mijn paard rent aleen maar in galop!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sannee10

mijn paard rent aleen maar in galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 19:29

hallo,
weet iemand hoe ik mijn paard in een normale galop kan krijgen?
als ik ga galoperen gaat ze aleen maar in rengalop en dat word ik nu echt een beetje zat!
als ik probeer haar zachter probeer te krijgen gaat ze in draf.
ik krijg er meestal ook minder punten voor op wedstrijden.
weet iemand wat ik hier aan kan doen?

aeolusnr1

Re: mijn paard rent aleen maar in galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:19

Gewoon les nemen zou ik zeggen.
En eerst en vooral controle vinden over de andere gangen, dus in stap en in draf, duidelijke reactie, actie en reactie, tempowisselingen, het aan het been zijn en dadelijk reageren, laterale buiging, draf vanuit stilstand, stoppen en achteruit en dan weer aandraven, .....
schoudervoor, travers, vanuit het wijken even aanspringen in de galop één of maximaal 2 à 3 galopsprongen en weer verder draven en dan weer opnieuw , en zo opbouwen, ......
Dit is allemaal basis werk , zo lang er geen goede basis is kan de rest toch nooit iets worden.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:21

goed naar achteren blijven zitten, ook tijdens het aanspringen! meestal is dit een balansprobleem .

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:23

Lijkt me stug dat je in een rengalop gaat :') maar eerder gewoon een harde galop. Rengalop gaat echt niet makkelijk voor paarden in een bak en denk dat je geen punten krijgt tijdens een wedstrijd als je paard echt in een rengalop zit :+

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:33

Rengalop wordt inderdaad vrij moeilijk in een bak denk ik *D Hoe oud is het paard? Mijn haflinger deed dat eerst ook, maar door veel overgangen en oefeningen heb ik nu ook veel meer controle dan eerst. Geduld is hiermee het allerbelangrijkste, het heeft heel lang geduurt bij mij. Wat ook kan helpen (tenminste bij mijn paard) is je paard gewoon eens helemaal op zijn eigen benen met losse teugels rond laten galopperen, even aan de lange teugel stappen en weer aanspringen. Misschien wilt hij ontwijken dat hij rond moet lopen?

Sannee10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 15:46

ze is 10,
en ik heb al les

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:52

Mijn vorige paard kon best rengalop door de bak hoor!

Het gaat erom dat je paard waarschijnlijk weinig balans heeft en erg uit elkaar loopt.
Om dit te oefenen kun je het beste eerst in draf volte openen en sluiten (dat betekend dus dat jij haar met je benen naar binnen en buiten kan sturen) dan gaat ze meer bij elkaar lopen.
Dan kun je haar laten aanspringen vanuit een rustige draf, je doet dan een pas of 5 in galop en laat haar dan weer terugkomen.
Dus korte stukjes, zo kan ze niet gaan rennen, krijgt betere balans en jij hebt meer controle.

CharlesZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:54

Mijn vorige paard had dat, bleek kissing spines te hebben in d'r rug en dat ze wegrende voor de pijn. draf en stap ging top. Gallop ging ze (ja het kan echt) in rengalop door de bak.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:05

Ga eerst maar eens naar de lichamelijke problemen kijken.
Een paard racet niet voor niks.
Hij denkt echt niet, goh laat ik vandaag eens rengalop doen..
Kijk daar eerst eens naar, neem goed les en begin bij de basis...

MarjoleinvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:41

Ik heb hetzelfde probleempje met mijn verzorgdraver. Ik heb het advies gekregen haar eerst een tijdje aan de longe te laten galopperen en daarna pas onder het zadel als ze makkelijk de overgangen neemt op mijn aanwijzingen. Hoop dat het wat oplevert. Gewoon les blijven nemen en veel geduld hebben. Het is vaak inderdaad een balansprobleem dus meer stelling en buiging en nagefelijkheid is dan noodzaak.

nancxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:09

Doet je paard het aan de long ook of alleen onder het zadel?