Hakken optrekken bij aandrijven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rosalyvdb

Hakken optrekken bij aandrijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 10:57

Hallo,
Mijn dochter heeft snel de neiging om altijd haar hak op te trekken als ze been geeft.
Ik wijs haar hierop maar het is een soort automatisme geworden.
Weet iemand hoe ze dit kan afleren? Voorheen deed ze dit niet, maar nu steeds vaker.
Mvg, Rosaly
Laatst bijgewerkt door rosalyvdb op 04-12-12 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Saintelette

Re: Hakken optrekken bij aandrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:59

Ik volg even, want ik doe dat ook :/
Ik heb het dan ook zo aangeleerd (bij mij is er 12 jaar niks van gezegd, en nu moet ik het afleren)
Ben benieuwd!

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:18

Ik zie dit ook vaak gebeuren op mijn pony, de voeten hangen net onder de buik uit en de hakken worden omhoog en naar achteren getrokken om aan te sporen (soms bijna in de lies)

Ik leg uit dat aansporen ook kan:
met de bovenkant van het onderbeen (binnenkant van de kuit)
Met de knieën aanklemmen is ook aansporen.
Met de bovenbeen knijpen is ook aansporen.
Houding bovenlichaam is ook een aansporing of afremming.

Ik begin vaak met het uitleggen van aansporen onderbeen ipv de hak. Dit omdat het de meest duidelijke aanwijzing is voor het paard. Ook vertel ik dat het me niets kan schelen hoe ze de hak houden, zolang ze de teen maar niet als kapstok gebruiken. Ze raken vanzelf de beugels kwijt omdat ze verkeerd klemmen, enige oplossing die ze dan vanzelf gaan vinden is de hak losjes naar beneden duwen. Zolang ze zich maar niet druk maken om die hak naar beneden dan hebben ze tijd voor goed aansporen en ontspannen zitten.
Het duurt vaak een tijdje en vaak herhalen voor het een gewoonte wordt.

Ik vraag ook altijd of ze goede schoenen met hak hebben en/of chaps.
Zonder de rijlaars ertussen voelen ze meer. Ze kunnen dan juist de buik voelen die tegen het onderbeen aankomt, dit is ook (naar mijn idee) de beste tijd van aansporen, omdat het been dan van achter naar voren gaat.

Heel belangrijk is ook om eens te gaan zitten alsof je klaar bent met rijden, om één of andere reden ontspan je dan meer en voel je alles beter. Lukt dat niet tijdens het rijden, wacht tot ze "klaar" zijn en attendeer ze dan op voelen met de onderbenen. Los teugeltje, zitten, laat je meevoeren in de bewegingen van het paard, gewoon even niets doen en alleen maar voelen.

Gelukkig bezit ik een pony de direct laat zien en voelen wanneer hij het er niet mee eens is. Ik zie dus ook vaak in 1 uur meerdere keren alle houdingen van het hoofd, de rug en van dribbelen tot langere pas. Ik kan dus vaak het verschil laten voelen door het te melden.

Waar ook even naar gekeken moet worden is dat de ruiter echt op de kont zit, en de "klappen" van het rijden met de buik opvangt en niet met de onderrug. Vaak heeft de veranderde zithouding het voordeel dat de benen meer kunnen ontspannen, waardoor er dus weer makkelijker met de kuit gewerkt kan worden.

Nogmaals het kost tijd om dit allemaal om te zetten.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:20

Oefenen is denk ik de enige oplossing. Zorg dat ze er bewust op let als ze drijft. Dat ze niet met haar voeten aandrijft, maar met haar kuiten

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:21

Ik heb ook aangeleerd om met mijn hielen aan te sporen.
Ik ben nu aan het leren aan te drijven met de binnenkant van mijn kuit.

Intensief werk hoor :D

Het is het gemakkelijkst als je er gewoon even tijd voor vrij maakt. Zo reed ik bvb. 2 weken lang gewoon rondjes in stap en draf en lette hierbij enkel op mijn manier van aandrijven.

