Tempocontrole: hoe precies remmen op zit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeS_

Tempocontrole: hoe precies remmen op zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 16:39

Heyhey

Misschien een heel 'simpele' vraag maar sinds een paar weken rij ik een ontzettend vlotte en voorwaartse Haflinger merrie.
Inmiddels ben ik zover dat ik haar in alle gangen op zit een beetje kan terugrijden naar een arbeidstempo in plaats van keihard rennen, maar, overgangen lukken gewoon niet op zit :n Vooral de overgang draf-stap en stap-halt.
Ik heb al van alles geprobeerd maar ze lijkt gewoon nergens op te reageren.

Wat ik vooral doe is: benen er aan, uitademen, diep zitten en hand sluiten en "hoooo". Soms ook nog bovenbenen aansluiten.
De ophouding kort houden omdat ze er meteen de onderhals in gooit en vooral vaak herhalen, niet vasthouden!

Maar, zo kan ik wel 10 rondjes doorgaan en uiteindelijk gaat ze echt pas 'terug' als het op streng teugelwerk aan komt, anders blijft ze maar doordribbelen. En dat terwijl ik zelf volgens mij gewoon ontspannen en rustig blijf... :\
Ik heb het een tijdje geprobeerd met strenger zijn: halt is echt halt. Maar, dat komt dan nooit door m'n zit en na 5x gaat het nog steeds niet makkelijker.

Ik lees overal van die theoretisch mooie omschrijvingen: 1x zacht, 2e keer duidelijker terug en 3e keer moet ze stil staan/terug komen. Maar, wat als de 3e keer nou ook geen verschil maakt?
Wat kan ik dan doen?
Nog harder? Nee.
Beter voorbereiden? Maakt niet uit, de 1e pas lukt wel maar helemaal terug lukt niet: ze blijft gewoon doordrammen...

Ik ben van plan te gaan lessen maar dat is nu even lastig in te plannen ivm de weersomstandigheden in combinatie met een buitenbak...

Voorheen heb ik wel vaker vlotte/sensibele/rennerige paarden gereden maar die kwamen wel netjes terug op zit...deze echt totaal niet en dramt ook nog eens gigantisch door... Heel leerzaam en confronterend maar ook frustrerend dus :+

Ik ben nu vooral op zoek naar enkele tips wat ik met mijn zit kan doen. Hoe kan je je zit nog meer verzwaren als een beetje niet werkt? En als ze maar doordramt, wat dan?
En als 10x herhalen geen resultaat levert: moet je dan maar doorzetten of het toch anders proberen?

MarjoleinvdB

Re: Tempocontrole: hoe precies remmen op zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:57

De kunst zit hem in het bewegen tegen je paard in als je terug wilt. Dus gewoon echt veel langzamer lichtrijden dan het paard eigenlijk loopt. En minder hoog uit je zadel komen scheelt vaak ook veel. En belangrijkste, goed achterover zitten! Hoop dat je hier wat aan hebt en dat het een beetje goed komt. Best balen als je paardje zo doordramt, maar daar hebben er veel nog wel eens last van dus troost je, meer mensen hebben dit probleem (ik zelf ook nog eigenlijk). Xx

Frederique22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:01

Idd langzaam lichtrijden. En misschien dat je ook heeeeel langzaam gaat draven (wel nog lichtrijdend) en als je dan naar stap wilt gaan doorzitten en zwaar maken. Succes!

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:14

ik heb hetzelfde probleem, maar dan bij galop tijdens een groepsles. Alleen heeft ze een rustige galop en het minste teugel hulp in combinatie met zit hulp en ze gaat over in draf. tijdens de groepslessen daaarentegen is het een racebeest zonder rem, noch zit noch teugelhulp laten haar vertragen. Dus ik volg dit even

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 15:22

Bedankt voor de tip over het lichtrijden. Dat doe ik al om een fatsoenlijk tempo te hebben in draf. Maar, wel een goede om zo de overgang beter voor te bereiden.
Maar, vooral ook van stap naar halt, dan kan dat niet. Maar daarin dramt ze zo erg door... Is daar ook een manier om tegen de beweging in te werken? Of werkt dat dan weer niet?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 15:31

Wat mij wel eens geholpen heeft is het paard op een klein cirkeltje zetten wanneer het ongevraagd versnelt. Dat haalt automatisch de snelheid eruit en dan kun je rustig opnieuw beginnen. Niet op de cirkel laten, gewoon 1 keer en dan weer opnieuw je vraag stellen.
Als dat niet helpt, kun je het paard ook via een kleine halve cirkel meteen de andere kant op sturen, zodra er ongevraagd versneld wordt. Dus feitelijk meteen omdraaien en de andere kant op rijden. De meeste paarden hebben dan wel door dat wegrennen niet zoveel oplevert, omdat ze toch meteen de andere kant op/terug moeten en als je daarbij dan ook nog netjes buiging en stelling vraagt, is het nog hard werken ook en zijn ze er vaak snel klaar mee :j

