PMS bij merries?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_87

PMS bij merries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 09:01

Heeft één van jullie wel eens gehoord van PMS bij merries? Het lijkt wel alsof mijn merrie in de week voor haar echte hengstigheid veel meer last heeft van haar lijf dan in de week dat ze daadwerkelijk hengstig is.

Dit uit zich vooral tijdens het rijden natuurlijk, lekker tegen mijn been, niet aan het been, plassen op mijn been.. Aan een kant geen legtebuiging meer willen aannemen.. Nu kan ik me voorstellen dat ze dan last heeft van haar lijf, hebben we dan zelf ook natuurlijk. Alléén op het moment dat dit alles gebeurd laat ze in de wei nog niets merken qua hengstigheid.

PMS???

Mariska_87

Re: PMS bij merries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 12:57

hebben jullie enig idee of dit kan en zijn er meer mensen die hier ervaringen mee hebben?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:04

Ik heb er nog nooit van gehoord.
Misschien kun je wat paardenklinieken gewoon een mailtje sturen of dit weleens voorkomt bij merries?
Verder kan ik je dus niet helpen.

D_iantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:38

Ik heb er van gehoord,

Het is mij verteld door iemand die er zeker kaas van gegeten had. Nouja echte PMS? het is wel een vorm van.
Mijn merrie is elke 4 weken ongelooflijk hengstig, het hele jaar door. Met rijden was ze echt niet meer te houden, ik vond het zelfs te gevaarlijk worden. Ze reageerde heftig op ieder paard en plaste echt alles onder, maakte niet uit waar ze stond! en stinken!!!
Er werd mij verteld door het onstuimige gedrag ( weigeren, steigeren, bokken, door duwen, en vooral niet rustig kunnen draven of galopperen) veroorzaakt werd door 'buikkrampen' en natuurlijk vliegende hormonen. Ik heb van die vrouw toen een flesje citroenmelisse ( Homeopathisch) gehad, en dat krijgt ze aan het begin van de 'week' tot dat het over is. en dan 1x daags 10 a 15 druppeltjes op een boterham.

Ik heb er veel baad bij, plassen is een stuk minder, en d'r heftige gedrag, vooral tijdens het rijden is afgenomen, Helaas haar vreselijke koppige heid heerst nog wel :P maar daar bijten we wel door heen.

wanted

Re: PMS bij merries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:57

Mijn merrie is de dag voordat ze hengstig moet worden 'onhandelbaar'. Wil iedereen bijten die langs stal loop (behalve mij :D) en is niet te rijden. Als ze zich zo gedraagt weet ik genoeg.

Mijn hoefsmid raadde mij goedkope oranje ranja aan en het helpt!! Ze worde er relaxter van. Er zijn ook mensen die teunisbloemolie capsules geven in combi met een aardappel en oranje ranja....

Citroenmelisse zou ik trouwens niet doen aangezien dit op de doping lijst staat....
http://www.phytotreat.nl/media/PDFs%20en%20downloads/VEP%20feb2011%20Bart%20Halkes.pdf

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 12:34

Bedankt allemaal voor de tips, heb nu een homeopatische mix van verschillende extracten, ik heb het gevoel dat het werkt alhoewel ze in de winter natuurlijk altijd minder hengstig is..

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 12:38

wanted schreef:
Mijn merrie is de dag voordat ze hengstig moet worden 'onhandelbaar'. Wil iedereen bijten die langs stal loop (behalve mij :D) en is niet te rijden. Als ze zich zo gedraagt weet ik genoeg.

Mijn hoefsmid raadde mij goedkope oranje ranja aan en het helpt!! Ze worde er relaxter van. Er zijn ook mensen die teunisbloemolie capsules geven in combi met een aardappel en oranje ranja....

Citroenmelisse zou ik trouwens niet doen aangezien dit op de doping lijst staat....
http://www.phytotreat.nl/media/PDFs%20en%20downloads/VEP%20feb2011%20Bart%20Halkes.pdf

Hoe vaak en hoeveel moet je dan geven?