Angst bij opstijgen- bij de ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KimE

Angst bij opstijgen- bij de ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 20:37

Hallo bokkers!

Sinds kort rijd ik een hele lieve 3 jarige merrie. Ik heb haar niet zelf zadelmak gemaakt, maar wel vrij snel overgenomen om zelf in te rijden (onder begeleiding uiteraard). Ze is echt ontzettend braaf, doet eigenlijk geen stap verkeerd. Ik ben er 1x afgevallen, maar dat was mijn eigen schuld, ik was te heftig in mijn hulpen. Ik heb heel goede begeleiding, rijd twee à drie keer in de week maximaal 20 minuten, waarvan sowieso 1x in de week les. Voor het rijden longeer ik haar nog even om de scherpe kantjes er vanaf te halen.

Ze is ook ontzettend braaf met opstappen, is helemaal niet rillerig en geeft er eigenlijk niet zoveel om. Zij is totaal niet angstig, ik ben het die bang is om op te stijgen en de eerste stapjes te doen. Ik probeer uit alle macht om mijn spanning vooral niet over te brengen door middel van het letten op mijn (buik) ademhaling. Ik ben echter bang dat ik die spanning van mij wél een keer op haar overbreng en dat zij angstig wordt bij het opstappen. Dat zou ik zo ontzettend zonde vinden. Helaas ontkom ik er niet aan om af en toe alleen op te stappen, ze staat bij iemand thuis en er is bijna nooit iemand aanwezig. Wel kijk ik altijd of er buren oid thuis zijn en stel ik altijd iemand op de hoogte als ik ga rijden. Maargoed, als ik alleen ben is de spanning nog meer aanwezig dan wanneer er iemand bij is.

Nog wel belangrijk om te vermelden is dat ik vaker jonge paarden heb opgeleid, dit is de eerste keer dat ik 'angstig' ben met opstijgen. Heeft iemand tips om meer ontspannen op het paard te stappen?

Anoniem

Re: Angst bij opstijgen- bij de ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:53

Wat is er gebeurd dat je het zo eng vind?

In de les geoefend met opstappen waardoor misschien meer vertrouwen kan krijgen? Gewoon opstappen, paar meter stappen, afstappen en opnieuw. Met begeleiding erbij krijg je door vele herhalen meer vertrouwen?

Succes!

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:04

Ik zou denk ik ook eerst kijken waar je angst ineens vandaan komt. Dan is het vaak ook makkelijker een oplossing vinden.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 21:08

Dat is het 'm nu juist haike, vergeten erbij te zetten, er is nooit iets gebeurd bij het opstappen! Ik ben eraf gevallen toen ze vluchtte voor mijn (te grove) hulp in draf. Ik zat er dus al lang en breed op. Heel apart, de 'angst' is gaandeweg ontwikkeld. Ze is wel een keer geschrokken met opstijgen (door een paar jochies met rotjes), mijn instructeur had haar nog aan de longe, ik stond met mijn teen in de beugel om het zomaar te zeggen en ben eraf gesprongen omdat dat op dat moment veiliger was. Ik ben daarna gewoon opgestapt, helemaal niet aan de hand. Niet rillerig, geen angst en niet meer geschrokken.

Het is misschien inderdaad wel goed om het een paar keer te herhalen, zodat de spanning er bij mijzelf uitgaat. Ik ben dan alleen bang dat zij de spanning gaat overnemen omdat ze niet snapt dat het herhaald wordt, ze is immers braaf geweest? Of denk ik nu te menselijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:12

Denk dat je te menselijk denkt, geloof niet paarden zo redeneren. Andere oefeningen herhaal je ook terwijl misschien allang goed is gegaan, dus opstappen is niks anders. Door herhaling bevestig je zaken.

Als ze onrustig van wordt meteen goede training ook voor haar! Met mijn ponys kon ik vroeger wel tig keer op en afstappen, want als wilde springen moest ook zelf balken verslepen en verhogen ed.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:20

Waar ben je precies bang voor? Je bent bang dat je paard jouw spanning bij het opstijgen overneemt en dat je paard daardoor zelf gespannen wordt. Maar ben je bang dat ze gaat rennen en dat je er af valt o.i.d.? Er moet toch iets zijn wat die spanning bij jou in de eerste plaats veroorzaakt. Op mij komt het nu over dat je gespannen bent voor wat er mogelijk kan gebeuren als jij gespannen bent terwijl je opstijgt.

