geen rechter galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElineCath

geen rechter galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 23:03

hallo,
het gaat nu net goed met mn pony, nieuw perfect zadel, geen klachten meer.

alleen wil de rechter galop nu niet meer, als ik het probeer krijg ik een rare paar sprongen omhoog en dan gaat hij snel in de linker galop, hoe klein ik hem ook op de volte zet.
ook met longeren spring hij steeds in links aan..

heeft iemand tips?

groetjes Eline

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 07:28

Is dit sinds je nieuwe zadel? Dan zou ik het toch daarin zoeken. Heeft de R schouder wel genoeg ruimte?
Anders kan het ook een lichamelijke klacht zijn, dan de osteopaat laten komen. Balans problemen, longeren en soepel maken.

Succes.

Minoes

Re: geen rechter galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:43

Ik zou inderdaad even kijken of het niet met je zadel te maken heeft. Als je je pony wat meer naar rechts steld, springt ze dan nog steeds links aan?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:51

en als je hem aan de longe pakt, zonder zadel? en aan de longe met zadel? wat zegt je instructeur er van?
Ik denk toch dat het iets met je zadel/ onontwikkelde spieren door oude zadel is, laat je zadel nog een keertje bekijken door de zadelmaker/een andere zadelmaker?

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 17:15

aan het zadel denk ik echt niet dat het ligt, aangezien hij tijdens longeren ook verkeerd aanspringt, ja hoeveel stelling je ook neemt hij springt toch verkeerd aan..

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:19

En heb je voor je je nieuwe zadel had even niet gereden?

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 17:23

nee toen heb ik 2 weken niet meer gereden, maar ik heb dit zadel nu wel 2/3 maanden al

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:25

A oke, anders kon het door die pauze komen.
Misschien heeft hij spierpijn of iets in die aard aan de rechterkant. Misschien eerst los maken (been vooruit trekken enz) voor je gaat werken met hem?

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 17:30

dat zou misschien wel kunnen helpen, wat bedoel je nog verder met losmaken?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:52

goh, ja, bij het longeren paard in stelling vragen door binnenvoorbeen naar buiten te 'drukken', eventueel buigen zoals in VD. Kan zo vlug niet alles bedenken
Eventueel aan de longe korte overgangen galop draf laten maken om wat meer impuls te hebben en hopen dat hij daarbij goed aanspringt (doen hoeft hij dus niet een heel stuk op rechtsvoor te galopperen maar wel goed aanspringen).

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 19:07

okee dankje!

nancxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:15

En zorg er voor dat hij niet door je binnen been heen valt als je aangalopeerd. Heb ook een tijdje op een paard gereden die erg scheef was en moeite had met de rechtergalop, maar dat was een manege paard dus lastig eruit te rijden als er steeds verschillende mensen op zitten..

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:53

Heb er met mijn paard ook last van gehad, bij mij hielp het heel erg om boven een bakje aan te springen. Dus op de volte draven en boven een balkje aanspringen in de rechtergalop. Dan maakte hij net genoeg sprong om tijd te hebben zijn voeten goed neer te zetten. Hoe het nu gaat weet ik niet, kort daarna kreeg hij een blessure..

Ook kan het helpen om oefeningen te doen waardoor het rechterachterbeen sterker wordt, omdat daar de kracht vandaan moet komen om rechts aan te springen. Dit kun je doen door bijv. met longeren rechtsom over cavaletti te laten draven, dan moet hij zijn rechterachterbeen extra hard laten werken. Of onder het zadel kun je de achterhand oefenen door hem achterwaarts te vragen en vanuit daar in 1 keer in draf weg te rijden, zonder overgang via halt-stap.