Hoe kan ik mijn pony het steigeren en bokken afleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

y12345

Hoe kan ik mijn pony het steigeren en bokken afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 13:43

Mijn pony steigert bokt en hij gaat er vaak vandoor
Ik heb hem nu bijna een jaar maar er is nog niks verbeterd
Ik zou hem graag verkopen maar dan mag niet van mijn ouders
Dus zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik hem dat af kan leren?
Laatst bijgewerkt door Elles op 08-12-12 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 14:06

Dit had je paard al voor aankoop dus?
Is die in de tijd gekeurd en medisch nagekeken?
Zo ja wat is daar uit gekomen helemaal niets of wel wat dingetjes.
Zo niet. Lijkt me dat de eerste stap eerst eens nakijken.
Verder heb je les, heeft iemand anders het alleen geprobeerd. Is het continu of is het met vlagen, dus bij bepaalde dingen.

MirandaMalik

Re: Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 14:08

Je kan het beste hulp zoeken.
Iemand die er verstand van heeft kan je vast wel helpen.
In je eentje gaat het vast niet lukken, het is al een jaar gaande.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 14:09

Iets wat hij al minimaal een jaar doet zal hij niet in een dag afleren.

Zoiezo alle standaard dingen;
Tanden
Tuig
Je eigen houding/hulpen
Bit
Gezondheid paard

Doet het paard dit ook met longeren?
Heb je les?
Waarom laat iedereen dit een jaar op zijn beloop!!!!?? 1x steigeren ala maar daarna moet het over zijn of wil je ongelukken? Vreemd dat je ouders je zo laten gaan met de pony....

Paard nagekeken?
Ostiopaat?
Dierenarts?

rosalyvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 14:10

Indien alle medische problemen zijn uitgesloten, geen problemen met het tuig etc. zou ik eens even flink consequent zijn.
Been geven, geen reactie of bok? Tik geven en indien nodig even streng je stem gebruiken.
Hij mag geen loopje met je nemen, dus maak even duidelijk dat jij beslist.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 14:11

De gedachte 'paard verkopen' uit je hoofd zetten als je graag iets wilt bereiken. Met die instelling kom je er nooit. Ga 1 of 2 weken nou niet rijden en alleen poetsen , wandelen .. vrijheidsdressuur misschien ?

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:43

Hoi, ik lees nergens dat je les hebt. Een ruiter/amazone van 12 jaar kan niet een pony opleiden/opvoeden. Kunnen misschien wel, maar dan wel met begeleiding. Dat is heel normaal. Dit gedrag van de pony komt ergens vandaan. Misschien opleiding, voorgeschiedenis, hij protesteerd ergens tegen? Alleen is dit voor jou niet op te lossen. Waarom mag hij niet verkocht worden van je ouders?
Ik wil je graag verder helpen, als je wilt, stuur me maar een PB.

Succes.

DelaraXXX123

Re: Hoe kan ik mijn pony het steigeren en bokken afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:27

Ik heb gehoord dat als je een ei tussen de oren van een paard stuk slaat tijdens het steigeren, hij denk dat hij bloed en dan niet meer durft.
Voor het bokken zou ik hem gewoon straffen tot dat hij stopt en belonen, als hij het goed doet.
Niet toegeven.

MarjoleinvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:10

Met die eieren heb ik vaker gehoord maar ik weet niet of iemand dit ook werkelijk toegepast heeft. Vraag me af hoe je je daarop voorbereid, ei in je zak stoppen? Ik had het overigens ook geen heel jaar laten duren. Waarschijnlijk weet een goede instructrice wel wat er aan gedaan kan worden als je les neemt, misschien houd je je paard wel te kort op de hand?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 08:26

Paarden zijn kudde dieren en binnen deze kudde bestaat er een rangorde met aan het hoofd een leider en daaronder de andere paarden op verschillende niveaus.
Daar jij dikwijls bij je pony komt beschouwd hij jou als een deel van de kudde en heeft hij jou een plaats in de rangorde gegeven.
Deze plaats die jij hebt gekregen hang af van jou gedrag tov hem en zo te horen beschouwd hij jou als een ondergeschikte.
Jij zal er moeten aan werken om deze relatie te veranderen zodat hij jou als zijn leider gaat beschouwen en dit kan je alleen door je te verdiepen in de leef- en denkwereld van paarden.
Vanuit de kennis van hun leef- en denkwereld kan je dan je paard gaan opvoeden zodat hij jou als zijn leider beschouwd, onderstaande kan je helpen.

1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet.
Als je het engels voldoende machtig bent ga dan eens kijken op http://www.thinklikeahorse.org, daar vindt je al wat info.
Let wel op want er staan een aantal filmpjes op "how to do" en "how NOT to do".
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hem moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hem en moet je corrigeren als hij het doen tegenover jou = zwart,
een paard denkt in zwart - wit, hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je paard zijn en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan",
corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Je zal merken dat geleidelijk je vertrouwen in hem zal toenemen omdat jij beter weet hoe hij zich zal gedragen in jullie omgang, hij zal, bij wijze van spreken "voorspelbaarder" worden.
Je zal op voorhand weten hoe hij zich zal gedragen in elke situatie.