Je zou inderdaad gewoon kunnen oefenen met opstijgen, ik denk niet dat een paard dat maar vreemd vindt en er gespannen van wordt. Het kan wel hoor, maar als jij steeds rustiger bent met opstijgen dan denk ik dat je paard er niet zo van onder de indruk is dat je eens wat vaker op- en afstapt. Blijf goed letten op je (buik)ademhaling en let ook op dat je je spieren lekker ontspant. Misschien handig om er met dat oefenen (af en toe) even iemand bij te hebben die je kan helpen en ondertussen met je kan praten over van alles en nog wat. Dat praten kan ervoor zorgen dat je niet te gefocust bezig bent en wat beter kan ontspannen. Of zing een liedje, knuffel met je paard vanuit het zadel, als je maar iets doet wat jou laat ontspannen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:36

Klinkt stom, maar misschien helpt het om te neuriën met opstappen? Dan adem je in ieder geval goed door.

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:42

Hoi, wat mij helpt is dat het paard vast staat. halster hangt om haar nek. ze blijft rustig staan en er is niks loos! stap ik op zonder dat ze vast staat vind ik het puur lastiger... ze wil wel eens alvast vertrekken:S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 18:31

Sietara schreef:
Hoi, wat mij helpt is dat het paard vast staat. halster hangt om haar nek. ze blijft rustig staan en er is niks loos! stap ik op zonder dat ze vast staat vind ik het puur lastiger... ze wil wel eens alvast vertrekken:S

Dat vind ik dus levensgevaarlijk!

Stilstaan met opstappen moeten ze leren, en de enkeling die dat niet leert (en dat zijn uitzonderingen) vast laten houden door iemand, maar vast staan, nooit!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:10

misschien is het makkelijker voor je om op te stappen met een krukje? Dan zit je misschien sneller?

FloortjeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:16

Komt mij heel bekend voor! Ben ook een hele tijd zenuwachtig / bang geweest voor opstijgen. Maar bij mij lag de oorzaak in dat ik een keer heel hard gevallen ben tijdens het opstijgen. Probleem ligt bij jou dus wat anders, maar ik ben er vanaf gekomen door in het begin heel veel onder begeleiding op en af te stijgen (las dat dit voor jou niet mogelijk is). En het klinkt heel stom maar sinds ik met krukje opstap heb ik ook geen angst meer, waarschijnlijk omdat ik nu veel sneller in het zadel zit, wat mij het gevoel geeft dat ik iets meer controle heb.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 20:16

Hé dat is een goede tip van dat krukje! Dan zit je inderdaad sneller op het paard, bij de fries (staat op een andere stal) gebruik ik die al altijd. Dat ik daar niet aan gedacht heb. Dat is misschien een gevoel van schijnveiligheid, maar bij mij zit het echt tussen de oren dus het kan fijn werken.
Vastbinden doe ik echt niet, dat zou ik nog veel enger vinden! Bovendien is de ruimte van de poetsplaats veel te klein en te laag om op te stappen.
Girassol, bedankt voor de tips :) er is echt nooit iets gebeurd, maar ik denk dat ik bang ben dat ze ineens weg schiet of er bokkend vandoor gaat. Die angst slaat nergens op want dat heeft ze nog nooit gedaan. Toch zit het blijkbaar heel diep.
Dat regelmatig op en afstijgen ga ik zeker meenemen.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:23

Misschien heel raar, maar verander voor jezelf eens de manier van opstappen? Bijvoorbeeld aan de andere kant opstappen, opstappen terwijl ze stapt, of eropstappen al springend (voltige achtig).

Bij zo'n dingen heb je minder de kans om in dat automatisme terecht te komen: ah, mijn ene voet is in de beugel, andere is van de grond, en nu kan er vanalles mislopen. Als je langs andere kant opstapt, ben je meer bezig van: huh welk been nu eerst, en heh, dat is tegen de richting, en tegen dat je het goed en wel beseft, zit je al in je zadel.

Laat je ons zoizo weten hoe het gaat met het vaker opstappen?

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 17:41

Seltje, bedankt voor de tips, ik vind het alleen (nu) niet zo'n goed idee om op te stappen als ze stapt of erop te springen. Ze moet van mij sowieso stil blijven staan met opstappen (doet ze erg goed!), dus stappend opstappen is niet echt een optie. Voltigeachtige oefeningen is wel leuk, maar daar vind ik haar nog te groen voor, ze is pas 3 maandjes onder het zadel :)
Van de andere kant opstappen kan ik wel proberen! Het zadelmakmaakmeisje heeft dat ook een aantal keer gedaan om te leren dat een mens ook aan de rechterkant dingen kan doen, niet alleen links. Vooralsnog is een krukje de beste manier op 'anders' op te stappen denk ik :)

Gisteren heb ik het er met mijn instructeur over gehad en hebben we ook even geoefend met ontspannen tijdens en net na het opstijgen :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 17:44

sowieso is opstappen met een krukje beter voor het paard en beter voor het zadel...