Welke oefeningen om te buigen in de hals

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Welke oefeningen om te buigen in de hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 21:48

De osteopaat is laatst geweest voor mijn paard en gelukkig zit hij nog helemaal los in zijn rug. Helaas is hij wel veel bespiering kwijt en daarom kon de osteopaat niet veel doen met zijn hals. Kreeg het advies om te oefenen met het buigen van de hals, zowel onder het zadel als vanaf de grond.
Weet iemand welke oefeningen hier goed voor zijn, ook voor bij het longeren?

zodiacje

Re: Welke oefeningen om te buigen in de hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:57

Ik moet van mij osteo dagelijks de nek van mijn paard buigen. Zij heeft mij
Hiervoor oefeningen laten zien.
Ik moet met een peentje vlak voor de mond mijn paard laten volgen.
Eerst naar de koot en dan schuin door naar de lies.
Dat moet ze zonder onderbrekingen en in een vloeiende lijn doen.
Drie keer naar beide kanten.
Daarnaast drie keer met de neus tussen de voorbenen.

AnneVisser21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 14:54

Om je paard onder het zadel losser te maken in de hals kun je proberen veel slangenvoltes te rijden. Ik zou dan beginnen met een slangenvolte met 3 bogen, als dat goed gaat kun je de bogen kleiner en scherper maken door bijvoorbeeld 4 bogen te gaan maken. Verder kun je proberen veel achtjes te rijden. Ook hier zou ik eerst met grote "achten" beginnen en ze daarna steeds een beetje verkleinen en vergroten. Wat ook een goede oefening is, is om te slalommen tussen een paar pionnen/staanders. Succes!

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:40

Achtjes rijden, grote voltes bij de a en c en bij x elke keer omstellen. Zo kan je 5 voltes op de linkerhand rijden en deze openen en sluiten en daarna 5 voltes op de rechterhand op dezelfde wijze. Probeer bij het rijden van de voltes wat buiging en stelling naar binnen te vragen en varieer daar ook mee. Wil je dat ze in de hals inbuigen hou dan je binnenhand laag, als je wil dat ze meer achter de kaak inbuigen hou dan je binnenhand wat hoger.

Vooral heel veel oefenen! Ernaast strecht ik met een stukje appel. Ik laat haar hoofd de appel richting haar flank volgen. Dit naar beide zijden.

Succes!