Als je hulp wil zou ik je aanraden om een western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect van het paardrijden en het heeft niets met rijstijl te maken.[/quote]

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:27

ik zou hem eerst laten nakijken door iemand, (als dit nog niet gebeurd is).
als hij wel al nagekeken is en er was niets, heel consequent zijn en dat gedrag niet tolereren. ik zou zeker hulp zoeken en/of les nemen (als je niet al op les zit), want als je het in een jaar nog niet opgelost hebt kun je het blijkbaar (nog) niet zelf. succes met je paardje!

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:27

DelaraXXX123 schreef:
Ik heb gehoord dat als je een ei tussen de oren van een paard stuk slaat tijdens het steigeren, hij denk dat hij bloed en dan niet meer durft.
Voor het bokken zou ik hem gewoon straffen tot dat hij stopt en belonen, als hij het goed doet.
Niet toegeven.

En het komt niet in je op dat de pony iets duidelijk probeert te maken? Ipv ongenadig gaan straffen zou ik als ik de ruiter was eens bij mezelf te raden ga wat IK fout doe, ipv de pony de schuld geven..... En weet je wie die eieren gebruiken? Mensen die aan symptoombestrijding doen omdat het ze ontbreekt aan kennis en kunde. Ik hoop dat je daar niet bij wil horen, dat gebeurt helaas al genoeg in de paardenwereld.

Kortom TS; laten nakijken of je pony pijn heeft enz. En wellicht je rijstijl aanpassen, les nemen van een goede instructeur, dan ben je al een heel eind. Maar ga aub niet in op de tips zoals hierboven over het afstraffen van dit gedrag. Je pony probeert je iets duidelijk te maken.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:32

Ik zou toch echt eerst het paard en tuig onderzoeken voordat je hem gaat straffen en alles...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:59

Balthazar3 schreef:
Mijn pony steigert bokt en hij gaat er vaak vandoor
Ik heb hem nu bijna een jaar maar er is nog niks verbeterd
Ik zou hem graag verkopen maar dan mag niet van mijn ouders
Dus zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik hem dat af kan leren?

IK zou les nemen b.v, je pony probeert jou wat duidelijk te maken, daar al eens aan gedacht=

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:09

Een paard of pony doet alleen zoiets om je iets duidelijk te maken.
Laat hem dus eerst GRONDIG onderzoeken (ook tuig enz)
Doet hij het alleen bij het rijden? (dan zeker de rug en het zadel laten nakijken!) Of in het algemeen in de omgang?
Ook moet je echt een goed instructeur gaan zoeken (of heb je die al?)
Ik had het zelf ook geen jaar laten duren, want nu duurt het veel langer voordat hij ermee stopt.

Ook niet beginnen straffen, hij wil je geen kwaad doen, maar je gewoon iets duidelijk maken. En het jammere is dat veel mensen dat niet inzien.

Veel succes ;)

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:18

Die van steigerde heel vaak toen ik hem net had,, ik heb het er uit gekregen, en nu bokt die nog wel is als die erg fris is of steigeren als die eng vind of pijn heb en niet meer om onder het rijden vandaan te komen,
Sommige paarden doen het uit Joligheid sommige uit angst en pijn sommige uit speels,

sannexbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 16:22

Jammer dat het zo erg is dat je je pony wilt verkopen. Ik zou op les gaan met hem als je dat nog niet doet, en je pony na laten kijken. Succes!

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:34

Heeft je pony niet ergens last van? Rug, verkeerd zadel etc?

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:34

MarjoleinvdB schreef:
Met die eieren heb ik vaker gehoord maar ik weet niet of iemand dit ook werkelijk toegepast heeft. Vraag me af hoe je je daarop voorbereid, ei in je zak stoppen? Ik had het overigens ook geen heel jaar laten duren. Waarschijnlijk weet een goede instructrice wel wat er aan gedaan kan worden als je les neemt, misschien houd je je paard wel te kort op de hand?

Dat vind ik echt belachelijk ! Het zal wel dat je paard dan stopt met steigeren, maar om de verkeerde reden ! Niet omdat hij weet dat jij de baas bent, maar omdat hij denkt dat ie z'n hoofd heeft gestoten ! Dan weet hij nog niet dat jij de baas bent, dus kan hij wel gaan bokken ipv steigeren.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:48

Vraag je eerst af of er iets mis is met het paard, het harnachement of de ruiter.
Afh. van wat het probleem is moet je dan gaan handelen.

Echter een 12 jarige met een steigerend en bokkend paard heeft ongeacht de oorzaak hulp nodig.
Zoek hulp, zelf ga je hier niet uitkomen, heb je na een jaar neem ik aan ook door.
Zoek het probleem
Zoek dan de oplossing
Lukt dat allemaal niet, zoek dan ander paard of geen paard.

Complicerende factor ouders...
Leg probleem uit aan ouders, of laat probleem uitleggen aan ouders door iemand met voldoende kennis.
En hoop dat je ouders snappen dat dit zo niet kan en je helpen met hulp zoeken, want daar zijn ouders voor.

Als paard echt zoveel bokt en steigerd zou ik het als ouders wel weten, dan was ie sneller weg dan jij kon knipperen met je ogen.
Aangezien ik anders veels te bang zou zijn dat je permanent in de kreukels zou komen te zitten.