Het zat er snel in :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:27

Ik leg aan dat soort kindjes de werking van de kuit uit, door zelf tegen ze aan te duwen. Eerst prik ik met m'n vinger in hun zij, waarbij ze wel een kiteltje voelen, maar verder gebeurd er niets. Dan duw ik met m'n hele hand tegen hun zij, waardoor ze helemaal de andere kant op schuiven. Ik leg dan uit dat m'n vingerprikje de hiel is en m'n hele hand de kuit. Dan valt het kwartje :)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:30

phormicola schreef:
Ik leg aan dat soort kindjes de werking van de kuit uit, door zelf tegen ze aan te duwen. Eerst prik ik met m'n vinger in hun zij, waarbij ze wel een kiteltje voelen, maar verder gebeurd er niets. Dan duw ik met m'n hele hand tegen hun zij, waardoor ze helemaal de andere kant op schuiven. Ik leg dan uit dat m'n vingerprikje de hiel is en m'n hele hand de kuit. Dan valt het kwartje :)

Dit is een fijne tip dank je wel. Ik duwde altijd tegen het onderbeen aan en nooit aan gedacht om het hun zelf ook te laten voelen.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:30

Het idee erachter snap ik ook wel :') maar het probleem bij mij --> pony is te "kort" (ik steek er niet onderuit, maar als ik met mijn kuiten ga knijpen, die komen niet automatisch tegen hem aan? Klinkt zo heel dom..)

(scheelt ook, dressuurzadel/vzh --> maar dat is dan omdat er niets meer "zit" :S

Als ik op een groter paard rijd, waar ik echt tegen zijn buik aan zit, heb ik dit echter niet?
Laatst bijgewerkt door Serendip90 op 04-12-12 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

rosalyvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 11:32

Bedankt voor de tips!
Ik wil van dit hakje-drukken zo snel mogelijk af haha :D
Ik heb ook het idee dat ze haar kuiten heel erg aanspant als ze probeert de drijven met kuit, hoe krijg ik dat weg?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:33

BlueStar schreef:
phormicola schreef:

Dit is een fijne tip dank je wel. Ik duwde altijd tegen het onderbeen aan en nooit aan gedacht om het hun zelf ook te laten voelen.

Graag gedaan :D

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:41

@serendip
dan kan je proberen met de knie aan te knijpen. Als je paard niet rond geribt is dan heb je idd een lege ruimte tussen jou been en het lijf van je paard.
Deze manier is dus voor het paard ook even omschakelen en een leerproces voor beide.

@ rosalyvdb
Blijven herhalen been ontspannen onder en bovenbeen, ze zullen in het begin nog spastisch knijpen maar gaande weg wordt dat beter omdat ze het aanwennen en het paard sneller zal reageren.
Je kan het ook voordoen op de vloer.
Ga iets wijd staan met je benen, zet je gewicht op 1 been til de andere iets van de vloer en zwaai met het been richting je sta been. Ze zien dat ze dan met de binnenkant van het been aansporen.

rosalyvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 11:42

BlueStar schreef:
@serendip
dan kan je proberen met de knie aan te knijpen. Als je paard niet rond geribt is dan heb je idd een lege ruimte tussen jou been en het lijf van je paard.
Deze manier is dus voor het paard ook even omschakelen en een leerproces voor beide.

@ rosalyvdb
Blijven herhalen been ontspannen onder en bovenbeen, ze zullen in het begin nog spastisch knijpen maar gaande weg wordt dat beter omdat ze het aanwennen en het paard sneller zal reageren.
Je kan het ook voordoen op de vloer.
Ga iets wijd staan met je benen, zet je gewicht op 1 been til de andere iets van de vloer en zwaai met het been richting je sta been. Ze zien dat ze dan met de binnenkant van het been aansporen.

Dat is een goede tip! Dankjewel!

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:58

BlueStar schreef:
@serendip

Dat is wel een goed idee ja!

