bokken tijdens rechter gallop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lunaliz

bokken tijdens rechter gallop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 19:36

hoi hoi :D

Ik rijd sinds niet zo heel lang een tuiger van 8 jaar.
Opzich een erg lief paard en pakt alles supper op.(heeft voor mij lang niet gereden vanwege het bit absoluut niet meer willen accepteren)
Maar nu loop ik steeds meer tegen iets aan wat langzaam tog wel een probleem word.
Er rijd nog een ander meisje op die dr voor mij ook op reed toen die het bit en alles nog accepteerde,
Heeft altijd wel een beetje geklierd en gaf ze niks om maar in een keer is ze ontzettend bang.
En hem te voorzichtig rijd waardoor die weinig hoeft te werken.
Heb eerst altijd kunnen galloperen allebei de kanten en ging gewoon netjes.
Maar als ik nu rechts aangallopeer dan gallopeerdt die een stukje en ik wil hem dan vooruit blijven rijden omdat ik het al voel aankomen,
Hij bokt ook springt ie met 4 benen de lucht in.
Zweep erbij heeft geen zin dan gaat meneer even een flink stuk sprinten.
Vaak verhef ik me stem heel flink en geef hem een schop maar heeft weinig effect.
Maar zodra als je met hem aan de longe gallopeert is er niks aan de hand en doet ie het gewoon supper.
Heeft iemand misschien enige vermoeden waar dit vanaf komt of gewone pure protest?
En enige tips om het eruit te rijden. :o

DelaraXXX123

Re: bokken tijdens rechter gallop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:25

Misschien een probleem met het zadel?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:29

Moeilijk om te zeggen zonder beeld. het is raden of het pijn, joligheid of iets anders is. Het klinkt alsof hij moeite heeft die galop vol te houden en daarom bokt. Een paard heeft altijd een moeilijkere kant, bij deze is het waarschijnlijk rechts. Aan de longe hoeft hij minder rekening te houden met jou gewicht natuurlijk...
Ik zou hem proberen aan de longe te trainen, eventueel met pessoa e.d. om de spieren in het binnenachterbeen te trainen. Ik ben ook wel benieuwd of hij met pessoa rechtsom ook zou bokken.

lunaliz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 21:37

het zadel heeft ie altijd al gehad en is nooit een probleem geweest en past prima dus dat is het niet,moeite met de gallop voltehouden is het denk ik niet want na een paar meter begint het al.
Aan de longe met pessoa heb ik nog niet geprobeerd voor het rijden longeer ik hem altijd omdat ie anders te fris is maar ik zou dat misschien wel eens kunnen proberen. alvast bedankt!

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:40

Dit is een symptoom van een scheef paard. Hij is dan waarschijnlijk linksgebogen waardoor de rechtgalop een struikelblok is. Op de site van Marijke de Jong kun je er meer over vinden! http://www.paardenbegrijpen.nl/

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:41

Dat hij het zadel al lang heeft wil natuurlijk niets zeggen, spiermassa van een paard kan veranderen natuurlijk :)
Ik zou kijken in de richting van meer training...

Edit: wat narita zegt inderdaad :)

MariskaJ123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 20:47

Ik heb vroeger Heel veel problemen gehad met mijn eigen kwpn'er
Het ging precies zoals jij het uitlegt.
Op een dag kwam het nichtje van een collega van mij een keer mee.
Ze wist niet dat ik een paard had maar toen ze de tuin binnen kwam was het eerst wat ze vroeg of ze er op mocht.
Nou dat mocht wel, maar alleen stappen. Al snel kwam mijn man de bocht om met zijn motor paard schrok zich kapot en ging er in volle galop vandoor.
Meisje bleef prima zitten en het paard was na een rondje al weer rustig.
Ik was verbaasd dat hij niet bokte. Toen mocht ze weer in galop en deed hij weer niks.
Toen heeft ze gelijk alle paardjes bereden, want mijn paard deed altijd wat jij omschrijft. Paard van mijn man bokt altijd aan als je aangaloppeerd en de pony van mijn dochter steigert steeds als hij het er niet mee eens is (Dochter heeft het hem verkeerd aangeleerd) Nou die deed ook niks. Sinds dien komt ze elke week alle paarden een half uurtje rijden. Als zij rijd zij de paarden echt rustig. Misschien iets om jouw kant op te laten komen.
Volgens mij heeft ze wel bokt ik zal haar wel opzoeken. :)

