mijn paard vind het heel moeilijk om te ontspannen. buiten word ze al gespannen van een bankje. nu is dat er gelukkig af en loopt ze voor de kar lekker ontspannen weg. ook bij het longeren was dit in het begin hel erg. dit heeft heel lang geduurd voor ze echt ontspannen aan de longe liep. nu word ze beleerd, er is 15 x opgezeten maar ze blijft heel gespannen. er is een ostheopaat geweest om haar rug na te kijken en daar is niks mee. zij zegt ze moet gewoon leren ontspannen.
hoe kan ik dit het best doen? of komt dit vanzelf....
Ik zou proberen om pas op te stappen totdat het paard ontspannen is. Dan kan er wel weer opnieuw spanning ontstaan maar ga je al met een betere basis erop. Verder moet het onder het zadel gewoon groeien. Probeer zelf ook goed ontspannen te zijn, let op je ademhaling, blaas desnoods een paar keer goed uit. Ga lekker rijden en sturen. Als sturen nog niet lukt vanwege teveel spanning probeer dan in een ronde paddock te rijden, dan hoef je alleen te focussen op rustig rond rijden en hoef je nog niet te sturen, wat voor extra spanning kan geven. Ik rijd nu een andalusier die ook erg gespannen was onder het zadel. Mijn doel was gewoon dat hij het rijden leuk ging vinden en mij ging vertrouwen. Ik probeerde zoveel mogelijk zelf te ontspannen en gewoon rustig tegen hem te praten. Probeer licht spanning te houden op de teugels.
Dan komt het allemaal vanzelf wel. Geef het de tijd
@Joolien, dat rustig rond rijden, plezier hebben en vertrouwen vind ik ook heel belangrijk!! bedankt voor de tips!! vooral dat rustig ademen is een goede. ik ben zelf wel ontspannen. stap er zo op haha ben niet bang gelukkig maar. ik kan toch ook gewoon een stuk weiland afzetten? anders rij ik in 1,5 hectare gras haha
ja vooral in het begin ontspant ze niet... later wel. dan komt het wel goed. maar dat duurt best lang.... @FHS, het zadel past wel. er is een zadelpasser bij geweest en die heeft het zadel wat het mooist er op lag achter gelaten.
sommige paarden zijn soms ook gewoon meer gespannen dan andere paarden en hebben meer tijd en vertrouwen nodig. Het kan zijn dat ze pas ontspant na inspanning ( stress ) omdat ze de inspanning niet lang vol kan houden. Dat is als je dit dagelijks hebt dat ze pas ontspannen gaat lopen na een tijdje. Als je dagelijks met haar traint en er geen duidelijke verbetering ziet in de tijd hoe lang het duurt voordat ze ontspant dan zou ik wat hulp inroepen van een goede instructie. Zie je wel wekelijks verbetering neem dan je tijd met dit paard en neem alles onder de loep, zadel, dagelijkse beweging, voer etc. alles kan reden geven tot spanning, ook wat je zelf uitstraalt, dus ook dat is een aandachtspunt. Ik heb ook zo'n paard thuis staan en het leuke is dat ze er wel voor zorgen dat je een betere ruiter en trainer wordt. Succes !
soms als je het paard hebt overgekocht weet niet of het zo is hoor kan het zijn dat hij met het vorigi baasje niet vaak buiten kwam ofzo en dat het nieuw voor hem is