Tegenwoordig rijden we vooral met VZH, dat scheelt al wat :D En in het bos is ie goed voorwaarts (reed ik vooral) dus dan geen probleem. (Benen sluiten wel aan, maar drijven is dan ehm.. lastiger). In de bak was het gewoon heel consequent rijden (dat scheelt ook veel!) Als ze snel leren reageren --> ook geen optrekken meer omdat het niet "nodig" is --> met alleen aanspannen van je kuiten, was het dan al genoeg. (In een slome bui, zonder zweepje is het wel weer snel hakken optrekken dan :'))

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:13

BlueStar schreef:

Bovenstaand heeft beide een remmende werking.
Wanneer de hak opgetrokken wordt, duwt de knie dieper in het zadel en span je verkeerde spieren aan waardoor je aan het remmen en duwen bent. Het is belangrijk om je dochter eerst te leren haar been te bewegen vanuit de heup in plaats vanuit andere gewrichten. Als ze dat kan zal ze de hak ook veel minder snel optrekken, want dan beweegt ze niet meer vanuit de heup.

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:20

Ik heb daar inderdaad ook best wel last van. Altijd maar mn benen optrekken, het wordt ook vaak tegen me gezegd maar het is idd een soort van automatime geworden ofzo?

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:44

phormicola schreef:

Dat is een hele goede tip.

rosalyvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 17:57

Inderdaad.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 18:05

Doe het zelf ook, ik heb dit mezelf aangeleerd doordat ik op een te kleine pony reed en bij mij is dit ook nooit gecorrigeerd. Erg lastig om af te leren.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:50

ik heb ook dot probleem...erg vervelend en vaak valt het me pas op als ik foto's zie.
mijn instructrice zegt steeds, been lang!! maar het voelt zo onnatuurlijk :o

nja vanavond weer les, dus maar eens extra goed op letten dit keer, zal er ooit toch uit moeten

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:41

Iets wat je altijd al doet, is moeilijk af te leren. Dat lukt alleen als je consequent bent. Dus in de eerste tijd even steeds erop aan wijzen als ze het weer doet.
Als je je hakken voldoende uitdrukt en been geeft met je kuit, zou het eigenlijk heel erg moeilijk zijn om dan nog je hakken op te trekken! :)

Suuzie_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:18

Mij is het nooit zo geleerd, maar ik ben het onbewust zelf gaan doen.
Mijn paard luisterde vreselijk slecht naar mijn been en spoortjes en zweep hielpen ook totaal niet.
Mijn instructrice heeft me toen aangeraden met spoortjes te rijden en twee tikjes te geven (hield mijn hak in haar buik).
Dit werkt veel beter en ik let er zelf op dat ik mijn benen ontspannen en gestrekt heb.

LadyJilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 03:07

Wat ik deed bij mijn zusje, is met tape haar voeten naar beneden plakken, niet aan de beugels ofzo, want dat zou gevaarlijk zijn, maar zo heeft zij het geleerd.
_O-

Wat we ze meestal laten doen is echt weer naar het begin, dus niet gelijk beginnen met het in galop aanleren, maar eerst rustig in stap en daarna in draf :D

Wat je als laatste kan doen is kijken naar de oorzaak. Waarom doet ze dit? Dat kan ook helpen :)

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 08:31

Doubtless schreef:
BlueStar schreef:

Bovenstaand heeft beide een remmende werking.
Wanneer de hak opgetrokken wordt, duwt de knie dieper in het zadel en span je verkeerde spieren aan waardoor je aan het remmen en duwen bent. Het is belangrijk om je dochter eerst te leren haar been te bewegen vanuit de heup in plaats vanuit andere gewrichten. Als ze dat kan zal ze de hak ook veel minder snel optrekken, want dan beweegt ze niet meer vanuit de heup.

als je inderdaad die knieën en bovenbenen aan sluit ga je er een rem op zetten, als je dat bij onze paarden zou doen, zou je direct stil staan :)
het beste is haar leren ontspannen benen lang maken en het haar gewoon goed uitleggen (dat uitleg tipje van die vinger en die hand vond ik wel een goed idee)
het belangrijkste is ook dat ze haar tippen naar voor houdt van haar voet, dan ga je ook al iets meer met de kuiten duwen ipv de hiel, als je een hiel optrekt om aan te sporen, ga je meestal tenen naar buiten draaien