paard protesteerd en slaat naar mijn been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marusch25

paard protesteerd en slaat naar mijn been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 13:02

mijn jonge paard heeft het de laatste week niet zo lekker zitten
als ik probeer om haar iets meer aan elkaar te rijden protesteert ze en als ik haar been geef, wil dat ze gewoon verder loopt slaat ze naar mijn been.
dit doet ze alleen op moment dat ik haar iets meer bij elkaar wil rijden.
voor die tijd als ik haar gewoon voorwaarts neerwaarts rijd is er niks aan de hand.
wat te doen??
is ze gewoon eigenwijs of vraag ik misschien teveel?
heb met een vorig paard Z gereden dus misschien leg ik voor haar de lat te hoog.
kan ze dat gewoon nog niet aan...het is een grootramig paard dus misschien heeft ze ook gewoon nog tijd nodig.
graag jullie mening

marisseudine

Re: paard protesteerd en slaat naar mijn been

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:04

je zegt niks over hoelang je met het paard bezig bent, wat je manier van opleiden is en over de leeftijd van je paard. dat maakt het er niet makkelijker op

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:04

Vraag je nu meer van haar dan voorheen?
Het klinkt een beetje alsof ze last heeft van d'r rug of misschien past haar zadel niet meer helemaal lekker.
Om te beoordelen of je teveel van haar vraagt is niet te beoordelen van achter een computer scherm.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:06

Plus, wat voor een niveau schat je je rijden met dit dier nu? Is ze nagekeken? (zadel, rug, hengstigheid oid).

Marusch25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 13:12

het niveau waarop ze loopt is B, ze is 5 en ben pas vanaf juni met haar bezig, zadel ligt goed heb voor haar een nieuwe gekocht. ze zou een blokkade kunnen hebben, maar dan zou ze er volgens mij ook in het begin van de training last van hebben en als ik haar wat voorwaarts neerwaarts rijd waar ik altijd mee begin loopt ze prima. vandaar dat ik het gewoel had dat ik gewoon wat teveel vraag, en aan elkaar en de juiste stelling en buiging vind ze volgens mij gewoon nog moeilijk.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:23

Zoals je het schrijft, kan het idd zijn dat ze het moeilijk vindt, en zo een uitweg zoekt.

Wel wil ik je nog mee geven (dat weet je zelf misschien ook wel) dat door het trainen nu, de rugspieren toch flinker en voller worden. Het zou dus alsnog zomaar kunnen zijn, dat het zadel nu wel te krap is voor haar. Terwijl het zadel in begin perfect lag :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:33

is ze niet hengstig?

Marusch25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 14:17

niet dat ik weet

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:00

Komen er misschien nog tanden door?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:14

Marusch25 schreef:
het niveau waarop ze loopt is B, ze is 5 en ben pas vanaf juni met haar bezig, zadel ligt goed heb voor haar een nieuwe gekocht. ze zou een blokkade kunnen hebben, maar dan zou ze er volgens mij ook in het begin van de training last van hebben en als ik haar wat voorwaarts neerwaarts rijd waar ik altijd mee begin loopt ze prima. vandaar dat ik het gewoel had dat ik gewoon wat teveel vraag, en aan elkaar en de juiste stelling en buiging vind ze volgens mij gewoon nog moeilijk.

Voorwaarts neerwaarts is heel iets anders dan verzameling, dat is gewoon een stuk zwaarder. Voorwaarts neerwaarts is toch meer gewicht op de voorhand, welke dragend is. Dus een natuurlijkere houding. Verzamelen en naar de achterhand is onnatuurlijk en vereist veel meer kracht en inspanning. Hoe bouw je het op? Je kunt vanuit voorwaarts neerwaarts steeds overgangen gaan rijden en dan vooral focussen op het sluiten. Als ze dan achter gaat sluiten komen ze vaak in de halshouding al iets meer hoger ingesteld. Je wilt natuurlijk de lengte en ontspanning in de rug behouden, en zo kun je dat mooi opbouwen. Je kunt dan wel iets hoger instellen maar probeer goed aan te voelen wat ze wel en niet trekt.