Overspringen in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_coquette_

Overspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 21:56

:wave:

Mijn paard een 10 jarige ruin van 00seven heeft moeite met de galop. En dan met name met de rechtergalop.
We zijn bezig om hem hier sterker in te maken maar ik blijf 1 probleem houden.
Aangezien ik L2 start moet ik middengalop tonen. Maar wanneer hij niet voldoende aan mijn been is gaat hij niet vooruit dit is vrij logisch. Maar wanneer ik hem een tikje bij geef met mijn zweep springt hij over. Dit doet hij zowel op de volte als op het rechte stuk. Het maakt ook niet uit of ik mijn zweep aan de binnen of buitenkant heb.

Hij doet dit trouwens ook aan de longeerlijn.

Wat zouden jullie doen? Hem terug nemen in draf om opnieuw aan te galopperen of hem terug laten springen?
Ik ben bang dat misschien de link gaat leggen van overspringen is draven.

Ik heb trouwens elke wel minimaal 1 keer les, soms 2 of 3x.

Alvast bedankt! :evaw:

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 07:40

Misschien iets vreemds, maar ligt je zadel wel goed. Wanneer het knelt aan 1 kant, waarschijnlijk rechts, dan kan die schouder niet prettig naar voren in de R galop. Dit vindt je paard niet fijn en dus wil hij changeren. Aan de longe is er geen zadel? Schouder kan toch gevoelig zijn, is gewend dat het pijn doet dus springt hij toch over.
Hier kan training dan niets aan veranderen, wanneer het idd dit probleem is.
Succes.

Abacab

Re: Overspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:33

Zadel moet je echt jaarlijks laten controleren maar ik ga er voor het gemak vanuit dat alles goed is.

In galop zou hem maar een paar pasjes laten verruimen en dan terug sluiten. Rij je paard goed schoudervoor en zorg er voor dat hij blijft sporen.
Verder zul je extra oefeningen in draf moeten doen om je paard sterker te maken. Hoe gaan de zijgangen?

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 10:40

Ik heb nu ongeveer 3 maanden een nieuw zadel. Deze heb ik door 2 zadelmakers laten nakijken.

@Abacab: Hij wil in de rechtergalop gauw zijn achterhand naar binnen plaatsen op het rechte stuk. Hij is in draf heel sterk in zijn zijgangen. Maar ik doe enkel nog maar wijken en schoudervoor/binnen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:25

Maar het wijken naar links, voor je rechterbeen doet hij niet zo correct als het wijken voor je linkerbeen. Dat komt omdat je paard li-re niet even sterk is. En dat is de reden dat hij omspringt bij een paar passen middengalop. Hij ontziet daar het zwakke been en neemt de oefening over met zijn sterke been. Heel logisch voor je paard.
Als ruiter wil je je paard li-re even sterk en soepel trainen. Daarom moet jij oefeningen gaan doen die het re-achterbeen sterker maken.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 17:41

Abacab schreef:
Maar het wijken naar links, voor je rechterbeen doet hij niet zo correct als het wijken voor je linkerbeen. Dat komt omdat je paard li-re niet even sterk is. En dat is de reden dat hij omspringt bij een paar passen middengalop. Hij ontziet daar het zwakke been en neemt de oefening over met zijn sterke been. Heel logisch voor je paard.
Als ruiter wil je je paard li-re even sterk en soepel trainen. Daarom moet jij oefeningen gaan doen die het re-achterbeen sterker maken.

Wijken voor het rechterbeen doet hij makkelijker als voor het linkerbeen. Welke oefeningen zou jij aanraden om hem sterker te maken?
Owja, even voor het idee. Wanneer hij buiten mag galopperen en hij mag wat harder springt hij ook over dit is dus ook rech toe recht aan. Dus hij wilt het inderdaad graag overnemen met zijn sterkste been.

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:46

Mijn merrie deed dit in het begin ook, wij hebben dit kunnen oplossen door in galop ervoor te zorgen dat ze inderdaad iets schoudervoor loopt en je haar goed aan de buitenteugel houdt.
Verder wel terugnemen als ze overspringt want dat moet ook in de proef (wissel springen mag dan nl niet)
Verder hebben wij veel oefeningen als schoudervoor, travers en zijwaarts gedaan, maar dan ook op bijvoorbeeld de AC lijn schoudervoor en zijwaarts in een gebroken lijn. Belangrijk hierbij is dat je niet vergeet om tussendoor ook gewoon stukken recht te richten...

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 17:48

rhaps schreef:
Mijn merrie deed dit in het begin ook, wij hebben dit kunnen oplossen door in galop ervoor te zorgen dat ze inderdaad iets schoudervoor loopt en je haar goed aan de buitenteugel houdt.
Verder wel terugnemen als ze overspringt want dat moet ook in de proef (wissel springen mag dan nl niet)
Verder hebben wij veel oefeningen als schoudervoor, travers en zijwaarts gedaan, maar dan ook op bijvoorbeeld de AC lijn schoudervoor en zijwaarts in een gebroken lijn. Belangrijk hierbij is dat je niet vergeet om tussendoor ook gewoon stukken recht te richten...

