Pony 'hangt' in het bit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jilzet

Pony 'hangt' in het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 10:09

Hallo! (weet niet of het hier goed staat)

Mijn verzorgpony 'hangt' in het bit. Dat voelt echt niet fijn aan mijn handen en mijn zit wordt er heel raar van. Als ik me teugels wat langer laat worden, gaat hij zowat met zijn neus over de grond.

Wat te doen? Tips? Of doe ik iets fout?

:wave:

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:11

Naar voren rijden, wat meer voorwaarts en mag soms best iets meer tempo inzitten, zolang je niet gaat racen!

Succes.

Jilzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 10:25

tja hij doet het voorral in stap en draf. galop is geen probleem. als ik voorwaarts rijd, blijft hij het meestal gewoon doen.

Ingeeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 12:17

Je zou ook kunnen proberen om de voorkant maar even met rust te laten en gewoon even te richten op het actief maken van de achterhand, veel tempowisselingen, voltes openen en sluiten, veel figuren rijden noem maar op. En dan wanneer je voelt dat jouw pony lekker los begint te worden en lekker warm begint te worden dat je dán nageeflijkheid gaat 'vragen'. :) Laat hem maar even op zijn eigen benen lopen. Succes! :)

Edit: Heb je hem al eens na laten kijken? En evt zijn gebit en het zadel bijvoorbeeld? Misschien kan dat ook een rol spelen. :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:31

(even ervan uitgaande dat medisch alles in orde is):

Een paard draagt van nature 2/3 van zijn gewicht op de voorhand, al dit gewicht voel jij nu in je armen hangen en dat is zeker niet fijn. Wat je te doen staat is het paard sterker maken in zijn achterhand zodat het zijn gewicht kan gaan verplaatsen naar achteren en aan de voorkant lichter kan gaan worden.
Dit doe je door het trainen van de achterhand en niet door het nagevelijk vragen/trekken aan de voorkant.
Is je paard goed voorwaarts en actief?(let op: actief/voorwaarts is iets anders als hard lopen en tempo maken).

Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl

Jilzet

Re: Pony 'hangt' in het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 19:51

hij is verder prima voorwaarts en actief, bedankt voor de tips!

MissDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:01

Hij kan inderdaad voorwaarts en actief zijn maar dat wil nog niet zeggen dat je zijn achterhand er actief onder hebt.
Laat hem echt voor je werken, overgangen, voltes etc. Waarschijnlijk kiest je paard voor de makkelijke weg om maar aan het bit te gaan hangen, kan ook zijn dat je paard zich een beetje verveeld.
Met mijn eigen paard is dat ook zo, als ik hem niet echt aan het werk zet gaat ze hangen, zodra ik echt met haar ga trainen merk ik veel meer dat ze het bit los laat, en dat begint al bij het losrijden, voltes etc werkt bij mij het beste, anders gaat madam zich vervelen en hangerig doen.

Charrawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:54

Lees ff mee, herkenbaar probleem..

manouk113

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:26

Wat ik laatst heb gehoord (ik weet niet of het klopt want ik heb het probleem zelf niet) is dat als jouw pony/paard hangt, je de teugel plots iets los moet laten. Je paard moet zichzelf dan op dat moment verbeteren en gaat een betere houding aannemen en niet meer hangen. Of het ook daadwerkelijk werkt, weet ik niet

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:32

Ik krijg altijd te horen: Als je paard hangt, dan geef je hem dus iets op te hangen.. Een paard kan van nature niet gaan hangen natuurlijk ;) De ruiter moet leren loslaten, maar zonder de teugels langer te laten..
Wat je kunt proberen is met beide handen een ophouding te geven (om het even heel onbeleefd te zeggen, even een klein rukje met beide handen in de mond) om daarmee te zeggen dat het paard los moet laten (en daarna dus meteen ontspannen!)
En daarnaast natuurlijk kijken naar alle tips die hierboven gegeven werden ;)

En dat je paard met zijn neus bijna over de grond loopt, is geen probleem BEHALVE als hij dit doet doordat jij te veel druk op je teugels hebt.. Je kunt dit testen door gewoon te rijden, en tijdens het rijden even je binnenhand iets naar voren te doen. Duikt je paard meteen naar beneden? Dan rij je wss met te veel druk (Wat ook het hangen verklaart, want jij trekt, paard trekt, wordt steeds erger etc etc ;) )

manouk113

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:53

Saintelette schreef:
Ik krijg altijd te horen: Als je paard hangt, dan geef je hem dus iets op te hangen.. Een paard kan van nature niet gaan hangen natuurlijk ;) De ruiter moet leren loslaten, maar zonder de teugels langer te laten..
Wat je kunt proberen is met beide handen een ophouding te geven (om het even heel onbeleefd te zeggen, even een klein rukje met beide handen in de mond) om daarmee te zeggen dat het paard los moet laten (en daarna dus meteen ontspannen!)
En daarnaast natuurlijk kijken naar alle tips die hierboven gegeven werden ;)

En dat je paard met zijn neus bijna over de grond loopt, is geen probleem BEHALVE als hij dit doet doordat jij te veel druk op je teugels hebt.. Je kunt dit testen door gewoon te rijden, en tijdens het rijden even je binnenhand iets naar voren te doen. Duikt je paard meteen naar beneden? Dan rij je wss met te veel druk (Wat ook het hangen verklaart, want jij trekt, paard trekt, wordt steeds erger etc etc ;) )

Ja, dat bedoelde ik ook. Maar ik kon het alleen niet zo goed uitleggen. :)