Opnieuw willen leren rijden. Waar beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lloyd

Opnieuw willen leren rijden. Waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 15:55

Nu 2 jaar na het overlijden van mijn paard, heb ik besloten weer te willen gaan rijden.
Ik wil niet zomaar rijden, nee ik wil 'opnieuw' leren rijden. De manege waar ik heb leren rijden had als motto;"Luisteren ze niet? Zweep erover!" Veel discussie's met de instructeur gehad omdat ik te "zacht" was.

Na het overlijden, heb ik heel kort op andere paarden gereden. Heb ook paarden op proef gehad om te kopen. Maar toch had ik bij elk paard het gevoel van nee.

Na een ongeluk met de pony van een vriend, heb ik mijn knieschijf doormidden gebroken. Ik heb daarna besloten dat ik nog niet over mijn paard heen was, ik had mezelf geen tijd gegeven om te rouwen.
Dus ben ik gestopt, om het een plekje te kunnen geven.

Sinds een tijdje heb ik het gevoel. Het is goed, ik kan veder gaan.

Dus wil ik het paardrijden weer oppakken.

Voor ik weer echt kan gaan rijden, wil ik eerst 'obstakels' overwinnen.
Ik wil over mijn spring angst heen. En na het ongeluk heb ik nooit meer op die pony gereden, wil graag weer op de pony. Zodat ik dat goed kan afsluiten.

In praktijk klinkt het allemaal makkelijk.
"Ga naar een manege, en neem springles op een knol. Stap op die pony en maak je rondje af. "

Aelin

Re: Opnieuw willen leren rijden. Waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:57

misschien een leuk idee om een les te nemen op een paard dat op hoog niveau loopt.

Bijv op een barocke paard. Het lijkt mij heerlijk om een paard te rijden waarbij het voelt alsof jullie dansen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:58

Goede vraag, ik zit ook in een dubio dat ik ergens wil gaan rijden waar ik echt wat kan leren. Alleen dat klinkt gemakkelijker dan dat het is -O-

Lloyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 16:05

Het is inderdaad moeilijk.

Ik heb op een gewone manege leren rijden. Heb toen eigen paard gehad,die nogal een heet hoofd/haantje de voorste kon wezen. Dus heb ik mijn rijstijl daar op aangepast.

Nu ik een paard wil kopen. Heb ik zoiets van streep eronder, en overnieuw.
Maar waar ga ik dan rijden?

zomers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:09

Ik heb, na 15 jaar niet te hebben gereden, als eerste een duinrit gemaakt door Schoorl. De duinrit werd een hel! Ik kon totaal niet meer rijden, was doodsbang en mijn balans was ver te zoeken.
Dankzij een topic op dit forum (opnieuw leren rijden) ben ik in contact gekomen met @Knollentuin en heb ik eerst les gehad op 1 van haar paarden. Ik heb nu een eigen paard en nog steeds les van haar. Vind zo iemand en je leert echt rijden!

Welke regio woon je?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:10

Lloyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 16:16

zomers schreef:
Ik heb, na 15 jaar niet te hebben gereden, als eerste een duinrit gemaakt door Schoorl. De duinrit werd een hel! Ik kon totaal niet meer rijden, was doodsbang en mijn balans was ver te zoeken.
Dankzij een topic op dit forum (opnieuw leren rijden) ben ik in contact gekomen met @Knollentuin en heb ik eerst les gehad op 1 van haar paarden. Ik heb nu een eigen paard en nog steeds les van haar. Vind zo iemand en je leert echt rijden!

Welke regio woon je?

058

zomers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:28

Dan is Heemstede een beetje uit de buurt, maar er zullen vast ook in deze regio Knollentuinen wonen. Mijn advies, ga niet bij een manege lessen maar zoek priveles waar je gebruik mag maken van eigen paarden of als je zover bent, met je eigen paard hier kan lessen.

Succes, leuke tijd ga je tegemoet!

ps de topics opnieuw leren rijden zijn leerzaam, herkenbaar en leuk om te lezen

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:49

:D leuk om te lezen dit!!

DelaraXXX123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:56

begin bij het begin zeg ik altijd. :j

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:00

Gewoon beginnen, bij een persoon waar het goed voelt.
Iemand die er is om je te begeleiden, om je alles uit te kunne leggen en je het ook te kunnen laten voelen.

Zweep er over, dat is heel makkelijk.
Maar, het voelen, waarom een paard iets doet, voor je de zweep er over heen haalt, is een stuk moeilijker.
Dat is trouwens wel veel leuker, dan met een zweep slaan.

Een team worden, het leren voelen en ervaren.

Je kan bij verschillende mensen denk ik wel 'proeflessen' nemen, probeer het uit, wat het beste bij jouw voelt!

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:03

Proeflessen nemen is een goed idee... Als je lang een paard hebt gehad, dan ken je sowieso genoeg mensen met een paard. Misschien dat zij hun paard wel uit willen lenen zodat je iig niet afhankelijk bent van een manege etc. (want daar zit je vaak weer vast aan hun instructeur).

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:03

Is daar niet al een topic over? Ik kan het mis hebben hoor. In ieder geval veel succes!

DonjaxAlla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 00:33

Ik heb het rijden sinds kort ook opgepakt. Normaal heb ik altijd manege lessen gehad. heel lang gestopt. Toen kreeg ik een verzorgpony waar ik op reed maar geen les op kreeg. Toen ik hiermee moest stoppen een lange tijd niet gereden omdat het me altijd een slecht gevoel gaf. Nu heb ik ongeveer 2 maanden geleden de draad opgepakt en heb een verzorgpaard waar ik priveles opkrijg. Ik heb het echt opnieuw moeten leren en ik heb nu alles alweer echt goed opgepakt!

Ik zou zeggen, neem priveles ! :D

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 01:06

Lloyd schreef:
Voor ik weer echt kan gaan rijden, wil ik eerst 'obstakels' overwinnen.
Ik wil over mijn spring angst heen. En na het ongeluk heb ik nooit meer op die pony gereden, wil graag weer op de pony. Zodat ik dat goed kan afsluiten.

In praktijk klinkt het allemaal makkelijk.
"Ga naar een manege, en neem springles op een knol. Stap op die pony en maak je rondje af. "

Het begin van je verhaal begrijp ik, maar dit tweede deel is voor mij echt het tegenovergestelde. En makkelijk klinken? In tegendeel! Hoe jij het vertelt lijkt het mij onmogelijk.
Je wilt opnieuw leren rijden, op een heel andere manier. Tegelijkertijd zeg je dat je eerst met een bepaalde pony waar je een ongeluk mee hebt gehad wil springen, voordat je echt kunt gaan rijden. De manier waarop klinkt behoorlijk geforceerd... Dit moet je écht loslaten voordat je verder kunt komen, voordat je opnieuw kunt beginnen!

En als je dan een instructeur/-trice hebt gevonden die op jou manier lesgeeft (ook een hele opgave!) komt er een moment dat je je klaar voelt voor een sprongetje, of niet. Wacht dan gewoon. Als jij het wilt komt er een moment. En dan ga je met de pony of het paard waar jij je goed bij voelt over de hindernis, terwijl je rijd op een manier die je aanstaat en waarin je het volste vertrouwen hebt. En juist omdát je rijd op een manier die je aanstaat en op een paard waarop je vertrouwt overwin je je angst.
Dát is wat jou gaat helpen het afsluiten, naar mijn idee. Niet geforceerd dat rondje afdwingen op die bepaalde pony.