Paard eerst erg fris, maar al snel niet vooruit te branden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dor1987

Paard eerst erg fris, maar al snel niet vooruit te branden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 13:05

Hallo

ik hoop dat het hier goed staat anders mag het worden verplaatst

ik heb sinds kort een fries paardje alleen nu heeft ze een probleem
als ik er op stap is ze erg fris en dat vind ik geen probleem
maar na een minuut of 5 a 10 als dat frisse er af is heeft ze een tijd dat ze niet voor uit te branden is
en vooral in de draf niet
nu heb ik al een keer geprobeerd om een zweep in hadden te nemen (ja niks mee doen alleen vast houden )
maar hier reageert ze te hevig op dus echt weg springen en zo zeg maar (het gaat om een spring zweep je )
nu is mijn vraag wat kan ik hier aan gaan doen ik dacht zelf aan een spoortje maar ik zou graag jullie mening
willen horen en zo ja een spoortje wat voor 1 en hoe groot
Laatst bijgewerkt door Elles op 06-12-12 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast

xTesske

Re: wat te doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:34

Hoi
Ik had dit op het begin ook met mijn pony, ik kreeg haar niet in gallop zonder zweepje maar als ik een zweepje nam werd ze helemaal hysterisch. Ik heb dit gewoon opgelost door gewoon vaak met zweepje te rijden en haar op de grond te laten wennen aan het zweepje (lees= aan een los lang touw met je paard op een veilige omgeving gaan staan en dan overal aanraken met het zweepje en dan als dat goed gaat kun je ook rustig tikjes geven met het zweepje zodat je paard merk dat het niet eng is) dit heeft erg geholpen bij mijn pony en ik rijd nu altijd met zweepje en als ik m gebruik waarvoor die is bedoelt weet ze het ook maar ik kan bijvoorbeeld ook gewoon over haar kont gaan met het zweepje maar dan reageerd ze niet heftig meer.

Jenny_S

Re: Paard eerst erg fris, maar al snel niet vooruit te branden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:00

niet gelijk aan sporen beginnen

hou gewoon je zweepje erbij

mijn fries heeft dit ook gehad, probeer tempowisselingen stap draf en weer terug
denk ook aan voeding, vaak worden friezen sober gevoerd en komen ze toch tekort

die van mij krijgt nu draversbrok en krijg af en toe weer vliegsles haha

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:01

spierbevangen?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:03

Kan het niet zijn dat je paard gewoon moe is na de eerste drukke 10 minuten. Misschien heeft ze nog niet zo veel conditie. Je hebt haar ook nog niet zo lang toch? Heb je ook het zadel na laten kijken? Na de eerste stalmoed kan ze mss daar ook last van hebben?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:06

hoe oud is ze eigenlijk?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 00:29

De zweep is de oplossing niet, een zweep is tenslotte geen gaspendaal, neem les in het goed rijtechnisch leren rijden en je paard gymnastiseren,
Waarschijnlijk hou jij je paard op de een of andere manier tegen .
Ligt het zadel goed ?
Hoe is jou zit?
Wat doe je met je handen enz enz
Ik zou een goeie instructrice zoeken die jou op weg kan helpen , een spoor zou ik zeker niet gebruiken , een zweep en spoor zijn voor de verfijning en niet om het dier aan het lopen te krijgen dat zal vanuit jou moeten komen, dus eigenlijk conclusie , het probleem ligt bij jou en niet bij de fries.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 00:34

Spoortje is de oplossing niet. Spoortje is voor verfijning, niet voor gas.

Heb net als veel anderen wel veel vragen. Buiten de gestelde vragen, wat voer je haar?
Mijn eigen paard kan ook heftig reageren op sommig voer. Veel suikers geeft het effect alsof je hem snickers geeft; snelle suikers, gauw korte energie en daarna een flinke dip.
Door over te stappen naar ander (ruwvezel en biologisch) voer is dit bij ons opgelost, maar in de basis ging het dus totaal niet om een rijtechnisch probleem.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:35

Het is wel een beetje rasgebonden, Friesen zijn over het algemeen wel een heel pak rustiger dan de doorsnee warmbloed, is ook normaal natuurlijk want van origine zijn ze gewoon bedoelt voor het werk op het veld, dingen verslepen, kar trekken, koets en menwerk, .....
Maar je kan ieder paard dus ook een fries beter aan de hulpen zetten, vooruit moet ook onmiddellijk vooruit zijn en niet na een lange bedenktijd natuurlijk.
Een spoortje is hier niet van toepassing, daar is een spoor helemaal niet voor bedoelt, een zweepje daarentegen vind ik daar wel geschikt voor, en als het paard er nu schrikkerig op reageert tjaaa dan is dat dus dat het paard daar nog moet aan wennen, sensybiliseren en desensybiliseren, das gewoon een deel van de basis opleiding.
Maar het paard leren beter op de hulpen te reageren is niet moeilijk maar zonder goede begeleiding les van een ervaren liefst gediplomeerde instructeur/trainer niet mogelijk, zoek dus les.
De stimuli moet idd vanuit jouw lichaam komen, jij moet de drijvende kracht zijn en uitstralen.

