Misschien een heel 'simpele' vraag maar sinds een paar weken rij ik een ontzettend vlotte en voorwaartse Haflinger merrie.
Inmiddels ben ik zover dat ik haar in alle gangen op zit een beetje kan terugrijden naar een arbeidstempo in plaats van keihard rennen, maar, overgangen lukken gewoon niet op zit
Vooral de overgang draf-stap en stap-halt. Ik heb al van alles geprobeerd maar ze lijkt gewoon nergens op te reageren.
Wat ik vooral doe is: benen er aan, uitademen, diep zitten en hand sluiten en "hoooo". Soms ook nog bovenbenen aansluiten.
De ophouding kort houden omdat ze er meteen de onderhals in gooit en vooral vaak herhalen, niet vasthouden!
Maar, zo kan ik wel 10 rondjes doorgaan en uiteindelijk gaat ze echt pas 'terug' als het op streng teugelwerk aan komt, anders blijft ze maar doordribbelen. En dat terwijl ik zelf volgens mij gewoon ontspannen en rustig blijf...
Ik heb het een tijdje geprobeerd met strenger zijn: halt is echt halt. Maar, dat komt dan nooit door m'n zit en na 5x gaat het nog steeds niet makkelijker.
Ik lees overal van die theoretisch mooie omschrijvingen: 1x zacht, 2e keer duidelijker terug en 3e keer moet ze stil staan/terug komen. Maar, wat als de 3e keer nou ook geen verschil maakt?
Wat kan ik dan doen?
Nog harder? Nee.
Beter voorbereiden? Maakt niet uit, de 1e pas lukt wel maar helemaal terug lukt niet: ze blijft gewoon doordrammen...
Ik ben van plan te gaan lessen maar dat is nu even lastig in te plannen ivm de weersomstandigheden in combinatie met een buitenbak...
Voorheen heb ik wel vaker vlotte/sensibele/rennerige paarden gereden maar die kwamen wel netjes terug op zit...deze echt totaal niet en dramt ook nog eens gigantisch door... Heel leerzaam en confronterend maar ook frustrerend dus
Ik ben nu vooral op zoek naar enkele tips wat ik met mijn zit kan doen. Hoe kan je je zit nog meer verzwaren als een beetje niet werkt? En als ze maar doordramt, wat dan?
En als 10x herhalen geen resultaat levert: moet je dan maar doorzetten of het toch anders proberen?
Zo van de ene cirkel op de andere. Hoppa. Als ie hard kan lopen, dan kan ie ook hard werken 
)