paard loopt achter de teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tenno7

paard loopt achter de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 11:21

hoiii..

laatste tijd loop ik met Tenno beetje tegen een probleem aan, zodra hij iets moeilijk vindt gaat hij te diep en achter de teugel lopen en zodra je daar been geeft gaat hij stil staan en staakt hij enorm!!!

wat ik dan doe is vooral rustig blijven en hem in de vooruit krijgen en begin dan ff weer bij lang en laag, maarja zodra ik hem wat opak is hij boos en staakt hij weer.

natuurlijk heb ik hem laten nakijken. tanden zijn goed. rug was ook niks mee aan de hand en zadel ligt ook goed.. nou staat hij erook om bekent dat hij niet de makkelijkste is en zomaar kan uitvallen en je eraf bokken. vooral als je hem wat uitdaagt met een iets wat moeilijker oefening pakt ij het de ene dag heel werkwillig op en de andere dag vertikt hij het.

eerst dgat ik die heeft energy te veel en moet gewoon zijn ei kwijt dus elke dag fanatiek gereden zodat hij minder druk zou zijn, maarja Tenno blijftTenno en is gewoon alledagen druk en wil graag lopen!
dit werkte dus niet. en heb hem nu 1,5 week rust gegeven gewoon losgooien en buitenspelenen moet nog kijken of dat werkt.
maar heeft iemand nog rijtechnische trucjes of ervaringen hiermee?

midgie

Re: paard loopt achter de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:24

Les nemen, want als het paard bokt of staakt doe jij waarschijnlijk iets helemaal niet goed,
Miss te veel druk , oefeningen die het paard niet snapt of jij niet goed kan uitleggen/leren aan het paard,
Als het zadel enz ok is moet je de fout echt bij jezelf zoeken een paard staakt niet zomaar laat staan bokken .
Er zijn geen trucjes om dit op te lossen, ja zelf rijtechisch verbeteren en leren van je eigen fouten die het paard jou vertelt

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:21

Ik denk dat je even een stapje terug moet doen naar de basis en daaruit weer verder gaan als je denkt dat het kan zonder dat hij gaat staken.
Wat je ook kunt doen is oefeningen kort houden, dus bijv. niet de hele lange zijde schouderbinnenwaarts, maar 3 passen. Daarna kun je het rustig verder opbouwen.
Ik weet ook niet of je paard elke dag maar een uurtje buitenkomt of wat langer. Wat ook nog zou kunnen werken is dat je hem voor het rijden even naar buiten doet, zodat hij daarna zijn ei kwijt is en weer rustig kan werken. Ik ken namelijk ook heel wat paarden die de hele zomer op de wei hebben gestaan, en in de winter, nadat ze weer hele dagen op stal staan niet te rijden zijn

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 23:01

Midgie, sorry maar heb elke week prive les en hier doet hij het zelfde en het kan soms ook echt uit het niets komen dat hij tekeer gaat...

Yusa : ja idd, daar ben ik nu ook mee bezig heb hem nu ook express een week niet gereden. en hem gewoon lekker paard laten wezen, op stal komt hij elke dag 2 a 3 uur buiten als het weer het toelaat.

vandaag ben ik er weer voor het eerst op gestapt en had hem eerst even gelongeert.. bleek dus wel effect te hebben dat hij even ''niks'' heeft gedaan. we vlogen de L2 ook heel snel door. dus denk dat hij het even niet meer heeft kunnen volgen.. maar bedankt voor jullie reacties!! geeft wel weer wat bevesteging!

Furbie11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:20

Hoe oud is het paard? Misschien heeft het even rust nodig om dingen te laten bezinken. Verder zou ik ook even een stapje terug nemen en eerst eens kijken of de hele basis goed op orde te krijgen en vanuit daar weer verder te werken.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 22:38

hij is 12 :') heb hem afgelopen week ook rust gegeven en nu is he eigelijk weer verdwenen, denk dat hij even toe was aan wat anders! basis s verder wel goed en daar ben ik ook altijd mee bezig!