Baloe89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 11:27

Is jouw paardje nog jong of heeft het lang stilgestaan? Heb dit ook meegemaakt met jong paardje. In het begin was die helemaal vol goede moed en super enthousiast. Men lesgeefster zei toen dat ik gewoon als hij moe werd en begon te klieren moest doorzetten tot hij toegaf en toch even deed wat ik vroeg (was dan gwn rechtdoor draven) uiteindelijk begon hij zijn energie beter te doseren tijdens het rijden en hield hij het langer vol. Pakte er meestal wel pas zweepje bij wanneer hij begon te klieren.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 14:59

aeolusnr1 schreef:
Het is wel een beetje rasgebonden, Friesen zijn over het algemeen wel een heel pak rustiger dan de doorsnee warmbloed, is ook normaal natuurlijk want van origine zijn ze gewoon bedoelt voor het werk op het veld, dingen verslepen, kar trekken, koets en menwerk, .....
Maar je kan ieder paard dus ook een fries beter aan de hulpen zetten, vooruit moet ook onmiddellijk vooruit zijn en niet na een lange bedenktijd natuurlijk.
Een spoortje is hier niet van toepassing, daar is een spoor helemaal niet voor bedoelt, een zweepje daarentegen vind ik daar wel geschikt voor, en als het paard er nu schrikkerig op reageert tjaaa dan is dat dus dat het paard daar nog moet aan wennen, sensybiliseren en desensybiliseren, das gewoon een deel van de basis opleiding.
Maar het paard leren beter op de hulpen te reageren is niet moeilijk maar zonder goede begeleiding les van een ervaren liefst gediplomeerde instructeur/trainer niet mogelijk, zoek dus les.
De stimuli moet idd vanuit jouw lichaam komen, jij moet de drijvende kracht zijn en uitstralen.

Mee eens. Ben nu ook met mijn fries bezig haar beter aan de hulpen te krijgen (ze is niet lui overigens) Geen reactie op stem en been is een tik met de zweep. Na 2 rondjes al resultaat!!

Ik ben ook wel benieuwd wat TS haar fries voert en wat de antwoorden zijn op de rest van bovengestelde vragen.

Aanvulling: Als je in de buurt woont TS wil ik je wel helpen!

Tommy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 15:56

Spoortje is niet de oplossing zoals hier boven ook al vermeld.
Neem les, en begin zelf vast te werken aan overgangen om je paard voorwaarts te maken.
Zoals hier boven ook vermeld ben ik ook benieuwd wat je, je fries voert.

DelaraXXX123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:53

Sporen hebben dan geen zin.
Probeer een te rijden aan de longe, iemand der op en de ander houd het paard actief met de zweep.

dor1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 15:42

Hallo

ik ben nu inmiddels een paar dagen veder
en ben toch begonnen met het rijden van een zweep
het gaat nog niet van harte maar goed dat komt wel
ga ik wel van uit in elk geval
en les heb ik zo ie zo wel van een goed iemand die rijd zelf z en ook een fries met
een hele langen handleiding hahaha :j

ik zal nu even de vragen veder beantwoorden die jullie hebben gesteld

Jennyxx schreef:
Kan het niet zijn dat je paard gewoon moe is na de eerste drukke 10 minuten. Misschien heeft ze nog niet zo veel conditie. Je hebt haar ook nog niet zo lang toch? Heb je ook het zadel na laten kijken? Na de eerste stalmoed kan ze mss daar ook last van hebben?

ze is niet moe van de eerste 10 min want doe gewoon lekker rustig aan. Conditie is veder prima daar heb ik me op aan gepast.
Het zadel is helemaal oké via de zadelmaker gedaan. stalmoed heeft ze ook geen last van tot nu toe heb het nog niet gemerkt.

Jenny_S schreef:
hoe oud is ze eigenlijk?

3 bijna 4

midgie schreef:
Waarschijnlijk hou jij je paard op de een of andere manier tegen .
Hoe is jou zit?
Wat doe je met je handen enz enz
.

mijn zit is zeker goed en mijn handen doe ik ook niks verkeerd geef haar juist de ruimte

raya00 schreef:
Heb net als veel anderen wel veel vragen. Buiten de gestelde vragen, wat voer je haar?

ze krijgt een bakje pavo vitalcomplete en kuil en als ze al buiten komt in de wie dan gras maar ja het is heel erg nat de laatste tijd

Tommy82 schreef:
begin zelf vast te werken aan overgangen om je paard voorwaarts te maken.

Over gangen maken was ik ook al mee bezig

Zo dat waren volgens mij alle antwoorden dubbele vragen heb ik 1 keer beantwoord
ik hoop dat jullie het een beetje duidelijk vinden
als jullie meer vragen hebben stel ze gerust