Ik ben scheef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi_

Ik ben scheef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 21:20

Hoi, ik heb een hardnekkig probleem, wie weet kan ik hier tips krijgen. Mijn rechterhand/kant is sterker dan links, dit heeft negatieve gevolgen. Mijn rechterkant is meer gespannen en drukker dan links en ik heb rechts ook een zwaardere aanleuning. Ik creëer rechtsom meer spanning in de kaak (vasthouden/minder soepel buigen van het paard). Mijn rechterhand staat ook verder naar achteren dan links tijdens het rijden. Ik heb dit op verschillende paarden gehad en momenteel heb ik een jong paard waarbij ik het verschil tussen beide kanten zo klein mogelijk wil houden. Mijn paard loopt in een fijne, lichte en stille aanleuning, maar ik voel sinds kort dat het bovenstaande probleem zich begint voor te doen, hij begint linksom al iets makkelijker te buigen dan rechtsom, terwijl het eerder gelijk was of wat wisselde. Wat kan ik doen om mijn kanten gelijk te krijgen? Ik weet dat paarden ook een makkelijkere linker of rechterkant hebben, maar doordat ik zelf ook scheef ben vererger ik dit.

Van mijn instructie krijg ik oefeningen als op de linkerhand rechterstelling vragen, rechtrichten met gelijke druk op de teugels en we letten er erg op dat ik rechts ontspan als mijn paard nageeft. In de les heb ik ook minder tot geen last. Wel als ik alleen rij, dus daar gaat iets mis. Het probleem is nu nog niet groot, maar het verergert wel.
Ik probeer er op te letten dat ik beide handen gelijk houd, maar dat mislukt weer in als ik verschillende druk in de aanleuning voel. Als ik mijn rechterhand dan naar voren doe en ontspan stelt mijn paard direct naar links, omdat hij daar met veel minder druk al buigt.
Ik probeer er tijdens de les dus goed aan te werken, maar misschien hebben jullie nog andere tips/oefeningen zodat ik mijn beide kanten gelijk krijg?

ForeverMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:10

Ik heb hetzelfde probleem maar dan andersom! ik vind het zelf ook lastig dus ik volg dit topic even;)
Maar dan even wat tips die ik vaak gebruik.
je moet eigenlijk gewoon heel consequent op je handen blijven letten (ik weet hoe moeilijk dat is als je alleen rijd) zodat je bewust wordt dat je op dat moment sterk wordt en daar ook op kan reageren door bijv. je hand iets naar voren te doen zodat de druk op je teugel minder wordt.

het is misschien niet helemaal duidelijk verhaal maar ik hoop dat het helpt.
succes ermee!

Sanne100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:34

Ik heb precies hetzelfde probleem als jou!
Heb iemand een keer mij laten filmen terwijl ik aan het rijden was, ben me er toen goed bewust van geworden hoeveel sterker ik ben met rechts dan met links :o
Verder heb ik dezelfde tips gekregen als jij.
Er zijn teugeldruk meters: http://www.ej.nl/products/10000018/2190016/
Heb er zelf geen ervaring mee, maar lijkt me dus wel erg handig als je een keer alleen rijd en je niemand hebt om je er op te wijzen :)