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:40

ooh dit is precies een van de grapjes die mijne uithaalt :+

ik ben tijdens de les heel erg veel bezig gegaan met schijnovergangen rijden. Heel langzaam lichtrijden en volhouden tot je reactie voelt. Zodra hij/zij terug komt in tempo, been eraan en weer normaal gaan lichtrijden. Dit kan je van hieruit gaan uitbouwen, tot je overgangen kan rijden op je zit. Uiteindelijk is het fijn om te leren reageren op het kantelen van je bekken, vooral met middengangen vind ik dat heel fijn!

Bovenstaande is natuurlijk gewoon trainen als hij/zij niet in een dolletempo door de bak gaat. Wat ik daarbij altijd doe is continu ophoudingen geven icm met zithulpen. Als ze dan nog niet reageert dan parkeer ik haar in de hoek.

De voltetactiek hierboven heb ik ook vaak geprobeerd, maar dan kwam het er op neer dat ik gewoon een uur lang voltes aan het rijden was :+ Plus dat mijne snel doorheeft dat je ook uit de volte kan breken, dan word ik weer grof met mijn handen en dan kan ik gelijk wel afstappen want dat komt niet goed.. :+

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:19

CoronaLime schreef:
De voltetactiek hierboven heb ik ook vaak geprobeerd, maar dan kwam het er op neer dat ik gewoon een uur lang voltes aan het rijden was :+ Plus dat mijne snel doorheeft dat je ook uit de volte kan breken, dan word ik weer grof met mijn handen en dan kan ik gelijk wel afstappen want dat komt niet goed.. :+

Dan worden het dus geen cirkels, maar achtjes ;) Zo van de ene cirkel op de andere. Hoppa. Als ie hard kan lopen, dan kan ie ook hard werken ;) Op het moment dat ie vertraagt: meteen rechtuit eruit rijden > beloning. Bij de eerste pas versnellen meteen rustig weer terug op de cirkel zetten.
Met sommige paarden is het echt even doorzetten. Hij mag kiezen: op zijn gemak de bak rond, of zich uit de naad werken. Snapt hij het snel, is dat mooi. Houdt hij langer vol, dan heb je in ieder geval aan het eindeen mooi soepel paard :D

Voorwaarde is natuurlijk wél dat paardlief niks mankeert en het niet gewoon een balans probleem is ;)

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:33

probeer los te gaan zitten dus juist niét te gaan klemmen, houd je benen naar achteren tot je knie naar beneden wijst en dus niet naar voren, zorg ervoor dat je tenen naar binnen zijn en je hak naar beneden, de hak en de kuit moeten van het paard af,
blijf rechtopzitten van naar achteren leunen druk je het paard weg dus naar voren.
trek eerst je kruis aan, je kin naar je borst en dan de achterkant van je hoofd/nek omhoogtrekken vervolgens span je je buikspieren aan.
daarna komt de teugelhulp pas (mocht er dan nog niets/ te weinig gebeuren) sluit de hand en maak een licht ophouding los, ophouding los, zodra het paard stil staat direct de hand weg.
mocht je iets niet begrijpen ed stuur me even een pb, dit is geen moderne rijstijl zoals er veel gereden word maar wel effectief

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:29

Ik rijd sinds twee weken op mijn oude poown op de manege (hadden we weg gegeven) omdat mijn paard gedwongen verkocht moest worden. En die poown is niet stil te krijgen! Draf steeds in galop. Maar gelukkig waren mensen behulpzaam en zeiden ze mij dat ik een éxtreem rustige zit moest aan zitten, die niet afhankelijk is van hoe snel het paard loopt. En uiteindelijk na een paar ongemakkelijk passen loopt de mijne tenminste, weer goed ^^

En als je zo eenmaal rijdt, de mijne doet dan bij twee kneepjes stoppen (wel een te overhaaste stop, dat ze nog naar voren wilt). Maar anders weet ik het ook niet. Dan doen ik altijd direct de neus tegen de bakrand aan om haar gedwongen te verkopen (ik zet haar altijd dwars dan). Maar dat is ook geen goed idee en het apard kan dan ook met je gaan spelen :'$

Daarbij; als je je bovenbeen eraan houd, gaat ze toch juist sneller, of niet soms?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:32

Het is de spieraanspanning/beweging die je ook maakt als je je keel schraapt/kucht (ja dus mijn leskinderen hoor je nu remmen :') )
(Met dank aan Anne Muller ;) )
Maar daarvoor natuurlijk al tempo minderen door duidelijker te gaan lichtrijden en zo langzamer lichtrijden om paard mee te nemen naar een rustiger tempo.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:09

