aanlopen/rondjes draaien bij opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovertje98

aanlopen/rondjes draaien bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 10:35

hooi,,

mijn verzorgpony vlinder die is de laatste tijd in het grondwerk en ook met de dressuur veel vooruit gegaan. het springen vind ze nog eng dus daar wachten we mee..
maar ondanks dat alles vooruit is gegeaan is ze steeds chagrijniger geworden als je wilt opstijgen..
het liefst wil ze weglopen of je bijten laatst draaide ze zo hard rond dat ik er aan de andere kan vanaf vloog..
ik weet niet wat ik hieraan kan doen..
kan het misschien aan het zadel liggen?
ik ben al aan het spaaren voor een ander een dressuur zadel

hopelijk weten jullie iets

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:39

Het kan inderdaad aan het zadel liggen. Of aan de manier waarop jij opstijgt. Als ik jou was zou ik niet meteen voor een ander zadel gaan kijken maar eens een zadelmaker naar je huidige zadel laten kijken. En een osteopaat bij je paard. En totdat die allebei naar je paard hebben gekeken niet rijden want er gaat nu iets mis en je maakt het alleen maar erger zo.

KimMarie

Re: aanlopen/rondjes draaien bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:44

Het voor de hand liggende is het zadel, ik zou dan ook direct iemand naar haar zadel laten kijken die er verstand van heeft. Als het hier niet aan ligt zou ik verdere acties ondernemen (osteopaat,dierenarts).
Tot die tijd gewoon grondwerk blijven doen om het risico dat je het erger maakt te vermijden.

Succes !

lovertje98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 10:46

^^^^ ik stijg altijd heel rustig op en kom niet met een knal neer. ik heb een paar x op der rug gedrukt op de plekke waar meestal rugklachten ontstaan maar als ik daar druk dan is alles gewoon goed.. ook zonder zadel gaat prima

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:54

eerst kijken naar het zadel, maar kijk ook even terug naar de keren dat je hebt gereden, ben je voor het paard misschien te snel gegaan? wel afgesloten met iets leuks? Hoe gaat het zonder zadel? Hoe singel je aan?
Ik heb hetzelfde probleem met mijn paard, veel grondwerk gedaan en toen gaan rijden, maar omdat ze nog niet alles begrijpt of haar vertrouwen nog heel dun is ging het haar blijkbaar te snel. Ze werd chagrijnig naar het zadel en ging ook rondjes draaien etc. Dit omdat ze dan van hetgene wat ze niet leuk vind weg wil lopen. Het is dan belangrijk om het weer leuk en vertrouwd te maken, dus eerst weer lekker op de grond beginnen en rustig opbouwen, kleine stapjes per keer en afsluiten met iets leuks. Bijvoorbeeld zonder zadel lekker rollen in de bak of een appeltje als je terug komt in de wei/stal. En niet iedere dag rijden maar veel afwisselen. Kijk ook eens op youtube ;
http://www.youtube.com/watch?v=KtpWJur1 ... re=related
en dan meerdere filmpjes van Ellen Ofstad. (wel engels)
succes!

lovertje98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 11:00

dat zou nog wel eens kunnen werken!! het enigste wat ze nu nog kan is ''shake'' en heel klein voetje geven.. misschien ben ik ook wel te snel gegaan ik zal erop letten en een zadelmaker laten komen
dankjullie alle!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 13:41

welke methode gebruik je? Als je lid wordt van parelli connect dan heb je 30 dagen gratis toegang tot parelli level 1. super leerzaam voor de basis van allles. Je moet alleen wel engels kunnen volgen.

lovertje98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 17:43

ik leg zelf altijd eerst het dekje op haar rug daarna laat ik rustig het zadel erop glijden als dat is gedaan aansingele gaatje voor gaatje, daarna maak ik haar los van de ring neem der mee naar het midden van de bak en zet me voet in de stijgbeugel ik spring een paar keer en trek mezelf oomhoog en ga heel rustig zitten dus niet neerploffen

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:55

Ik zou ook even kijken bij je zadel of er geen bobbels zitten, voor de rest inderdaad een osteopaat/zadelmaker laten kijken.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 18:14

het is wel aan te raden zowiezo om op te stijgen met een krukje, dan belast je de rug minder en belast je niet alleen een kant van de rug. Maar als het eerst allemaal wel gewoon prima ging, dan is er dus iets verandert.. de vraag is wat..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:31

Gewoon even werk er insteken , het paard leren stil te staan.
Dit kan echt vrij vlot verlopen, al bij de eerste training moet je paard moeite doen om stil te staan, en na een paar dagen is het paard net een standbeeld als je opstijgt, het paard moet leren op jou te wachten.
vrij simpel toch.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:35

aeolusnr1 schreef:
Gewoon even werk er insteken , het paard leren stil te staan.
Dit kan echt vrij vlot verlopen, al bij de eerste training moet je paard moeite doen om stil te staan, en na een paar dagen is het paard net een standbeeld als je opstijgt, het paard moet leren op jou te wachten.
vrij simpel toch.

Leuk hé deze simpele, maar hele goede oplossing.

:7

Maar jammer voor al die zadelmakers en ostheopaten, die verdienen nu niks.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:40

Mijn bijrijdpoown had precies hetzelfde. Uiteindelijk bleek dat hij last had van zijn rug (wervels ter hoogte van lendenen) en dat zijn linker ribben ter hoogte van de singel vastzaten. Er is een osteopaat bij geweest en we doen nog steeds de oefeningen die we toen van haar meekregen. Daarnaast hebben we een training bij Annemarie v/d Toorn gevolgd om zijn ingesleten gedrag eruit te krijgen. Zadel was goed passend, daar was al naar gekeken.