Ik heb alleen soms last in bijv. mijn schoudervoor dat hij wat zwaar wordt op mijn buitenteugel.

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:01

Is hij wel genoeg aan je binnenbeen dan??

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 18:03

rhaps schreef:

Over het algemeen wel.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:38

_coquette_ schreef:
Abacab schreef:

Wijken voor het rechterbeen doet hij makkelijker als voor het linkerbeen. Welke oefeningen zou jij aanraden om hem sterker te maken?
Owja, even voor het idee. Wanneer hij buiten mag galopperen en hij mag wat harder springt hij ook over dit is dus ook rech toe recht aan. Dus hij wilt het inderdaad graag overnemen met zijn sterkste been.

Dan kunnen er een aantal dingen aan de hand zijn:
- wijken voor rechts wordt niet correct uitgevoerd, je paard laat zich in de linkerschouder vallen en schaart van achter niet voldoende maar is wel snel aan de andere kant van de baan. Het klopt dat veel jury's niet in staat zijn dit op te merken, laat staan instructeurs.
- je werkt zelf scheef in op je paard en zit zelf te veel naar links, Je paard zoekt in het rijden zijn balans onder het ruitergewicht en springt daarom naar links in het verruimen. Deze optie lijkt me minder waarschijnlijk omdat je paard in vrije beweging ook omspringt.

Oefeningen om je paard sterk te maken: schoudervoor op rechts, wijken voor het rechterbeen en daarbij het lijf van je paard recht proberen te houden waardoor hij maximaal gaat scharen. Voltes in draf met schoudervoor. Travers linksom. Renvers rechtsom.
Laatst bijgewerkt door Abacab op 05-12-12 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:45

_coquette_ schreef:
rhaps schreef:

Over het algemeen wel.

Het paard schoudervoor houden in de galop is wel het beste om te doen. Als je paard dan te zwaar wordt (hangt) aan je buitenhand is het binnenbeen niet voldoende onder de massa.
Goede oefeningen om het binnenachterbeen sterker te maken zijn schouder voor /binnenwaarts, van de hoefslag af wijken (op de rechterhand) etc.
Wat ook nog mogelijk is, is dat je paard een scheef bekken heeft. Heb je dat al eens na laten kijken?

DelaraXXX123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:46

Misschien zorgen dat hij meer voorwaarts is.
misschien werkt aan galopperen vanuit de galop ook.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:51

Je kunt dit natuurlijk bestempelen als een zadelkwestie maar om dit op te lossen zul je in de richting van training moeten gaan.. Je zou inderdaad je zadel even na kunnen kijken maar je kunt na een stevige training natuurlijk ook even kijken of de drukplekken gelijk zijn, dan krijg je al een beeld van de maten.
Als je paard niet goed aan het been is moet je geen L2 starten. Heel simpel. Train daar eerst maar eens op want met een zweep lukt het niet.
Is je paard wel rechtgericht? Is hij los in zijn lijf, pakt hij de binnenteugel aan tijdens de rechtergalop? Negeert hij je buitenbeen? Allemaal symptomen van een scheef paard. Voor meer informatie kan je eens een kijkje nemen op de site van Marijke, staan ook diverse instructeurs op en het is heel interessant en goed voor het paard, dat rechrichten. http://www.paardenbegrijpen.nl

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 21:56

Zadel is in orde. Het is ook niet dat hij het altijd doet. Maar het is inderdaad alleen wanneer hij niet voldoende aan het been is. Dit is meestal wanneer hij heel druk is, dan gaat hij een beetje zelf bepalen hoe of wat. Hier moet ik zelf consequenter in zijn dat hij ook voldoende aan het been is wanneer hij druk is.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:02

Dan blijf ik erbij dat je paard duidelijk scheef is. Ben jij bekend met rechtrichten? Anders kan je eens wat lezen op de site die ik hierboven al genoemd heb, heel interessant allemaal en heel goed voor het lichaam van je paard, zo krijgt je paard meer kracht en gaan de dressuuroefeningen makkelijker. :j

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 22:03

Narita schreef:
Dan blijf ik erbij dat je paard duidelijk scheef is. Ben jij bekend met rechtrichten? Anders kan je eens wat lezen op de site die ik hierboven al genoemd heb, heel interessant allemaal en heel goed voor het lichaam van je paard, zo krijgt je paard meer kracht en gaan de dressuuroefeningen makkelijker. :j

Ja, hier ben ik bekend mee. En zijn we ook hard mee aan het werk! Bedankt.