

Succes.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 20:54

bedankt, morgen testen we met mijn london (van die weet ik zeker dat die deftig ligt, vandaar), en als ik deze week eens tijd heb kijk ik of mijn westernzadeltje wat wilt liggen op dat paard (met mijn london kan ze wss niet met de beentjes aan de buik :D ).
ben nogaan het twijfelen voor mijn mannelijke ruiter, de london zit voor mannen toch vaak wat krapjes, vanvoor zeg maar.
Misschien kan ik nog een tweedehands cheyenne op de kop tikken voor een leuke prijs, dat zou wss wel de oplossing kunnen zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:56

Sowieso zorgt het achterover liggen van dit zadel voor een stoelzit en het jezelf echt omhoog moeten hijsen tijdens het lichtrijden. Zou dit zadel dan ook niet meer gebruiken omdat het het voor de ruiters alleen maar heel moeilijk (zo niet onmogelijk :(:) ) maakt om goed in te leren rijden.

Als jouw eigen zadels de enige optie zijn voor nu, dan zou ik die gewoon eens proberen.

Voor het meisje zou een kindermaatje natuurlijk het fijnste zijn, maarja om dat nu speciaal te gaan kopen...
Voor mannen is een maat 2 zadel (Barefoot-gezien) juist vaak weer het beste gezien de vaak langere bovenbenen, maar dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van de verdere bouw van de betreffende man.

Probeer je zadels gewoon eens, wie weet kun je er wat mee en zeker de nepperd zou leuk zijn als die dan weer gebruikt wordt i.p.v. stof ligt te happen.

Is wel wat harder dan een Barefoot denk ik? Dat maakt het waarschijnlijk wel weer lastiger om het dier uit te zitten, een soepel en schokdempend materiaal maakt het vaak toch makkelijker om de bwegingen goed aan te voelen en uit te zitten, een hardere zitting werkt toch vaak een beetje als een pingpongbatje bij beginnende ruiters :P

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 21:49

Vandaag getest op de tuiger, en het ligt waarempel goed!, meisje zit er ook héél fijn op, niet zo erg in stoelzit, en paard draaft een stuk comfortabeler zegt ze.
ik denk dat ik het zadeltje voorlopig uit de verkoop trek, het blijft toch maar liggen, en als zij er fijn kan op rijden, dan hou ik het aan voor dat paard!

@ pmarena: het zadeltje is eigenlijk van heel soepel (of flut :P ) leder, is erg zachtjes en plooibaar. de zit is ook lekker zacht, maar wel anders dan bf, een stuk vlakker vooral.
op dit zadel kan ik zelf mijn paarden niet uitzitten (ook deels omdat ik meer onder de buik hang ermee dan wat anders)
maar ik ben meest de london gewend, dus ook wel een groot verschil.
paard loopt ook lekker onder dat zadeltje met dat meisje, ik twijfel ietwat over de drukverdeling, en weet niet goed of ik mijn mannelijke ruiter op mijn london zet, of ook op dit zadeltje.
ik wil ze wel wat hulp bieden zeg maar om te leren, maar wil ook dat ze onafhankelijk kunnen zitten, en de london geeft imo toch wel heel wat steun...

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 08:56

RT-P >> HAR