MariskaJ123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 20:49

Edit: Ik heb haar gevonden op Bokt heet ze Iza_viv Een jonge meid maar zeker een goeie ruiter. Ze laat een paard dat in zijn hele leven al scheef of verkeerd gelopen in een rit weer goed lopen. Altans dat is mijn ervaring met haar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 20:50

lunaliz schreef:
hoi hoi :D

Ik rijd sinds niet zo heel lang een tuiger van 8 jaar.
Opzich een erg lief paard en pakt alles supper op.(heeft voor mij lang niet gereden vanwege het bit absoluut niet meer willen accepteren)
Maar nu loop ik steeds meer tegen iets aan wat langzaam tog wel een probleem word.
Er rijd nog een ander meisje op die dr voor mij ook op reed toen die het bit en alles nog accepteerde,
Heeft altijd wel een beetje geklierd en gaf ze niks om maar in een keer is ze ontzettend bang.
En hem te voorzichtig rijd waardoor die weinig hoeft te werken.
Heb eerst altijd kunnen galloperen allebei de kanten en ging gewoon netjes.
Maar als ik nu rechts aangallopeer dan gallopeerdt die een stukje en ik wil hem dan vooruit blijven rijden omdat ik het al voel aankomen,
Hij bokt ook springt ie met 4 benen de lucht in.
Zweep erbij heeft geen zin dan gaat meneer even een flink stuk sprinten.
Vaak verhef ik me stem heel flink en geef hem een schop maar heeft weinig effect.
Maar zodra als je met hem aan de longe gallopeert is er niks aan de hand en doet ie het gewoon supper.
Heeft iemand misschien enige vermoeden waar dit vanaf komt of gewone pure protest?
En enige tips om het eruit te rijden. :o

1+1=2 toch.
Laten checken of ie helemaal oké is. Tanden, rug, zadel.

lunaliz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 14:42

mariskaJ123 izabel ken ik al heb ik vroeger nog zelfs bij in de les gereden en ik laat haar als inderdaad kleine ruiter liever niet op een groot paard dat risico wil ik liever niet nemen tog bedankt voor de tip.

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:41

Ik weet eigenlijk wel zeker dat je te maken hebt met een scheef paard! Ik zou mij inderdaad gaan verdiepen in het rechtrichten op paardenbegrijpen.nl, maar kan ook te maken hebben dat hij het niet aankan, als er een ruiter op mijn paard gaat zitten zal hij flik wat gaan bokken omdat hij het gewoon niet aankan (de ruiter noemt het laten werken, maar eigenlijk wil diegene z proeven doen op een groen paard) Je kan proberen een stapje terug te doen maar het is meer een kwestie van aanvoelen ;)

lunaliz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 18:01

Hij heeft het ook gedaan zonder problemen kan me haast niet voorstellen dat ie het niet aankan want weet bijna zeker dat ie dat kan want zoals je zegt anders had ik het heus wel gevoelt dat ik een stapje of een stap terrug moest doen maar zal is op de site kijken dankje!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:12

sowieso heel knap dat jij met je 14 jaar dat kan aanvoelen. maar dan zou je ook weten dat XNavrant gelijk heeft en je paard scheef is!
Komt het aloude advies weer, ga les nemen, zoek de fout en onkunde bij jezelf en niet bij het paard!

lunaliz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 19:53

ik leg het ook zeker niet bij het paard en als je terrug leest zie je dat ik op die site ga kijken dus dat ik dan ook aanneem dat het paard scheef is ;)