Ik wil niet zeggen dat dit het is, maar ik zou alle opties open houden, en toch even een osteo/fysio laten kijken naar de rug van de pony.

Succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:45

idd het kan altijd wel zijn dat er blokades zijn, dus een medisch probleem, maar bij het overgrote deel is het gewoon gebrek aan opvoeding, gebrek aan een goede basis.
Indien iets medisch dan moet er daar idd eerst iets aan gebeuren, das duidelijk.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:51

aeolusnr1 schreef:
idd het kan altijd wel zijn dat er blokades zijn, dus een medisch probleem, maar bij het overgrote deel is het gewoon gebrek aan opvoeding, gebrek aan een goede basis.
Indien iets medisch dan moet er daar idd eerst iets aan gebeuren, das duidelijk.

Yep! Fuego is een Criollo uit Argentinië en daar opgevoed, tot kluisteren aan toe, dus aan zijn opvoeding heeft het niet gelegen. En inderdaad, het is nu zo goed als over! (al heeft hij soms zijn momentjes... }> )

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 09:48

volgens mij ging het bij ts eerst wel goed en is gedrag van paard verandert, dan is het wel goed om zorgvuldig te zijn en meerdere opties te overwegen. Maar als ik het openingsverhaaltje lees, denk ik dat ze misschien te snel is gegaan met nieuwe dingen aanleren waardoor paard is gaan protesteren in de taal van 'ik heb geen zin meer in dat jij op mij stapt'. En dan is gedragstraining op zijn plaats denk ik alleen wel om het paard weer te laten zien dat hetgeen je gaat doen leuk is en afgestemd op het level van het paard.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:10

Freya6 schreef:
volgens mij ging het bij ts eerst wel goed en is gedrag van paard verandert, dan is het wel goed om zorgvuldig te zijn en meerdere opties te overwegen. Maar als ik het openingsverhaaltje lees, denk ik dat ze misschien te snel is gegaan met nieuwe dingen aanleren waardoor paard is gaan protesteren in de taal van 'ik heb geen zin meer in dat jij op mij stapt'. En dan is gedragstraining op zijn plaats denk ik alleen wel om het paard weer te laten zien dat hetgeen je gaat doen leuk is en afgestemd op het level van het paard.

Dan is inderdaad training wel een goede optie, maar lees je eerst in (en kijk of je bij iemand hulp kan krijgen, ik zou het niet alleen doen!) voordat je ergens aan begint.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:54

laat je weten als je vooruitgang boekt? Dat is leerzaam voor de gene die gereageert hebben en dan is het topic volledig.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 09:11

Meestal is niet stilstaan bij het opstappen gewoon een gebrek aan opvoeding inderdaad. Of de manier waarop iemand opstijgt, prik je misschien met je voet in haar buik bij het opstappen? Veel ruiters doen dat, of net achter het been of iets in de buik etc. Probeer je knie tegen het zadel te drukken zodat je voet automatisch van de buik word weggedrukt en je het paard dus niet kan prikken. En daarbij is stukje opvoeding (ho is ho) ook een rol mee spelen, die van mij stond eerder perfect stil is toen ineens ook gaan lopen / weg rennen met opstijgen maar ben dit direct gaan corrigeren. Gewoon blijven staan met opstappen punt uit, ik werd zelf iets lakser en paardje ging uitproberen of die miss toch niet al kon weglopen. Hij heeft het misschien 2 a 3 keer gedaan dat ie echt probeerde weg te lopen, nu staat ie al een hele tijd weer als een standbeeld stil met opstappen. :)

Als je zelf denkt dat het iets medisch is dat eerst uitsluiten natuurlijk, is dat het niet moet je even streng zijn. Teugels iets korter pakken, binnenteugel ietsje korter als je buitenteugel. Vervolgens stap je op, zodra je paard een stap zet even ophouding en niet verder door stappen tot ze stil staat. Staat ze stil, dan rustig verder opstappen.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:28

Laat je zadel nakijken! Als dat ok is helpt het wel om haar te laten vasthouden of altijd met haar hoofd naar een muur te draaien. Dan zijn ze minder geneigd om vooruit te springen. Maar het klinkt eigenlijk vooral als een gebrek aan opvoeding/manieren

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:30

Hoofd tegen de muur, in een hoek gaan staan, allemaal no go imo.. :n

Je lost het probleem niet op, je voed ze niet op, je bent alleen aan symptoom bestrijding aan het doen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:40

ja en maakt ze alleen maar meer bang en bevestigd hun vlucht gedrag door ze op te sluiten en zo te vangen.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:47

Hoofd naar de muur of tegen de muur is wel een wereld van verschil...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:17

Das idd een wereld van verschil, maar het paard leert hier eigenlijk niets mee.
Ik doe het altijd gewoon ergens midden in de piste, paard moet gewoon leren stil te staan, en echt dat lukt met ieder paard, gewoon doorzetten en niet opgeven. Maar opletten en net op tijd ook belonen.

Miekemuis_ schreef:
Hoofd naar de muur of tegen de muur is wel een wereld van verschil...

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 00:02

Bij de pony van mijn dochter hielp het om haar expres een tijdje door te laten draaien. Dus zelf stil staan en haar om je heen laten lopen. Als je graag wil lopen, dan zul je lopen. Tot ik zeg dat het genoeg is. 3 x gedaan, ze blijft nu stilstaan.