Ik ga wel mee met funnygirl1, kan me daar voor het grootste gedeelte wel in vinden.
Het 'probleem' van benen er helemaal af, is dat je paard dan niet leert dat jij in alle omstandigheden je been moet kunnen aanleggen. En dan bedoel ik niet aanspannen.
Daar zit voor mij wel een beetje het verschil. Soms kan het echt nodig zijn je benen ervan af te houden, omdat paarden echt te drammerig zijn of denken dat ze altijd maar voorwaarts moeten. En dan is ervan af echt ervan af.
Je hebt natuurlijk ook nog je been langs het lichaam van het paard. Je spant dan niets aan, maar je benen liggen wel om de buik van het paard.
Ik zou dat laatste wel proberen zo te laten. Omdat je anders dit weer helemaal moet opbouwen daarna.
Maar het kan wel heel duidelijk voor een paard zijn om eventjes heel basic weer te beginnen met. Been eraf als paard langzamer moet. Been eraan als paard voorwaarts moet, doet het paard dit, been eraf.
Even heel overdreven.
Wat ik hier nog niet zie, is stemgebruik. Dat wil ook nog wel eens helpen voor de rem.

Ik vind dit ook wel een stukje opvoeding. Zelf ben ik hierin altijd heel erg streng tegen mijn paard. Ho is ho. Heb je haar wel eens aan de longe en doet ze dit dan ook?
Grondwerk is voor dit soort dingen ook altijd goed. Je werkt hier natuurlijk niet met je zit, maar wel heel duidelijk aan de opvoeding. Als zij op jouw stem leert remmen kun je dit onder het zadel ook weer gebruiken. Dan hoef je ook niet telkens streng in je hand te zijn.
Probeer als je rijdt ook echt goed bewust te zijn van wat je voor hulp geeft en in welke volgorde. Blijf altijd eerst de zithulp geven en die opvoeren, daarna de teugelhulp en die opvoeren met eventueel je stemhulp die je ook kunt opvoeren. Niet omdat het 'nooit lukt' gelijk al beginnen met je uiterste teugelhulp. Goed bedenken wanneer je je been aanlegt en wanneer niet. 10000x belonen als ze braaf is. Geduld hebben, maar streng zijn en doorzetten waar nodig. Desnoods inderdaad tegen de bakrand of eens een flinke ruk, ho is ho.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 23:04

Voor de overgang van draf naar stap: verander in je eigen hoofd en lichaam van het drafritme naar stap. Dus stap - stap - stap - stap in het ritme van de stap. Desnoods zeg je stap - stap - stap - stap. Als je nergens overbodige spanning hebt is het voor het paard makkelijk om mee te gaan.

En voor een overgang naar halt: alles ontspannen (en je hebt altijd meer spanning dan je denkt. Als het goed is weet je ook van jezelf wat hier je aandachtspunten zijn, voor mij zijn dat bij voorbeeld schouders en kaak), been ietsjes langer (zonder daar je beenspieren voor te gebruiken, gewoon je been laten hangen en niet naar beneden duwen want dan krijg je spanning op je bovenbeen) en uitademen/zuchten. Als het niet werkt komt dat doordat je ergens toch spanning hebt of te geforceerd doet. Het kan goed helpen om dit de eerste paar keer, en daarna elke keer dat 't niet lukt, met je ogen dicht te doen.
En de eerste paar keer als je op de rand van de bak af rijdt. Als je op de lange zijde afwendt en dan gaat remmen móét het paard op een gegeven moment wel stilstaan. Dat remmen ga je steeds later doen zodat je minder meters hebt om stil te staan.

Succes.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 23:07

Vandaag eindelijk het het gevoel gevonden en ik heb meteen heerlijk gereden!
Ik moest even het ritme/gevoel doorkrijgen van langzamer lichtrijden terwijl paardlief steeds harder gaat maar ineens viel het kwartje en kwam ze heel relaxt, keurig terug op zit! Heb voor eindelijk eens lekker relaxt overgangen kunnen rijden in plaats van steeds een strijd aan te moeten gaan.
Een wereld van verschil!

Bedankt voor alle uitgebreide reacties en verschillende tips. Dit voorlopig maar eens oefenen en kijken of we vooruit kunnen gaan :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 23:15

Mooi dat het is gelukt Marieke, nu kun je weer verder!

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 23:43

Mij is altijd verteld dat je in je hoofd de passen moet tellen. Dus als ze heel snel gaan en je wil ze rustig terug nemen op je zit, ga je langzamere passen tellen. Doordat je dat doet, ga je automatisch rustiger lichtrijden.